2016-12-05, 19:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Nej, detta var mer västerut, längre upp.
Jag lägger ingen vikt vid det vi såg, att försöka förstå chemtrails-fenomenet kräver större förståelse, något alla sidor av diskussionen nog saknar, mig själv inkluderat.
Jag beskrev bara iakttagelsen, och hade nog letat mig in i den här tråden även om det hade stannat vid de två cirklarna, men när "planet" vände som på en 5-öring blev det helt plötsligt något som jag saknar förklaring till.

Löjliga kommentarer om rymdinsekter kan väl hållas i någon ufo-tråd, tack.

Mer österut än Oskarshamn?

Och att vända på en 5-öring låter betydligt mer som ett litet militärplan än ett stort tungt "besprutningsplan".
Citera
2016-12-06, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Nej, det stämmer det som sägs. Testa själv, och korskör alla iakttagelser med fr24 så kommer du se själv.
Nu har du väl redan bestämt dig för att det där med chemtrails är dumheter så du kommer inte göra det ändå.
Men jag råder dig att testa, om inte annat så för att bevisa för dig själv att du har rätt!

Idag såg jag och min son en märklig grej på väg hem. Ett plan som korsade himlen högt upp, såg ut att vara ett "vanligt" charterplan med trails, som plötsligt gör 2 enorma cirklar, för att totalt onaturligt (omöjligt?) vända på klacken 180 grader på plats och åka tillbaks därifrån det kom.

Mellersta Småland runt 15-tiden, ifall någon mer såg det?

Har du ens en aning om hur Fr24 funkar?
Citera
2016-12-06, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Har du ens en aning om hur Fr24 funkar?

Du kan ju förklara, varsågod.
Citera
2016-12-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O
Du kan ju förklara, varsågod.
Hur många gånger har inte det skrivits i tråden? Hur många gånger har inte den enkla uppmaningen att läsa "How it works" innan man uttalar sig framförts?

Ca 90-95% av alla flygplan i Sverige saknar utrustning som gör att de visas på fr24.
Citera
2016-12-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hur många gånger har inte det skrivits i tråden? Hur många gånger har inte den enkla uppmaningen att läsa "How it works" innan man uttalar sig framförts?

Ca 90-95% av alla flygplan i Sverige saknar utrustning som gör att de visas på fr24.

Källa på det, tack.
Citera
2016-12-07, 03:08
Medlem
Jag jobbar som pilot, fråga mig om chemtrails.
Citera
2016-12-07, 07:01
Medlem
Citat:
Om du räknar in ultralätta och de små propellerflygplanen har du kanske rätt. Men av de som flyger på höjder där de vita spåren (contrail) syns, har nästan alla ADS-B.

https://www.flightradar24.com/how-it-works
Citat:
Common aircraft models that usually do not have an ADS-B transponder and are not visible on Flightradar24 (within ADS-B coverage):

Antonov An-124 and An-225
ATR 42, 72 (except most new deliveries of ATR 72-600)
Boeing 707, 717, 727, 737-200, 747-100, 747-200, 747SP
BAe Jetstream 31 and 32
All Bombardier CRJ models (except most new deliveries of CRJ-900)
All Bombardier Dash models
All CASA models
All Dornier models
All Embraer models (except most new deliveries of Embraer E190)
De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter
Fokker 50
McDonnell Douglas DC-9, MD-8x, MD-90
Saab 340 and 2000
Most helicopters
Most older aircraft
Most business jets
Most military aircraft
Most propeller aircraft
Citera
2016-12-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O
Källa på det, tack.
Det står ju i länken du fick vilka som inte syns. Sen får du räkna själv.

Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Om du räknar in ultralätta och de små propellerflygplanen har du kanske rätt. Men av de som flyger på höjder där de vita spåren (contrail) syns, har nästan alla ADS-B.

Jag menade alla när jag skrev alla. Men frågan om inte procentsatsen även stämmer bland de militära flygplanen som rör sig på de nämnda höjderna.
Citera
2016-12-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh

Citat:
Det står ju i länken du fick vilka som inte syns. Sen får du räkna själv.

