Citat:
Ursprungligen postat av
habet
Jag vill fortsatt uppehålla mig vid hur dagen förflöt när Eva hittades.
Citat:
- Hästtransport till Sundsvall skulle ske, Eva som verkar vara viktig för transporten dyker inte upp. Paj som skulle köra transporten kommer inte. Att detta inte skulle göra de andra (vilka var de, och hur många var dom?) konfunderade kan ju inte vara möjligt. De måste ha försökt få tag i nån av dem i varje fall, normalt borde de då ringt till föräldrarna, om mamman hört Laban på natten vid huset så borde hon väl förstått att Eva var åtminstone nästan hemma (och sagt det till vännerna också), skulle man då tro att hon skulle sova över hos en kompis? Paj borde de fått tag i (om han svarade vill säga), vad sade han till dem i så fall skulle jag vilja veta. Om jag förstått det hela rätt så flyttades hästarna till något annat ställe i Kramfors, vem tog något sånt beslut och på vilka grunder? Vem ägde hästarna förresten?
Hästarna, ett sto och ett föl flyttades på söndagen. Stoet var Evas egen häst, Anneli och Eva ägde fölet Vilma tillsammans. Vännerna, som var tre till antalet trodde att Eva fått förhinder och misstänkte inget, citat: "kamraterna åkte hem i tron att något trivialt hänt." Man kan såklart undra varför de flyttades, kanske för att brottsplatsen var så nära och de var i vägen för polisarbetet, kanske var man rädd för att GM skulle slå till igen, jag vet inte.
Citat:
- Klockslag för när Eva anmäldes saknad, när skedde det? Vem anmälde detta och vad var orsaken till att man tog det beslutet?
- Sökandet efter Eva. Vad gjorde att grannarna var ute och letade efter henne, vem var det som engagerade dem? Varför var inte föräldrarna inte ute och letade, eller var de det?
Eva anmäldes saknad kl 14.14 på lördagen av brodern N. Orsaken var att modern var orolig för att Eva inte hört av sig och inte skjutsat hästarna till Sundsvall som planerat på morgonen. Om hon ringt Evas vänner framgår inte någonstans. Däremot ringde systern Anneli sina vänner för att se om de hört av Eva. Grannarna letar 14.00-14.30. En bror till en granne som varit på besök skulle åka hem, men på hemvägen ser han kollegieblocket som han plockar upp, han ser Evas namnteckning och beger sig mot Evas föräldrar för att lämna över blocket. På vägen träffar han på en granne till modern som vet att Eva inte kommit hem, tillsammans började de leta efter fler tillhörigheter till Eva. Grannfrun ser något inne i buskaget, mannen går in lite och ser kroppen. De går inte fram till Eva utan beger sig upp mot bruket för att underrätta Evas anhöriga.
Citat:
- Tidsspannet från när grannarna hittade kollegieblocket och såg något i dungen till när systern dök upp, var systern precis på väg dit och råkade komma just då eller ringde man henne och stod och väntade tills hon kom dit?
Systern som också letat dök upp utanför Bruket när grannarna kom upp för att larma föräldrarna. Hon rusar ner och identifierar Eva kl 14.40. Därefter ringer systern P och sedan polisen, P hinner före med ca 3-4 minuter.