2016-05-23, 18:00
Medlem
Jag tror det kan vara så att många vill vara med på splitten. Sista handelsdag 26e. Så klart strategiskt så alla som får in lönen 25e kan handla. Känns som man kanske kan sälja den 26e för att minska sin risk lite? Sedan när splitt är klar kan man ju utvärdera då efter eventuella swings.
2016-05-23, 20:15
Medlem
camos avatar
Gällande split:en som ska ske till slutet av veckan. Någon som har koll som vill förklara vad som händer med mitt innehav på t.ex. Avanza? Om jag inte gör nånting kommer jag få 5 ggr fler antal aktier till ett lägre värde per aktie men hamna på samma totala innehav. Vad sker rent kontret, kommer det se ut som en försäljning och sen ett nytt köp automatiskt? Kommer mina siffror gällande GAV, avkastning etc att "nollställas" dvs jag kommer ha 0% avkastning från och med fredag?

Skål
2016-05-23, 20:59
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Gällande split:en som ska ske till slutet av veckan. Någon som har koll som vill förklara vad som händer med mitt innehav på t.ex. Avanza? Om jag inte gör nånting kommer jag få 5 ggr fler antal aktier till ett lägre värde per aktie men hamna på samma totala innehav. Vad sker rent kontret, kommer det se ut som en försäljning och sen ett nytt köp automatiskt? Kommer mina siffror gällande GAV, avkastning etc att "nollställas" dvs jag kommer ha 0% avkastning från och med fredag?

Skål

Nope, det kommer att se ut som vanligt. Allt blir korrigerat så att det stämmer som innan. Så blev det för mig på nordnet när netflix genomförde en split. hade jag 100% innan så hade jag 100% efter. T ex gav $65, kurs $118, avkastning 81.5%, och innan var det $455 i gav och nuvarande kurs $826.
2016-05-23, 22:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Tror ni det blir lönsamt att köpa sin sig efter spliten? Hur lär kursen påverkas?
2016-05-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Tror ni det blir lönsamt att köpa sin sig efter spliten? Hur lär kursen påverkas?

Tror nog att blankarmaffian ser till att köpa på sig tillräckligt med aktier för att ha möjligheter att vräka ut dessa efter spliten för att skapa panik och få ner kursen ordentligt.

Finns säkert möjligheter att köpa billigt under ett par dagar efter spliten, innan kursen stabiliserar sig.

Blankarna kommer inte att ge upp. De avvaktar Q2 rapporten och kommer att styra så att kursen framöver inte rusar iväg. De har dock ett problem: uppköpsprogrammet som kommer att ställa till det för blankarna.

Återigen, hösten blir mycket intressant. Tror nog vi får se en riktigt bra Q3 rapport och tillsammans med en prognos för 2017 så kommer kursen att rusa.
2016-05-26, 19:21
Medlem
Jag har hört rykten om att en större ägare kommer storsälja imorgon, och troligtvis trycka ner kursen till runt 100kr.. Verkar sjukt läskigt! Någon mer som hört detta rykte?

Ska man försöka fynda och köpa satan eller sälja rubbet snabbt som fan?
2016-05-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Jag har hört rykten om att en större ägare kommer storsälja imorgon, och troligtvis trycka ner kursen till runt 100kr.. Verkar sjukt läskigt! Någon mer som hört detta rykte?

Har också hört detta, jag sålde rubbet idag. Tänker köpa tillbaka efter nedgång, lagt en order strax under 100.
2016-05-26, 19:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:

Sälj!!!
2016-05-26, 19:42
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:

Vem skulle det vara? Det är ju bara småsparare och de anställda som äger, förutom några fonder som inte kunde driva upp kursen nämnvärt när de köpte och rimligtvis inte gör det motsatta när de säljer.

Eftersom många småsparare reagerar på detta rykte är det ju dock inte orimligt att den faller vid öppning.
2016-05-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Vem skulle det vara? Det är ju bara småsparare och de anställda som äger, förutom några fonder som inte kunde driva upp kursen nämnvärt när de köpte och rimligtvis inte gör det motsatta när de säljer.

Eftersom många småsparare reagerar på detta rykte är det ju dock inte orimligt att den faller vid öppning.

Rykten...ja, vad säger man? I alla fall kan en del blankare som sitter med högar av aktier toksälja i morgon för att trycka ner aktien ordentligt. Inte omöjligt alls eftersom spliten då är genomförd och många som inte har riktigt koll på värdet av de nya aktierna de tilldelats.
2016-05-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123
Rykten...ja, vad säger man? I alla fall kan en del blankare som sitter med högar av aktier toksälja i morgon för att trycka ner aktien ordentligt. Inte omöjligt alls eftersom spliten då är genomförd och många som inte har riktigt koll på värdet av de nya aktierna de tilldelats.

Postby Verite » 26 May 2016 20.14

ATH snart ? Kanske kommer att finnas tusentals FPC miljonär i Sverige inom det närmaste åren?

FPC Kursen Idag- Triggers
http://fingerprints.club/viewtopic.php?f=5&t=107
2016-05-26, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Builder123
Inte omöjligt alls eftersom spliten då är genomförd och många som inte har riktigt koll på värdet av de nya aktierna de tilldelats.

Ja om alla småägare splittar och drar till andra aktier kan det gå hur som helst!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in