2016-12-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
En helt korrekt och bra analys, men Djurgården är ju inte en del av deras TM-beteende, utan något de redan hade med sig i bagaget. I Hammarby-fallet handlar det om ett aktivt val som en del av personligheten, det var min poäng.

Det ligger någonting i det. Jag bor numera i Skåne, till och med här kryllar av nybajare bland inflyttarna från städer utanför Skåne utan eget eller närliggande fotbollslag.
Citera
2016-12-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Som framgår ovan håller jag, djurgårdare, med dig i sak, men som nämnts i tråden finns ju två huvudgrupper av TM och även om bajen dominerar bland inflyttade mediemän som gödslar krasseodlingen i vardagsrummet med kaffesump, är den andra TM-gruppen vanligare på djurgårdsmatcher.

Jag talar om den modeintresserade mannen från förslagsvis Täby som läst ek. kand. men aldrig en klassisk bok. En pösmunk till anglofil som drömmer om jakt, bär bruna skor före klockan 6, och som kan fnysa "sosse" i kör med med likasinnade. Konsumtionen är viktig stilmarkör för honom, det ska vara manligt och stilrent, köttbiten äts förstås rare (framåt dimmiga småtimmar kan han bli patetisk och inse att vi måste äta mindre kött). Polemiserar mot parfymklockor. Hyfsad på aktier. Rökig maltwhisky, fan och hans moster. Och ja, smygrasist så bara det stänker om det.

Exakt! Jävligt bra analys.
Förövrigt är de flesta supportrar troligtvis trash oavsett lag. Iallafall de fanatiska.
Citera
2016-12-10, 16:16
Medlem
Är inte hela den här tråden ganska pinsam? Det klagas så himla mycket på att någon medelklass skulle tro sig vara bättre än alla andra och så är det exakt det som görs i den här tråden - där man klagar på medelklassen.

Dock en rolig läsning med Bauhaus och husvagnar

Vad är det för fel med konformitet? Eller som jag säger, endast de människor som gör någonting unikt är unika - resten lurar bara sig själva.
Citera
2016-12-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Är inte hela den här tråden ganska pinsam? Det klagas så himla mycket på att någon medelklass skulle tro sig vara bättre än alla andra och så är det exakt det som görs i den här tråden - där man klagar på medelklassen.

Dock en rolig läsning med Bauhaus och husvagnar

Vad är det för fel med konformitet? Eller som jag säger, endast de människor som gör någonting unikt är unika - resten lurar bara sig själva.

Känner du dig träffad Eller försöker du framstå som stoisk Indicierna hopar sig: Du är TM!

Nej då, jag tror de flesta skribenter erkänner sin medelklassbakgrund (träffsäkra analyser hämtas ju inte ur intet) och har en någorlunda sund dos självdistans till den. Man kan fortfarande peka på skrattretande pretentioner som säger en hel del om samtiden.

Och vad är det för fel på konformitet? Tja, den krossar individer, särskilt om den bygger på pretentioner.
Senast redigerad av Aethelred 2016-12-10 kl. 17:09.
Citera
2016-12-10, 19:50
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
. . . Vad är det för fel med konformitet? . . . .

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grupptänkande
Citera
2016-12-10, 20:41
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
På Flashback finns det faktiskt en riktigt tacky medelklassare, har ni inte upptäckt hen ännu?

#Babianen

Babianen är bara en djupt störd exhibitionist om du frågar mig.

Ont: Lär väl vara min sedvanliga otur om detta tagits upp för några inlägg sedan, men jag orkar inte läsa nu. Har två munnar och ett öra idag. Ok. Är det inte jävligt TM att syssla med någon sjukt nischad och oprioriterad hipster-välgörenhet? Kriget i Syrien? Nope. Fattiga barn i Afrika? Nope. Kläder till uteliggare? Nope. Naturreservat för att rädda det där jävla djuret som skiter ut lyx-kaffebönor? Yes sir! Diplom? Ja tack. Inramat? Det kan du ge dig fan på.

Vegan? Bara när kamerorna är på.
Citera
2016-12-10, 20:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot

Ont: Lär väl vara min sedvanliga otur om detta tagits upp för några inlägg sedan, men jag orkar inte läsa nu. Har två munnar och ett öra idag. Ok. Är det inte jävligt TM att syssla med någon sjukt nischad och oprioriterad hipster-välgörenhet? Kriget i Syrien? Nope. Fattiga barn i Afrika? Nope. Kläder till uteliggare? Nope. Naturreservat för att rädda det där jävla djuret som skiter ut lyx-kaffebönor? Yes sir! Diplom? Ja tack. Inramat? Det kan du ge dig fan på.

Här är jag inte med dig. Det ÄR viktigt att rädda utrotningshotade djurarter, och att upprätthålla det ekologiska systemet. Däremot behöver man ju inte sätta ett diplom på väggen för det! Bättre kryssa i att man inte vill ha något, och låta alla pengar gå till varelsen som ska räddas!
Citera
2016-12-10, 21:41
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot

Första stycket, jag är helt enig.

