2016-12-05, 21:35
Medlem
Belavias avatar
Vi ser nu ett polariserat debatt klimat, ett ord som någon säger fel kan innebära att karriären plötsligt är i gungning! Kändisar ger sig in i politiken!

Våld, lögner och början till censur ser vi! Åsiktsfriheten är plötsligt hotad, åsiktskorridoren är är läskig!

Plötsligt vågar man inte skämta eller vara satirisk som man var förut!

Politik har fram till senaste åren varit supermossigt för mig, trötta meningslösa riksdagsdebatter!
Nu är det annorlunda! Klimatet hårdnar! Företag är plötsligt politiska vare sig dom vill eller inte!

Ett hotell kan varken tacka ja, eller nej till en SD-konferens, det blir ett politiskt ställningstagande hur dom än gör!

Finns en folkilska, och ett folkförakt hos "eliten"

Det lär inte mynna ut i revolution, men samtidigt är det inte otänkbart att det gör det?

Så frågeställningen är alltså! När hade vi sist en sådan här laddning i svensk politik?
Citera
2016-12-05, 22:23
Medlem
Andra världskriget sägs det. Fast då var hotet utifrån och inte inifrån som nu.
Citera
2016-12-05, 22:24
Medlem
Åren innan unionsupplösningen med Norge 1905 var det spänningar.
Dom allra flesta, i synnerhet arbetarklassen tror jag, tyckte att norrmännen skulle få göra som dom ville medan en del av eliten ville hålla kvar dom med vapenmakt.

Under första världskriget ville Högern gå in i kriget på Tysklands sida men arbetarklassen satte klackarna i och hotade med storstrejk.

Jag tror inte något av ovanstående skeenden skapade på långa vägar så stora spänningar som vi ser nu.
Hjärntvätten av våra barn ger ju också spänningar inom familjen, fullt i paritet med hjärntvätten i hitlerjugend under nazi-Tyskland.

Nu är vi ockuperade, spänningarna kan inte bli så mycket större än så.

När Norge var ockuperat under andra världskriget var antalet quislingar inte lika stort, så det var nog inte samma politiska spänning mellan norrmän som det nu är mellan oss.
Citera
2016-12-05, 22:25
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Andra världskriget sägs det. Fast då var hotet utifrån och inte inifrån som nu.

Riktigt! Men om vi enbart pratar om spänningar inifrån, hur långt tror du vi får gå tillbaka för att hitta något liknande?
Citera
2016-12-05, 22:30
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva88
Åren innan unionsupplösningen med Norge 1905 var det spänningar.
Dom allra flesta, i synnerhet arbetarklassen tror jag, tyckte att norrmännen skulle få göra som dom ville medan en del av eliten ville hålla kvar dom med vapenmakt.

Under första världskriget ville Högern gå in i kriget på Tysklands sida men arbetarklassen satte klackarna i och hotade med storstrejk.

Jag tror inte något av ovanstående skeenden skapade på långa vägar så stora spänningar som vi ser nu.
Hjärntvätten av våra barn ger ju också spänningar inom familjen, fullt i paritet med hjärntvätten i hitlerjugend under nazi-Tyskland.

Nu är vi ockuperade, spänningarna kan inte bli så mycket större än så.

När Norge var ockuperat under andra världskriget var antalet quislingar inte lika stort, så det var nog inte samma politiska spänning mellan norrmän som det nu är mellan oss.

Tack Eva! Utförligt svar!

Jag är rädd för att du har rätt! Och det skrämmer mig ganska rejält om jag ska vara ärlig!

Har också märkt att politik nu är en ny skiljelinje för vilka som är vänner! Så har det aldrig varit förut! Har vänner som jag egentligen älskar, som jag haft kemi med, men nu kan man inte se förbi politik helt plötsligt!

Och vice versa, folk som jag normalt sett inte har någon direkt kemi med, är plötsligt väldigt intressant enbart utifrån politisk ståndpunkt, är inte det märkligt?
Citera
2016-12-05, 22:31
Medlem
Andra världskriget var en västanvind jämfört med dagens invandring.

Det kunde komma 6000 personer på ett år under världskrigen! Idag kommer det endast 500/vecka - och inte en enda har rätt till asyl.

Kurva för de som inte förstår vansinnet.. http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/in-och-utvandring/
Citera
2016-12-05, 22:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Så frågeställningen är alltså! När hade vi sist en sådan här laddning i svensk politik?

