2016-12-08, 17:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Din teori verkar trolig och kan stämma, men jag har några invändningar, P vet att ett vittne, hundföraren har sett honom, så jag är inte så säker på att han dyker upp på Kramm i samma kläder som han burit vid mordet. Att han syns dyngblöt verkar ju peka på att han faktiskt gjort det, men går blod bort så lätt?
Frågade polisen de två vittnena på krogen om vilken klädsel P hade? Går de två att lita på, de var ju trots allt Ps vänner verkar det som.

Ett annat scenario är att P gått direkt hem efter mordet och bytt kläder och sedan kört med bil till Kramm, det verkar mer logiskt, bilen behöver han för att senare köra bort cykeln och slänga mordvapnet, men det som motsäger detta är ju att han är dyngblöt. Närheten till de olika platserna kanske gav utredarna huvudbry, på något sätt lyckades P få ihop sin historia och göra sig av med bevisningen.
Jag tror också att Pudelfrillans teori stämmer bra med vad som hände. Jag tror inte att man behöver blanda in någon bil alls här. Det där med bilkörning är nog bara något som man sedan hakade på i programmet för att kunna göra en spännande rekonstruktion utifrån P:s egna uppgifter. Det troligaste är väl att han gick gångvägen ner till Kramm, och sedan gick tillbaka efter ett par timmar och hämtade cykeln. Frågan är förstås vilken cykel det var, och vart den tog vägen sedan. Tror inte det var Evas mammas cykel. Även den idén kommer antagligen ur behovet av att komma med nya spännande uppgifter i TV-programmet.
Citera
2016-12-08, 17:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Jag blev förhörd i samband med mordet men fick en känsla av att dom inte tog det på speciellt stort allvar . Har undrat i alla år vad som hände och inte förrän jag såg programmet om FBI så insåg jag att P-A fört mig och många andra bakom ljuset . Trodde aldrig på teorin att Sture skulle vara skyldig och det dom störde mig mest var hur någon kunde döda Laban eftersom han var så folkskygg . Minns inte att jag någonsin fick klappa honom fast jag umgicks med Eva och Anneli i typ 5 års tid
Har polisen hört av sig till dig senare, t.ex. efter TV-programmet? Vet du om man har förhört någon annan de senaste åren?
Citera
2016-12-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror också att Pudelfrillans teori stämmer bra med vad som hände. Jag tror inte att man behöver blanda in någon bil alls här. Det där med bilkörning är nog bara något som man sedan hakade på i programmet för att kunna göra en spännande rekonstruktion utifrån P:s egna uppgifter. Det troligaste är väl att han gick gångvägen ner till Kramm, och sedan gick tillbaka efter ett par timmar och hämtade cykeln. Frågan är förstås vilken cykel det var, och vart den tog vägen sedan. Tror inte det var Evas mammas cykel. Även den idén kommer antagligen ur behovet av att komma med nya spännande uppgifter i TV-programmet.

Cykeln beskrevs ju som sliten, men uppenbarligen var den fullt användbar och hade en väska på pakethållaren så att den var helt avlagd och bortglömd kanske inte är så troligt. Någon borde ju anmält den som stulen, skulle vara intressant att veta vad Ps mamma hade för cykel, om hon nu var 70 år 1987 så borde hon haft en cykel av äldre modell.

Även om jag också lutar mot att cykeln inte tillhörde Evas mamma så kunde P röra sig fritt vid Bruket, föräldrarna bodde på övervåningen och hade sannolikt inte hört om någon lämnar en cykel efter 2.45 på natten. Kanske var just anledningen till att cykeln försvann från vägen senare för att P ville försäkra sig om att föräldrarna och grannar i Bruket sov. Men varför låta den ligga helt öppet under så lång tid, det går ju enkelt att släpa in den i buskaget..Det verkar lite av en gåta..
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-08 kl. 17:27.
Citera
2016-12-08, 17:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Även om jag också lutar mot att cykeln inte tillhörde Evas mamma så kunde P röra sig fritt vid Bruket, föräldrarna bodde på övervåningen och hade sannolikt inte hört om någon lämnar en cykel efter 2.45 på natten.
Ett alternativ är ju att Eva lämnade cykeln vid P:s lägenhet när hon fick skjuts hem, och att P tog den cykeln när han cyklade efter.
Citera
2016-12-08, 17:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men varför låta den ligga helt öppet under så lång tid, det går ju enkelt att släpa in den i buskaget..Det verkar lite av en gåta..
Han hade väl en del annat att tänka på, och insåg kanske senare på natten att han skulle kunna bindas till just den cykeln.
Citera
2016-12-08, 18:01
Medlem
Citat:
Ett alternativ är ju att Eva lämnade cykeln vid P:s lägenhet när hon fick skjuts hem, och att P tog den cykeln när han cyklade efter.

