Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Besöket på Kramm ingick nog i hans "sökande" efter Eva, jag tror idén föddes rätt tidigt, det är viktigt att han syns ute och verkar orolig för Eva, kombinerat med några påstådda samtal så har han ju ett någorlunda alibi, besöket på Kramm bekräftar ju att han varit orolig, så vittnena är oerhört viktiga för P.
Det kan vara så, men å andra sidan behövde han inte Kramm-alibit eftersom han visste att han enkelt kunde få ett vattentätt alibi för den kritiska tidpunkten av sin mor. Han behövde inte Kramm-vittnena så varför dök han över huvud taget upp där? Hade det inte varit allra bäst att bara ha tagit sig hem och sen låtsats som att han aldrig hade varit utanför dörren den kvällen?
Jag tror som jag nämnde i föregående inlägg, att det finns en möjlighet att han kanske bara ville träffa folk, eller bara få se en gammal vän. Att besöka Kramm gör honom per automatik inte till en misstänkt mördare så han kanske inte såg något större problem med att gå dit, tanken på att gå hem ensam och sova kan ha varit skrämmande och förenad med stark ångest. Han kan dessutom ha varit förvirrad, rädd, i behov av mänsklig kontakt, orsaken till besöket kan ha varit en ren överlevnadsmekanism i en extrem situation, ingen vet... han ville kanske helt enkelt bara prata med någon, utan någon större plan eller tanke med det hela.
Men visst, en idé om att skaffa sig ett alibi via ett besök på Kramm kan givetvis ha fötts i kasernen i samband med att han valde gångvägen som flyktväg. MEN.. varför fullföljde han i sådant fall inte sin "alibi-plan"? Han borde väl i sådant fall ha fortsatt i samma anda med att ta upp och vädra sin "oro" angående Eva även morgonen efter, i samband med att han träffade vännerna vid hästhagen? DÅ om någonsin var det väl befogat att berätta om sitt sökande och sina samtal eftersom hon inte dök upp? Anledningen till att han inte gjorde detta kan vara så enkel som att han ännu inte hade hunnit dikta upp sina lögner vid denna tidpunkt.
Att han valde att inte säga något om Eva morgonen därpå tycker jag snarare tyder på att besöket på Kramm inte ingick i hans s.k. "sökande" efter Eva, han kanske faktiskt inte hade någon större "plan" med det besöket. PAJ's svammel om "oro", om sitt nattliga sökande efter Eva med bil och div. telefonsamtal kan mycket väl vara en ren efterhandskonstruktion som han drog för polisen vid ett senare tillfälle, rena lögner uppdiktade för att rädda sitt eget skinn.
P. borde väl i sådant fall även ha berättat för kompisen som han körde hem kl. 01.00 att han var orolig för Eva och att han letade efter henne den här natten? OM han berättade om sin "oro" för honom så hade han garanterat en plan för det hela, men som sagt jag är inte helt övertygad om att så är fallet. Däremot kan han i efterhand ha kommit på/insett fördelen av att "använda sig av" sitt Kramm-besök som en del i "den oroliga pokvännen-planen", dvs. att han inte bara åkte en sväng till föräldrahemmet utan även till Kramm i sitt sökande efter Eva, för att se om hon kanske var där, det kan jag tänka mig.