Tiden för Upplysningen. Runt år 1700. Kristna mot vetenskapsmän... Kristna förlorade, galningarna som höll på med häxbränningar. Kunskapen och empirin segrade. Samma sak kommer hända nu.
Citera
2016-12-05, 22:47
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tiden för Upplysningen. Runt år 1700. Kristna mot vetenskapsmän... Kristna förlorade, galningarna som höll på med häxbränningar. Kunskapen och empirin segrade. Samma sak kommer hända nu.

Om du har rätt så är vi med om någonting historiskt, drygt 300 år sedan alltså, det är lång tid får man säga..
Citera
2016-12-05, 22:56
Medlem
Citat:

Tack för inlägg, kan du utveckla?
Kristna/vetenskapsmän motsvarar?
Citera
2016-12-05, 22:57
Medlem
Ponera att ett terrordåd sker i Sverige, samtidigt som dessa spänningar råder.
Hur ser utvecklingen ut efter det?
Citera
2016-12-05, 23:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Tack för inlägg, kan du utveckla?
Kristna/vetenskapsmän motsvarar?

Finns tankar om att pk/mångkultur motsvarar en statsreligion för personer som behöver någon som moraliskt visar vägen. Spänningarna som råder idag har vi historiskt inte haft tidigare. Jag nämner därför Upplysningen för att beröringspunkterna är flera. När folk får klart för sig att "Sverige INTE behöver mera lågutbildad arbetskraft" då faller dom statliga argumenten.

Nyckeln är kunskap, som når befolkningen. Det sker en viss "häxjakt" på oliktänkande och jag kan tycka dom bildligt och metaforiskt idag hotas brännas på bål.. bokstavligt. Eftersom dom framför kritik, exempelvis SD-anhängare.

Olikheten från år 1700 är att Sveriges befolkning inte är homogen. Så jag tror därför ej på att alla kan bli "upplysta". Då menar jag att kulturella spänningar riskerar att inte kunna lösas.

Kristna motsvarar PK-folk och "vetenskapsmän" motsvarar folk(sd) som ser empiri, dvs siffror, ekonomi och påpekar verkliga problem.
Senast redigerad av Hegamon 2016-12-05 kl. 23:22.
Citera
2016-12-05, 23:14
Medlem
Citat:
Finns tankar om att pk/mångkultur motsvarar en statsreligion för personer som behöver någon som moraliskt visar vägen. Spänningarna som råder idag har vi historiskt inte haft tidigare. Jag nämner därför Upplysningen för att beröringspunkterna är flera. När folk får klar för sig att "Sverige INTE behöver mera lågutbildad arbetskraft" då faller dom statliga argumenten.

Nyckeln är kunskap, som når befolkningen. Det sker en viss "häxjakt" på oliktänkande och jag kan tycka dom bildligt och metaforiskt idag hotas brännas på bål.. bokstavligt. Eftersom dom framför kritik, exempelvis SD-anhängare.

Olikheten från år 1700 är att Sveriges befolkning inte är homogen. Så jag tror därför ej på att alla kan bli "upplysta". Då menar jag att kulturella spänningar riskerar att inte kunna lösas.

Kristna motsvarar PK-folk och "vetenskapsmän" motsvarar folk(sd) som ser empiri, dvs siffror, ekonomi och påpekar verkliga problem.

Tack, instämmer.
Vill tillägga att SVT är altaret för statsreligionen pk-ism.
SVenskarna är generellt sekulariserade, men intar blint sin dagliga dos svt varje dag... där indoktrineringen och duperingen fortgått i decennier.. Man har fullt medvetet och aktivt valt att visa enbart positiva utfall med invandring, men exempelvis nästan aldrig satt sin fot i en svensk, "mångfalds"-förort - där mångkulturen trots allt äger rum på riktigt... en bit från journalisternas södermalm. Även den övervägande andelen unga män som kommer har man lyckats vinkla till att bli små barn, kvinnor och läkare om man utgår från random kvällsreportage. rasismnazismsexism-anklagelserna har också getts fritt spelrum utan utrymme för någon problematisering.

Tror folk kommer få någon form av psykisk diagnos när verkligheten kommer ikapp..
Senast redigerad av chicksdigit 2016-12-05 kl. 23:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in