Jag menade alla när jag skrev alla. Men frågan om inte procentsatsen även stämmer bland de militära flygplanen som rör sig på de nämnda höjderna.

Så här säger svenska Wikipedia gällande vilka plan som har ADS-B: ”Vanligast är det att större trafikflygplan har ADS-B medan mycket få propellerplan, militärflygplan och äldre Sovjetflygplan har den.”

Vidare står det på Wiki att läsa följande; ”ADS-B finns på ungefär 60% av dagens trafikflygplan.” Samtidigt baseras flygtrafikinformationen på fler källor än enbart ADS-B. Flightradar24 samlar in data från tre olika källor.

Från engelska Wiki gällande F24:

1. Automatic dependent surveillance-broadcast (ADS-B). The principal source is a large number of ground based ADS-B receivers, which collect data from any aircraft in their local area that are equipped with an ADS-B transponder and feed this data to the internet in real time. The aircraft-based transponders use the GPS and other flight data input to transmit signals containing aircraft registration, position, altitude, velocity and other flight data. Currently, about 65% of aircraft in Europe are equipped with ADS-B but only 35% in the US.

2. Multilateration (MLAT). The second major source is multilateration using Flightradar24 (FR24) receivers. All aircraft types will be visible in areas covered by MLAT, even without ADS-B, but while 99% of Europe is covered, only parts of the US are.

3. Federal Aviation Administration. The shortfall in the US is mostly made up from 5 minute delayed data from the Federal Aviation Administration (FAA) but this may not include aircraft registration and other information.
Senast redigerad av Julma-O 2016-12-07 kl. 15:10.
Citera
2016-12-07, 17:36
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
Jag jobbar som pilot...fråga mig om chemtrails.

Janne, då ber jag dig att svara på vad följande ca 45 parallella chemtrails (!) som du ser i följande video är för sorts projekt, och vad för sorts plan det är som sprayar dessa chemtrails?

https://www.youtube.com/watch?v=cU063FQydGs

Vidrigaste du nånsin sett?

Nota bene:

1. Besprutningen sker över Joppa, Maryland, som har ganska långt till närmaste flygplats och därmed ingen tät flygtrafik!

2. Vid 0:52-1:00 ser du två plan som chemtrailar parallellt med varann, så vi kan ju därmed utesluta att det är frågan om passagerarplan...

Hemligt militärt projekt? Därav tabu-ämne? Orsakar klimatförändringar?

Detta måste vara chemtrail-förnekarnas absoluta mardröms-video!

Väntar med spänning på någon förnekare som klarar av att bortförklara detta...
Senast redigerad av Död o återfödd 2016-12-07 kl. 17:56.
Citera
2016-12-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Istället för att whina, förklara för oss vad dessa strimmor du ser i videon är för något och vad för sorts plan det är som sprayar detta?

Du får hjärna ta hjälp av dina förnekar-kompisar i tråden...

Du påstår nått du bevisar det.
Enkelt eller hur?
Citera
2016-12-07, 17:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Janne, då ber jag dig att svara på vad följande ca 45 parallella chemtrails (!) som du ser i följande video är för sorts projekt, och vad för sorts plan det är som sprayar dessa chemtrails?

https://www.youtube.com/watch?v=cU063FQydGs

Vidrigaste du nånsin sett?

Nota bene:

1. Besprutningen sker över Joppa, Maryland, som har ganska långt till närmaste flygplats!

2. Vid 0:52-1.00 ser du två plan som chemtrailar parallellt med varann, så vi kan ju därmed utesluta att det är frågan om passagerarplan...

Hemligt militärt projekt? Därav tabu-ämne? Orsakar klimatförändringar?

Detta måste vara chemtrail-förnekarnas absoluta mardrömsvideo!

Väntar med spänning på någon förnekare som klarar av att bortförklara detta...
Vad är grejen? Jag ser ett gäng vanliga kondensstrimmor någonstans där det är tät flygtrafik. Hur får du det till 45 st förresten? Kan du ta ut en stillbild eller två och markera dem från 1 till 45?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in