2010-09-15, 09:49
Medlem
nu har jag precis pratat med advokaten som ska ta hand om bodelningen. hon säger att i detta fallet kommer det bli så att testamentet gäller, att dels har mammas del från morfar testamenterats bort i och med att hon skrev på orubbat bo - dvs att morfar får testamentera bort denna del. samt att jag behöver en jurist på bodelningen redan, då de ska göra upp testamentet på en gång, och att regeln om mammas hälft alltså inte existerar då hon ju redan fått lite innan. jag tog upp exemplet med 100+50 / 2 = 75 (dvs 100 finns, 50 har fått i förskott) men hon skrattade bara och sa att det inte alls var så att mamma redan fått allt. detta är alltså den som ska hålla i bodelningen och vara opartisk som säger detta...

måste jag nu alltså skaffa en advokat redan på bodelningen????? det ska väl iallfall bara vara en uppräkning vad som finns i hemmet?

hon kunde inte heller byta dag även om mamma ligger på operationsbordet då, det var bråttom för magasinering etc...
Citera
2010-09-15, 10:01
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.S
nu har jag precis pratat med advokaten som ska ta hand om bodelningen. hon säger att i detta fallet kommer det bli så att testamentet gäller, att dels har mammas del från morfar testamenterats bort i och med att hon skrev på orubbat bo - dvs att morfar får testamentera bort denna del. samt att jag behöver en jurist på bodelningen redan, då de ska göra upp testamentet på en gång, och att regeln om mammas hälft alltså inte existerar då hon ju redan fått lite innan. jag tog upp exemplet med 100+50 / 2 = 75 (dvs 100 finns, 50 har fått i förskott) men hon skrattade bara och sa att det inte alls var så att mamma redan fått allt. detta är alltså den som ska hålla i bodelningen och vara opartisk som säger detta...

måste jag nu alltså skaffa en advokat redan på bodelningen????? det ska väl iallfall bara vara en uppräkning vad som finns i hemmet?

hon kunde inte heller byta dag även om mamma ligger på operationsbordet då, det var bråttom för magasinering etc...
Låt er inte pressas till något, och skriv absolut inte på något förrän ni har ett ombud som kan hjälpa er titta över....

Edit:
Är det säkert att det handlade om orubbat bo när det gällde mormors tillgångar? Om så är fallet så får inte arvslotten testamenteras bort om den existerar när morfar gått bort:
Citat:
Det finns ett viktigt undantag från bröstarvingars rätt att få ut sitt arv direkt efter den avlidne förälderns bortgång. Detta gäller när den avlidne varit gift. För att skydda den efterlevande maken ärver han/hon hela den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Efterlevande makes rätt går således före bröstarvingarnas arvsrätt, som skjuts upp tills även den andre föräldern avlidit. Den fria förfoganderätten innebär att den efterlevande maken fritt kan använda den avlidnes kvarlåtenskap. Det är alltså tänkbart att den efterlevande förbrukar eller skänker bort dessa tillgångar. Däremot har den efterlevande maken inte rätt att testamentera bort kvarlåtenskapen.
Frågan är ju då om man kan anse att din mor redan fått sin arvslott via förskottet, men det är det som är så viktigt att ni har ett juridiskt ombud som kan utreda åt er.
Senast redigerad av KiaW 2010-09-15 kl. 10:08.
Citera
2010-09-15, 10:10
Medlem
så man har alltså lite tid att titta över bodelningen? för enligt hon som ska hålla i det hela, så ska vi redan på en gång ha med jurist. blir lite lack bara, jag vet ju att mamma har rätt till en viss del, men ändå försöker denna jurist manipulera henne till att skriva på papper och bara godta att hon blir utskriven från sin laglott. dessvärre är det inte något kvar i stort sett, då morfar skänkt bort allt sedan mormor gick bort.
Citera
2010-09-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Låt er inte pressas till något, och skriv absolut inte på något förrän ni har ett ombud som kan hjälpa er titta över....

Edit:
Är det säkert att det handlade om orubbat bo när det gällde mormors tillgångar? Om så är fallet så får inte arvslotten testamenteras bort om den existerar när morfar gått bort:

Frågan är ju då om man kan anse att din mor redan fått sin arvslott via förskottet, men det är det som är så viktigt att ni har ett juridiskt ombud som kan utreda åt er.

ang orubbat bo så är jag inte säker på vad det hette faktiskt. finns det något man kan skriva på så att man gör så morfar får skänka bort allt och testementera bort även mormors del?
Citera
2010-09-15, 10:27
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
så man har alltså lite tid att titta över bodelningen? för enligt hon som ska hålla i det hela, så ska vi redan på en gång ha med jurist. blir lite lack bara, jag vet ju att mamma har rätt till en viss del, men ändå försöker denna jurist manipulera henne till att skriva på papper och bara godta att hon blir utskriven från sin laglott. dessvärre är det inte något kvar i stort sett, då morfar skänkt bort allt sedan mormor gick bort.
Det bästa är ju ifall ni har ett ombud med er på utsatt datum, eller åtminstånde haft kontakt med jurist som kan ge er råd hur ni ska agera på utsatt datum....

