2016-12-10, 16:15
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Precis Alla jag gett mig in i diskussion med i era raider har påstått att jag är SD, jag är brunskjorta, mm osv.
Jag undrar då varför tass detta upp om jagärhär INTE är politiska?

Finns ingen anledning att kalla en motdebattör för varken det ena eller andra utan bevis, om ni nu inte tar för givet att man Är något för att man "gillar" diverse sidor för att ha "koll" på läget. För kom inte och säg att ni inte dammsuger våra sidor.

Men du har varit i diskussion med oss alltså? För det är ju det vi VILL! Sedan hur folk uppfattar dig utifrån det du väljer att skriva, det kan ju inte gruppen ta ansvar för. Du ska kunna yttra dina åsikter utan att slänga in rasistiska eller sexistiska element, och kan du inte det så kommer du att stöta på oss om du håller dig någorlunda aktiv.
Det här är väl kanske det som händer när stora plattformar som Facebook misslyckas med att ta tag i alla falska nyheter som propagerar för hat på ett eller annat sätt. Folk får ju yttra sig på vilken sätt som helst på Facebook utan att det får några större konsekvenser. Så där finns det mycket att göra.

Vi finns för att motverka näthat i form av rasism, sexism och all annan nedlåtande kommentar i vilket kommentarsfält som helst. (Vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det innan någon här faktiskt tar det till sig innan hen ifrågasätter vad vi håller på med )

Sedan kan man ju tycka att det är konstigt att de flesta sidor där dessa hatiska kommentarer faktiskt florerar är just sidor som propagerar för högern. Jag ser gärna att någon försöker motbevisa detta på något sätt. Visst, du kommer alltid kunna hitta exempel på någon på vänsterflank som uttalar sig hatisk. Men finns det i samma antal som på höger-sidor?
Senast redigerad av Greeder 2016-12-10 kl. 16:27.
Citera
2016-12-10, 16:17
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Hur drar man gränsen för vem som t.ex. hyser sexistiska åsikter?

En man som tycker det är självklart att ta pappaledigt och att kvinnor skall ha lika lön för lika arbete men ändå tycker att det är ok att köpa dockor till dottern och bilar till sonen om de önskar sig det i julklapp, får han vara med? (om pojken önskade sig dockor så skulle han naturligtvis få det istället)

Alldeles säkert finns det andra i gruppen som tycker att han cementerar socialt konstruerade kön om han tror att pojkar i allmänhet är intresserade av bilar. De anser då att han faktiskt hyser sexistiska åsikter. Hamnar inte dessa personer i en konstig sits när sexister får vara med trots att gruppens regler säger motsatsen?

Vem är det som drar gränsen där?

Hur drar man gränsen för när någons åsikter avviker så pass mycket från någon annans att man bör misstänka att den förstnämnde inte anser att alla människor är lika värda? Alltså till skillnad mot att bara hysa en annan åsikt om något.

Jag är varken moderator eller admin så det tänker jag faktiskt inte gå in i att spekulera i. Kan bara säga att jag håller med om de värdegrunder som gruppen ska stå för och vad de ska motverka.
Citera
2016-12-10, 16:34
Medlem
Näthat finns över hela det politiska spektrat och #jagärhär säger sig vara partipolitiskt obundna. I praktiken riktas dock samtliga aktioner mot invandringskritiskt näthat och gruppens admins kallar även SD för rasister. Det gör att det inte finns plats i gruppen för personer som sympatiserar med SD och samtidigt är mot näthat. Vilket gör gruppen till en i mängden som agerar i politiskt syfte mot SD oavsett vad som står i gruppbeskrivningen. Det är väldigt synd att ett positivt initiativ som enbart velat sprida ett kärleksbudskap har utvecklats på detta sätt. SD är Sveriges tredje största parti och många sympatisörer är invandringskritiska utan att vara det minsta hatiska.

Gruppens trovärdighet skulle öka enormt om admin gick ut med att även sverigedemokrater är välkomna så länge de verkar mot näthat.
Citera
2016-12-10, 17:02
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowo

Gruppens trovärdighet skulle öka enormt om admin gick ut med att även sverigedemokrater är välkomna så länge de verkar mot näthat.

Det skulle skapa kaos bland medlemmarna för så många av dom har ett mycket stort sd-hat och skäms inte för att visa upp det.

Gruppen har nu stått still på 39k medlemmar i snart två dygn, är maxgräns på grupper i facebook eller har folkströmmen avtagit? kanske det är för det är helg också?
Senast redigerad av Koyak 2016-12-10 kl. 17:09.
Citera
2016-12-10, 17:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Oooo, they wouldn't touch that one with a 10-foot pole.

Skulle de skriva så så skulle de tappa hälften av sina medlemmar på 2 minuter.
Citera
2016-12-10, 17:20
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Näthat finns över hela det politiska spektrat och #jagärhär säger sig vara partipolitiskt obundna. I praktiken riktas dock samtliga aktioner mot invandringskritiskt näthat och gruppens admins kallar även SD för rasister. Det gör att det inte finns plats i gruppen för personer som sympatiserar med SD och samtidigt är mot näthat. Vilket gör gruppen till en i mängden som agerar i politiskt syfte mot SD oavsett vad som står i gruppbeskrivningen. Det är väldigt synd att ett positivt initiativ som enbart velat sprida ett kärleksbudskap har utvecklats på detta sätt. SD är Sveriges tredje största parti och många sympatisörer är invandringskritiska utan att vara det minsta hatiska.