Hur Eva tog sig till P är förvisso inte känt, men om hon cyklat på en röd damcykel under morddagen så borde det vara känt. Det var ju dåligt väder under fredagen så jag tror inte cykel var färdmedlet här. Däremot tror jag det är möjligt att P haft cykeln vid sin lägenhet sen ett tidigare tillfälle.
Citera
2016-12-08, 18:14
Medlem
Citat:
Din teori verkar trolig och kan stämma, men jag har några invändningar, P vet att ett vittne, hundföraren har sett honom, så jag är inte så säker på att han dyker upp på Kramm i samma kläder som han burit vid mordet. Att han syns dyngblöt verkar ju peka på att han faktiskt gjort det, men går blod bort så lätt?
Frågade polisen de två vittnena på krogen om vilken klädsel P hade? Går de två att lita på, de var ju trots allt Ps vänner verkar det som.

Ett annat scenario är att P gått direkt hem efter mordet och bytt kläder och sedan kört med bil till Kramm, det verkar mer logiskt, bilen behöver han för att senare köra bort cykeln och slänga mordvapnet, men det som motsäger detta är ju att han är dyngblöt. Närheten till de olika platserna kanske gav utredarna huvudbry, på något sätt lyckades P få ihop sin historia och göra sig av med bevisningen.

Man kan anta att han fått rätt mycket blod på kläderna efter att ha utdelat så många knivhugg som det var frågan om. Det är nog lättare att få bort färskt blod och då med kallvatten. Betydligt svårare om det hinner torka in.
Citera
2016-12-08, 20:07
Medlem
Citat:

Enligt info så ska Eva åkt till PAJ i bil med Anneli under mordkvällen, Evas mors cykel ska ha varit fin och ny vilket också framkommer på bilden som visas så vi kan definitivt skrota Marks och Bosses teori där.
Citera
2016-12-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Har funderat lite över hur händelseförloppet kan ha sett ut efter mordet och fram tills dess att cykeln flyttas. Det kan vara intressant att försöka bringa lite klarhet i detta. Eva mördas strax efter kl. 23.00, kort därefter kl. 23.15 ser 3 vittnen i en bil Laban stå ensam uppe på Långbacken intill föräldrahemmet. När bilen har passerat mordplatsen inser P. att Laban är ett stort problem och att han riskerar att bli upptäckt av hunden som skäller och snart väcker både Eva's föräldrar och grannarna. Han försöker därför att locka hunden till sig vilket inte verkar ha varit några större svårigheter eftersom P. tidigare har varit husse till Laban. Utifrån detta kan man anta att även Laban var död kring 23.30. En av polisens teorier har varit att mördaren efter mordet kan ha gömt sig i kasernerna bakom mordplatsen vilket mycket väl kan stämma, inte minst med tanke på vädret men det kan även tänkas att P. behövde någonstans att lugna ner sig och tänka igenom saker och ting. Vad han skulle säga att han har varit om någon frågade? om han mötte någon på vägen hem? Hur skulle han ta sig hem utan att bli sedd? osv. Han kanske även började fundera över att skaffa sig ett alibi. Låt säga att han "gömde sig" i kasernen från det att han dödat Laban, alltså från ca. 23.30 och en dryg timme framåt, till ca. 00,30. Efter att ha tänkt igenom situationen faller sig valet förmodligen naturligt, vilket blir att ta den mörka gångvägen tillbaka in till stan, där blir han inte sedd av någon, det är i stort sett inga människor som rör sig där efter midnatt, än mindre i rådande väder.

Det som är perfekt med den här "flyktvägen" är att P. inte ens behöver gå ut och visa upp sig på Herrgårdsvägen som annars är den enda vägen att ta sig ifrån mordplatsen och in till stan. Hade han varit tvungen att gå hela Herrgårdsvägen tillbaka och vidare upp på Limstagatan igen så hade han garanterat blivit sedd av någon. Men genom att välja den lilla gångvägen som går längs med Kramforsån så eliminerade han i stort sett risken att bli sedd. Han behövde nu istället bara stryka vidare längs kasernerna i mörkret, parallellt och på betryggande avstånd från vägen, i riktning in mot stan för att sen mycket lämpligt, komma ut från kasernområdet och då redan befinna sig 25-30 m in på denna gångväg som har sin början ute vid Herrgårdsvägen (ca. 100 m från mordplatsen). En annan intressant sak är att den här gångvägen även passerar precis förbi nattklubben Kramm, man behöver endast vika av vänster från gångvägen och gå upp för en liten grässlänt så är man uppe på parkeringen utanför nattklubbsentrén.

Från mordplatsen är detta en promenad på ca. 10 minuter vilket betyder att P. i såndant fall var framme vid Kramm kl. 00.40, dvs. om man utgår ifrån att han gömt sig ca. 1 tim i någon av kasernerna från det att Laban dödades kl. 23.30-00.30.

