Citat:
Ursprungligen postat av
pillowpop
Så det är alltså vi som ska bestämma vad de svarta själva ska kalla sig.
Nej. Vi har ett ord för svart afrikan och det är ordet Neger. Svarta som bor i Sverige och som är Svenskar kan kalla sig själva för Afrosvenskar om de vill. Men vi ska inte behöva ändra ett ord som inte har med ondskefull rasism att göra. Inga barn tror att neger är fult förrän de hör en förälder säga något fult om detta. Vi definierar vad ordet betyder, det betyder svart afrikan, svarta afrikan är inte fult, inte heller neger. Däremot är bajs-neger eller neger-jävel fult och bör undvikas. Neger-kung går bra och Neger-boll är kanske lite tveksamt då det kopplas till mer än mat kanske i vissa hjärnor.
Citat:
Ursprungligen postat av
pillowpop
De har ju själva bett om att inte kallas för detta ord. Ser man förbund m m i samhället som heter Negrers riksförbund osv? Nej, och det finns ett skäl till det. Det spelar väl ingen roll hur trollen förvränger ordet, det räcker med ordet i sin nakna, rena form. Det heter inte Afrosvenskarnas riksförbund för intet.
Fortfarande är det ett ord vi alltid haft och jag och de flesta äldre associerar inte neger med något fult. Det är de inflyttande icke-svensktalande som inte förstår att nigger inte är neger på svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av
pillowpop
Jag som vit kan tycka ditten och datten, men jag väljer att lyssna på vad många svarta själva vill eftersom ordet är värdeladdat och inte "bara" betyder svart på vissa andra språk osv. ovidkommande saker i frågan.
Först skall de lära sig svenska och då skall de även lära sig att vårt ord neger inte är nedsättande punkt slut. Däremot är ordet neger med koppling och sammanslagning med nedsättande begrepp nedsättande och dessutom helt nödvändiga för att göra ordet nedsättande.
Det finns lägen då neger kan uttalas på ett sätt så det låter nedsättande, genom betoningen, men det kan de flesta ord faktiskt också göra.
Exempel på detta är: "Bra jobbat,
kvinna!"
Det är så de flesta tänker att neger är nedsättande, men det är inte ordet som är nedsättande utan i den kontext som det nämns.
"Bra jobbat, Neger!" <- nedsättande.
"Du är så underbart vacker, kvinna!" <- kan vara nedsättande då det är en sexualisering.
"Du är så underbart vacker, neger!" <- Svårt att faktiskt säga detta utan vilja trycka in 'en' framför 'så', men kan också då tolkas på två olika sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
pillowpop
Frågan är än en gång, varför säger du m fl neger. Är det för din egen skull alltså, för att göra en poäng, för att protestera, för att du bevarar svenska språket ... Är det mer värt än andra levande människor av kött och blod. Jag ställer frågan retoriskt eftersom jag inte förväntar mig ett respektfullt svar. Enligt mig finns inget försvar för att använda det ordet.
För att vi alltid gjort det. Det är vår folksjäl och vår tradition och vår nationalkänsla att få bevara det vi önskar. Alla har inte samma åsikt om detta och det respekterar jag. Men sluta säga rasist åt mig på grund av detta. Då påtvingar du mig din åsikt. När en Afrosvensk kommer och säger åt mig att inte kalla denne neger, så har jag dock full förståelse, för denne är kanske inte Svart Afrikan längre, utan Svart Svensk, född i Sverige med Svenskt medborgarskap men svart i huden.
Jag har också full förståelse om blattar inte vill bli kallade neger, eftersom de inte är det.
Jag förstår också varför vita inte vill bli kallade neger, för de är ju inte det. Då är det nedsättande.
Alla svarta människor som inte har sitt ursprung i Afrika har rätt att slippa bli kallade neger antar jag. Men jag kanske har fel definition av neger. Det kanske betyder svarthudad människa. Jag vet bara vad jag lärt mig, att neger inte är fult.
Citat:
Ursprungligen postat av
pillowpop
De flesta vet att det känns negativt laddat för en relativt stor grupp av befolkningen. Ordet neger användes i slaveriets tid och vi kan inte ens tänka oss hur det var för de människor levde på andra sidan av det ordet. Jag ska inte lägga på alla svarta att de tar åt sig, jag är inte deras röst, men jag har läst tillräckligt mycket och förstått att många av dem inte vill ha den benämningen.
Men inte nödvändigtvis kopplat till oss på det sättet, det är synd att ordet för Svart Afrikan råkade bli neger, men det kommer av latinets nigrum så det är ju synd om vi måste börja säga det istället.
Oavsett vilket ord vi väljer för att klassificera andra människor så går det alltid att göra det på ett nedsättande sätt. Om du förbjuder mig att använda neger så säger jag kanske svarting istället, vilket också kan bli nedsättande, så då förbjuder du mig säga det, då säger jag ille niger istället som betyder svart person och så vidare.... du kommer aldrig ifrån att människor klassificerar folk utifrån hur de ser ut och än värre, hur de beter sig.