Fast SD står inte för den värdegrund som #jagärhär står för så det blir svårt. Deras "nolltolerans" för rasism är ju bara bullshit och används bara flitigt då någon som de har råd att bli av med ska avsättas. Se på bara på Kent "Järnröret" Ekeroth, Söder osv. osv.
Citera
2016-12-10, 17:22
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Fast SD står inte för den värdegrund som #jagärhär står för så det blir svårt. Deras "nolltolerans" för rasism är ju bara bullshit och används bara flitigt då någon som de har råd att bli av med ska avsättas. Se på bara på Kent "Järnröret" Ekeroth, Söder osv. osv.

haha vem är det som förvränger nu?.
Nolltolerans = Nolltolerans och inget annat.
typiskt jagärhär snack
Citera
2016-12-10, 17:23
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
haha vem är det som förvränger nu?.
Nolltolerans = Nolltolerans och inget annat, typiskt jagärhär snack

Ska man tolka nolltolerans på något annat sätt menar du?
Citera
2016-12-10, 17:47
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Jag skrev ju "de flesta".
Det är ju det här jag säger att det inte går att argumentera med någon här ;D Ni är allt för vana att lägga ord i munnen på folk eller förvränga det man skriver för att sedan lättare kunna argumentera emot själv
Vet inte ens vilken sida MSM är så det har jag uppenbarligen missat
Fast det du påstår är att "förvränga" är ju bara enkla ifrågasättande av vad du själv säger. Det är det som är diskussion. Det är inte så att det finns konkreta definitioner på "allas lika värde", "sexism", "rasism" och det absurda värdegrund.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om kriterierna för att få vara med i den där lekstugan. Påverkar de åsikter man har det värde man har, dvs har t ex en sverigedemokrat ett "lägre" värde på grund av dennes åsikter och är således inte välkomna inom gruppen? Om pratet om "allas lika värde" ska bli något annat än en odefinierad floskel så får man ju först bestämma sig för hur man förhåller sig till den.

Är det så svårt att se att det är en politisk aktionsgrupp som försöker bekämpa åsikter som inte är godkända av den totalitära ledningen? Hur kan annars näthatarna från vänster vara välkomna men icke näthatare som har fel politisk åsikt bli nobbade? Är Rebecca Weidmo Uvell en näthatare med fel värdegrund men Rashid Musa en god människa med rätt värdegrund?

Har dessa medlemmar korrekt värdegrund?

Citat:
-----
*Jenny Bengtsson, ledarskribent på ETC-tidningarna, fackligt engagerad och fan av aktivist Asplund.
Citat: "Skräcködlan Rebecca Uvell skriver debattartiklar eller vad det är om baddräkter som ska göra oss snyggare. Kallar sig feminist. Jag kräks."

*Henrik Schyffert, granne med Reinfeldt, twittrar helst om sig själv men lyckas få till en hel del annat också, exempelvis;
Citat: "Lägg ner nu... det smartaste som kommit ur din mun är min stenhårda kuk!"

*Nils Karlsson, citat: "Jag har en annan teori, #RebeccaWUvell. DU är en korkad sak."

*Loan Sundman citat: "Kan han bara stoppa kuken i sin mun och kvävas. Så trött på idioten."
-----
(Infocred: STORMTROOPER)
Citera
2016-12-10, 17:51
Medlem
Citat:

Absolut kan det vara så att #jagärhär inte delar SD:s värdegrund men då blir det missvisande att hävda att gruppen är partipolitiskt obunden. Värdegrund är tätt sammankopplat med politik och om man då bara tolererar medlemmar med "rätt" värdegrund så har gruppen ofrånkomligen en politisk agenda. En grupp som välkomnar alla som verkar mot näthat skulle ha en betydligt högre trovärdighet. Nu är det många som är negativa till gruppen av politiska skäl vilket är väldigt onödigt och kontraproduktivt.
Citera
2016-12-10, 18:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Men det bästa sättet att bekämpa både "näthat" och totalitära åsiktspoliser är att sprida riktiga och genomtänkta diskussioner så mycket som möjligt. Om någon har en felaktig åsikt så är ju bästa sättet inte att tysta dem genom att hota eller störa utan att låta dem utveckla sina åsikter offentligt till allmänhetens åtlöje.

Det är helt rätt. Och för att minska polariseringen och bristen på kommunikation tycker jag att det är viktigt att nu försöka överbrygga bildandet av 'läger'. Det är inte så lätt, men jag försöker på min Facebook att blanda friskt från olika grupper som inte talar med varandra.

Svårigheten ligger i en låsning. För att bara ta ett typexempel: islamofobi
- en grupp reagerar med att sluta lyssna om de ser etiketten islamofobi.
- en annan grupp reagerar med att sluta lyssna om de ser kritik av begreppet islamofobi
Båda dessa grupper är osmakligt självgratulerande.
Citera
2016-12-10, 18:29
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Vad du säger ovan är alltså att Sverigedemokraternas partiprogram har samma värdegrund som #jagärhär. Det tycker jag är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in