Kanske var det den här promenaden som gjorde att P. var genomblöt när han kom fram till nattklubben, om han nu inte redan var det sen innan. Jag tror att Kramm kan ha stängt ganska tidigt på den här tiden 1987, det är inte omöjligt att dom stängde redan kl. 01.00. vilket gjorde att P. var tvungen att ge sig ut även i spöregn om så vore, för att hinna fram i tid innan dom stängde för att hinna skaffa sig ett alibi.

Vad det gäller mordvapnet så kan valet av flyktväg kanske även ha gett honom idén att han på ett både enkelt och smidigt sätt kunde göra sig av med mordvapnet genom att kasta det i Kramforsån någonstans utmed gångvägen under promenaden in till nattklubben Kramm.

00.40, ett vittne på Kramm berättar att P. dyker upp på nattklubben genomblöt. Därefter ska P. enligt uppgift ha skjutsat hem en vän kl. 01.00 (ev. kan detta vara i samband med att nattklubben stänger).
Vad han sedan gör från ca. 01.30 tills dess att cykeln hämtas är oklart. Cykeln kan allra tidigast ha hämtats ca. kl 02.35 för jag har för mig att det sista vittnet som ser cykeln ligga vid vägkanten passerar mordplatsen med sin bil kl. 02.30. När nästa vittne passerar morplatsen med bil vid 05.00 så är cykeln borta.

Om detta scenario stämmer skulle det innebära att P. aldrig åkte ut och letade efter Eva, han var alltså inte en sväng till föräldrahemmet kl. 00.30 som han uppgett, han kände aldrig någon "oro" för Eva, inte heller kan han ha ringt något av de samtal som han påstår sig ha ringt från kl 23.15 och framåt under mordkvällen, allt detta är enbart lögner.

Dagen efter mordet verkar P. ha dykt upp på avtalad plats på morgonen för att träffa 3 av Eva's vänner inför för hästarnas flytt, förmodligen kom han senare än den avtalade tiden 07.00 eftersom man var tvungen att ringa efter honom. Hästarna ska dock inte ha flyttats denna dag eftersom Eva inte kom dit.

Det är inte alls omöjligt att det skulle ha kunnat gått till som du beskriver. Troligtvis lämnade GM platsen till fots genom att välja gångvägen, det finns mycket som tyder på detta. Jag tror ifall han valde att gå direkt in på Kramm kastade han mordvapnet i Kramforsån någonstans under vägen. Det beror på hur mycket blod han fått på sig? Skulle det inte vara för mycket var det nog inte omöjligt att att han kunde skölja av det i ån.
Nu kan det hända att han gick hem först och bytte kläder, i så fall tror jag knappast han kastade mordvapnet i ån utan tog med sig det hem och valde ut ett annat tillfälle för att göra sig av med det.
Jag förmodar att man gjorde ordentliga eftersökningar av kniven? Kramforsån skulle absolut kunna vara en tänkbar plats.
Citera
2016-12-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det är inte alls omöjligt att det skulle ha kunnat gått till som du beskriver. Troligtvis lämnade GM platsen till fots genom att välja gångvägen, det finns mycket som tyder på detta. Jag tror ifall han valde att gå direkt in på Kramm kastade han mordvapnet i Kramforsån någonstans under vägen. Det beror på hur mycket blod han fått på sig? Skulle det inte vara för mycket var det nog inte omöjligt att att han kunde skölja av det i ån.
Nu kan det hända att han gick hem först och bytte kläder, i så fall tror jag knappast han kastade mordvapnet i ån utan tog med sig det hem och valde ut ett annat tillfälle för att göra sig av med det.
Jag förmodar att man gjorde ordentliga eftersökningar av kniven? Kramforsån skulle absolut kunna vara en tänkbar plats.

Tror det står någonstans att polisen tyckte det var lönlöst att dragga efter vapnet, men det är inte omöjligt.
Citera
2016-12-08, 20:29
Medlem
Citat:
Enligt info så ska Eva åkt till PAJ i bil med Anneli under mordkvällen, Evas mors cykel ska ha varit fin och ny vilket också framkommer på bilden som visas så vi kan definitivt skrota Marks och Bosses teori där.

Öhman påstod i tv programmet att man aldrig hittade cykeln trots att man kollat flera hundra. Även om man nu skulle ha hittat cykeln borde det vara svårt att avgöra om det var just den som låg kastat efter vägen. Såvida man inte ha kunnat göra någon slags spårsäkring
Citera
2016-12-08, 20:34
Medlem
Citat:
Tror det står någonstans att polisen tyckte det var lönlöst att dragga efter vapnet, men det är inte omöjligt.

Märkligt i så fall det är ju inte Ångermanälven vi pratar om. Men det vet vi ju hur uselt det sköttes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in