Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Är inte Hydman-Vallien-grejer jävligt tacky medelklass?
Jo, väldigt! Det får mig att tänka på våra förra grannar som var själva sinnebilden av "kulturell TM" som porträtteras här. Om ni blev bjuden på middag hos dem hade ni trott att det var en parodi. Jag tror inte det finns en enda grej som nämnts i tråden som de inte hade. Mannen i huset var "kulturchef" på kommunen och styrde och ställde över stadens museum och statyer och allt annat trams man kan slösa skattepengar på. När man från kommunens sida minskade budgeten till hans lekstuga så gick han ut i lokaltidningen och argumenterade för hur otroligt viktigt det var för samhället att hans lilla museum (dit bara samma "invigda" klick gick) fick fortsatta miljonbidrag. Men allra värst var frun i hushållet. Hon pysslade med någon form av "sociologi/kultur/konstvetenskap/genus"-grej på universitetet (ärligt talat tror jag inte att hon själv ens visste vad hon höll på med). Hennes avhandling har blivit ett stående skämt i vår familj. Den är så skitnödigt skriven att ingen ö.h.t. kan läsa den. Titeln var, och nu skämtar jag inte, i stil med:
"Vidsynt dissonans gentemot mareld ornamenterar taktilt purgatorium"
(Vill inte skriva den riktiga titeln p.g.a. outning, men det var verkligen på den här nivån). Tänk er någon som har suttit i timmar och skrivit ned alla svåra ord de kan. Jag, som ändå anser mig ha någorlunda brett ordförråd, förstod inte ett enda ord av titeln. Men jävlar vad stolt hon var.
Hela huset var en orgie i skitnödig konst. Josef Frank var självaste Jesus i det hemmet. Deras barn har dock revolterat totalt mot detta och är nästan raka motsatsen (civilingenjörer, klär sig i funktionskläder, röstar höger, helt ointresserade av konst och inredning o.s.v.)