2016-12-10, 20:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Intelligent design är inte vad jag talat om och inte heller något jag tror på.

OK, men vad talar du då om?

Citat:
En förnuftig inriktning och avsikt för hela mänskligheten menar jag ändå att vi kunnat enas om. Vår naturligaste idé om att vara människa räcker. Den motsatta livsriktningen är väl vad det väl så intelligenta myrsamhället formats kring skulle jag tro.

Kan du precisera och specificera detta insubstantiella pladder, tack.
Citera
2016-12-10, 22:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fenomenet att vi kan inspireras av varandra till att överträffa sig själv för en gemensam strävan och upplevelse.

Vad skulle det ha med gud att göra?
Citera
2016-12-10, 23:37
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad skulle det ha med gud att göra?
Inspirationen som somliga kan drabbas av är ett fenomen som inte kan förklaras men heller inte bortförklaras som slump då den faktiskt går att medvetet framkalla under givna omständigheter.
Som jag förklarat är denna kraft i sig inte något gudsbevis men i kombination med en allmänt möjlig och ömsesidigt deklarerad avsiktsförklaring som exv begreppet Gud innebär så lär alla människor kunna upptäcka ett logiskt samband.
Citera
2016-12-10, 23:38
Medlem
Bevis finns överallt, i naturen, i människan, i skrifter...det gäller bara att vara uppmärksam på detaljer.

Då kan man, enligt min mening se, att det finns en högre makt och en mening bakom allt.
Senast redigerad av pk2 2016-12-10 kl. 23:43.
Citera
2016-12-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Bevis finns överallt, i naturen, i människan, i skrifter...det gäller bara att vara uppmärksam på detaljer.

Då kan man, enligt min mening se, att det finns en högre makt och en mening bakom allt.
Vilka detaljer?
Vilken är "meningen bakom allt"?
Vilken är den högre makten?
Citera
2016-12-10, 23:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Japp, men din "enligt din mening" definition av bevis är trams.
Citera
2016-12-10, 23:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Inspirationen som somliga kan drabbas av är ett fenomen som inte kan förklaras men heller inte bortförklaras som slump då den faktiskt går att medvetet framkalla under givna omständigheter.

Vad skulle tyda på att inspiration har något med någon gud att göra?

Bara för att något inte kan förklaras som slump så innebär inte det att det skulle behöva bero på någon gud.
Citera
2016-12-10, 23:44
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Det kan man dessvärre inte, vore det så, skulle ju teism vara en mer el mindre slags obligatorisk livshållning och genomsyra vetenskap som varit och fortfarande innehar den mest utsökta metodiken för sökande och utvärdering av sant/falskt medelst sanolikhetslära bl.a , samt rätt avancerade uteslutningsmetoder, med en förnäm instrumentell teknik till hjälp, som är rent ut sagt oumbärlig för hela mänskligheten, utan överdrift.

Det går inte att pausa, däremot pausar varje teist sin "trosvöertygelse" dagligen livet ut, men går på stand by lite då och då.. när den förtätar dagdrömmarna "om ett bättre liv" , för att ändå , raskt, inordna sig i livsprinciperna, som EJ GÅR att upplösa, med mindre man tar sitt liv eller avrättar varandra.
Citera
2016-12-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka detaljer?
Vilken är "meningen bakom allt"?
Vilken är den högre makten?

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, men din "enligt din mening" definition av bevis är trams.

Men för att bevisa att Gud finns, måste man minst ha ett par pungkulor av stål...

Annars har jag gett er några "indicier" i tråden...
Citera
2016-12-10, 23:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad skulle tyda på att inspiration har något med någon gud att göra?

Bara för att något inte kan förklaras som slump så innebär inte det att det skulle behöva bero på någon gud.
Precis, har isf mer med syra- bas sammansättingar att göra än med "En Stor Fader" .. en någon.. någonstans... i någon tid, någon (eventuell) gång..
Citera
2016-12-10, 23:47
Medlem
Citat:
Men för att bevisa att Gud finns, måste man minst ha ett par pungkulor av stål...

Annars har jag gett er några "indicier" i tråden...
Det är alltså kört för kvinnor att bevisa Gud?
Citera
2016-12-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är alltså kört för kvinnor att bevisa Gud?

Nej, det är inte kört för någon att bevisa Gud...

Du vet väl att man bara säger att det ibland krävs "pungkulor" för att göra något.

I det här fallet syftar jag på att det krävs lite mod för att göra det. (Bevisa att Gud finns)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in