Citat:
ang orubbat bo så är jag inte säker på vad det hette faktiskt. finns det något man kan skriva på så att man gör så morfar får skänka bort allt och testementera bort även mormors del?
Det vet jag inte, det är möjligt att man kanske kan avsäga sig sin arvslott. (fast det låter inte rätt)
Som sagt, ta kontakt med jurist idag, jag tror inte du kan få den hjälp du behöver här på fb.
Uppdatera gärna.
Citera
2010-09-15, 10:40
Medlem
Om en mor avlider, som har ett vuxet barn, samt ytterligare ett barn som avlidit tio år före modern och som har barn (alltså barnbarn till den nu avlidne mormodern) hur fördelas då detta arv?

Ärver barnet hälften och barnbarnen hälften var?

Eller hur funkar detta?

PS: Make/fader/morfar har varit död sedan många år tillbaka

Citera
2010-09-15, 10:43
Medlem
Citat:
Det bästa är ju ifall ni har ett ombud med er på utsatt datum, eller åtminstånde haft kontakt med jurist som kan ge er råd hur ni ska agera på utsatt datum....

Det vet jag inte, det är möjligt att man kanske kan avsäga sig sin arvslott. (fast det låter inte rätt)
Som sagt, ta kontakt med jurist idag, jag tror inte du kan få den hjälp du behöver här på fb.
Uppdatera gärna.
fast det är ju det som är så surt, jag vet ju inte om det finns några pengar kvar, då får vi alltså betala för att få inget alls. det vore bra bara att veta om man får göra upp med en advokat efter att bodelningen har skett. då vet man ju vad som finns, och vad som ska göras vidare.

har iallfall varit i kontakt med fonus nu, de ska ringa upp snart, så jag kan höra lite mer.
Citera
2010-09-15, 11:16
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Om en mor avlider, som har ett vuxet barn, samt ytterligare ett barn som avlidit tio år före modern och som har barn (alltså barnbarn till den nu avlidne mormodern) hur fördelas då detta arv?

Ärver barnet hälften och barnbarnen hälften var?

Eller hur funkar detta?

PS: Make/fader/morfar har varit död sedan många år tillbaka

Arvet delas i två, barnet får 50% och barnbarnen delar på resterande 50%.
Citera
2010-09-15, 12:06
Medlem
Citat:
Arvet delas i två, barnet får 50% och barnbarnen delar på resterande 50%.

Tack för hjälpen!

Citera
2010-09-15, 13:03
Medlem
ApolloGrekens avatar
SS: (Vi har två parallella diskussioner nu)
Man ska aldrig låta sig pressas. Det är det klassiska, allting böir plötsligt så väldigt bråttom.

Du borde läsa Ärvdabalken 20 kap, https://lagen.nu/1958:637#K20P3

Var det bara ett exempel med din mor på operationsbordet? Jag tycker det är grund för att skjuta på bouppteckningen, den skall göras inom 3 mån men man kan få anstånd.

Har din mor kallats i god tid? När ska bouppteckningen äga rum?

Kna du hinta ungefär hur stora belopp vi talar om. Vad som fanns när mormor dog? vad som finns nu? Hur mycket som din mor påstås ha fått i förskott?

Jag är lite frågande på det som din mor skrev på när mormor dog. Avstod hon från någonting då? Varför, i så fall? Är det självklart att det avtalet är giltigt?

Vad säger vännerna till morfar? Är det självklart att dom vill vara med i detta?
Citera
2010-09-18, 22:10
Medlem
Jag har en liten fråga angående en bouppteckning som gjordes för ett antal år sedan. Jag vet inte om det här är rätt tråd för det men lika bra att ge det en chans.

Nu är det på det här viset att jag knappt vet något om juridik och diverse andra saker inom ämnet så därför vänder jag mig hit.

Okej, När min släkting dog så blev det en bouppteckning och i den bouppteckningen fanns det en bil. Den bilen äger någon annan för tillfället och h*n vill ge den till mig som en gåva.

Så frågan lyder. Hur kommer det fungera om den är med i bouppteckningen? Finns det några hakar för min del? Kan släktingar till min avlidne släkting göra anspråk på bilen?

MVH SeaCrow
Citera
2010-09-18, 22:22
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeaCrow
Jag har en liten fråga angående en bouppteckning som gjordes för ett antal år sedan. Jag vet inte om det här är rätt tråd för det men lika bra att ge det en chans.

Nu är det på det här viset att jag knappt vet något om juridik och diverse andra saker inom ämnet så därför vänder jag mig hit.

Okej, När min släkting dog så blev det en bouppteckning och i den bouppteckningen fanns det en bil. Den bilen äger någon annan för tillfället och h*n vill ge den till mig som en gåva.

Så frågan lyder. Hur kommer det fungera om den är med i bouppteckningen? Finns det några hakar för min del? Kan släktingar till min avlidne släkting göra anspråk på bilen?

MVH SeaCrow
Om bouppteckningen har gjorts bör dödsboet vara fördelat till arvingarna. Det som arvingarna fick blir deras att förfoga över som de vill, dvs det är deras ägodelar.
Den som äger bilen nu bör ju ha fått den via arvet?
Om så är fallet så äger personen bilen och får göra vad den vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in