Sista stycket... Fick mig att tänka. Dessa personer brukar väl essensen av NIMBY (Not In My Back Yard)? Man är emot vargjakten, men råttor, grävlingar och andra djur som vistas på Södermalm lever farligt. Man tycker synd om alkoholister, psykfall och flyktingar, men skall ett boende för något av detta inrättas i deras direkta närhet så blir det namnlistor och överklaganden. Och så vidare. Helt enkelt, TM står för ett ganska rejält hyckleri där man säger en sak och gör en annan, precis som att man skaffar elbil eller är med i bilpool och vägrar dubbdäck, men konsumerar tre-fyra gånger mer saker och el än genomsnittssvensken och tar flyget en gång i kvartalet. Det hela handlar om ett hyckleri och att man helst vill framstå som god, upplyst och kultiverad, fastän man läser innantill från ett manus som någon överkucku någonstans har kokat ihop.
Citera
2016-12-10, 22:08
Medlem
swimp78s avatar
Nu handlar tråden inte längre om tacky medelklassfenomen.

Synd. Varför inte starta en tråd som heter "medelklassmarkörer för spelad godhet" eller "tråden om
Hipsters" eller liknande ?

Tacky betyder dyrt och eller skrytsamt med smak som vill signalera klass o välstånd men blir vräkigt och svennigt. Tacky är mellanchefer med röda framgångsbyxor, skrytiga svenskt tenn-möbeltyger, marininspirerade vardagsrum, svarta rottingmöbler i trädgården, kaj bojessen-apor och allmän kommunchef från Täby-stilen.
Senast redigerad av swimp78 2016-12-10 kl. 22:12.
Citera
2016-12-10, 22:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Synd. Varför inte starta en tråd som heter "medelklassmarkörer för spelad godhet" eller "tråden om

Tacky betyder dyrt och eller skrytsamt med smak som vill signalera klass o välstånd men blir vräkigt och svennigt. Tacky är mellanchefer med röda framgångsbyxor, skrytiga svenskt tenn-möbeltyger, marininspirerade vardagsrum, svarta rottingmöbler i trädgården, kaj bojessen-apor och allmän kommunchef från Täby-stilen.
Är inte Hydman-Vallien-grejer jävligt tacky medelklass?
Citera
2016-12-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Är inte Hydman-Vallien-grejer jävligt tacky medelklass?
Jo, väldigt! Det får mig att tänka på våra förra grannar som var själva sinnebilden av "kulturell TM" som porträtteras här. Om ni blev bjuden på middag hos dem hade ni trott att det var en parodi. Jag tror inte det finns en enda grej som nämnts i tråden som de inte hade. Mannen i huset var "kulturchef" på kommunen och styrde och ställde över stadens museum och statyer och allt annat trams man kan slösa skattepengar på. När man från kommunens sida minskade budgeten till hans lekstuga så gick han ut i lokaltidningen och argumenterade för hur otroligt viktigt det var för samhället att hans lilla museum (dit bara samma "invigda" klick gick) fick fortsatta miljonbidrag. Men allra värst var frun i hushållet. Hon pysslade med någon form av "sociologi/kultur/konstvetenskap/genus"-grej på universitetet (ärligt talat tror jag inte att hon själv ens visste vad hon höll på med). Hennes avhandling har blivit ett stående skämt i vår familj. Den är så skitnödigt skriven att ingen ö.h.t. kan läsa den. Titeln var, och nu skämtar jag inte, i stil med:

"Vidsynt dissonans gentemot mareld ornamenterar taktilt purgatorium"

(Vill inte skriva den riktiga titeln p.g.a. outning, men det var verkligen på den här nivån). Tänk er någon som har suttit i timmar och skrivit ned alla svåra ord de kan. Jag, som ändå anser mig ha någorlunda brett ordförråd, förstod inte ett enda ord av titeln. Men jävlar vad stolt hon var.

Hela huset var en orgie i skitnödig konst. Josef Frank var självaste Jesus i det hemmet. Deras barn har dock revolterat totalt mot detta och är nästan raka motsatsen (civilingenjörer, klär sig i funktionskläder, röstar höger, helt ointresserade av konst och inredning o.s.v.)
Citera
2016-12-11, 00:15
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Men snälla lilla vännen, det är precis vad jag skriver om. Ett hyckleri. Vem är det som rasar för att det skall byggas alkoholistanstalt eller flyktingboende nära inpå? Jo, just det, Täby-killen i framgångsbyxor som är försäljningschef (utan egentlig makt) på något litet dotterbolag till en internationell koncern med tjänste-Audi som drömmer om en Tesla och ger pengar till olika organisationer för att kunna skryta med sin godhet, samtidigt som han försöker verka kultiverad, bildad och upplyst, trots att han bara följer John. Den killen är essensen av det vi talar om här. En person som vill visa sin framgång och bildning, trots att han saknar båda delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in