2016-12-05, 10:05
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Som jag misstänkte, du jämför äpplen med päron. Hur en osannolik händelse blir sannolik visade jag här, (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm.Skulle insatserna bli mer intensiva än om brott misstänks? Nej, och dessutom vet du inte hur Lisas föräldrar tänkte.Jag vet inte, men jag påstår inte att de missade eller inte missade detta.Vi kanske ska ta med lite mer av direktrapporteringen.IB och NB är inte släkt. Lite senare:Eftersom IB avlade ed så råder ingen tvekan om vad som gällde.

Varför är det så otroligt viktigt för er det här med handen på bibeln, helt plötsligt har ni blivit religiösa alternativstollar också. Om du ber 100st fruar att lägga handeln på bibeln för att kunna rentvå sin man, hur många tror du ljuger och talar sanning? Vi har en ganska tydlig bild hur det ligger till i det här fallet, ändrar viktiga uppgifter i förhör flera gånger. Och hon skyller på att hon ville hem till sin son, hon var pressad,hon var tvingad, hon blev nedvärderad, Polisen var rasister etc. Ärligt talat låter det inte som ett väldigt uselt vittne även för dig.
2016-12-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Bara en källa betydar att det inte går att lita å således. Letar man i din egen beskrivning av skeendet så skall man således sålla bort sådant som bara har en källa. Är det korrekt? Eller gäller den regeln bara selektivt?
Hu svårt kan det vara att hela tiden vidhålla att man aldrig sett flickan? Smart taktik att komma ihåg sina tidigare lögner.
Förhöret som förhörsledarna gör med Nerijus har stor betydelse i fallet.
Förhörsledarna använder en teknik där olika förhörsledare kommer med olika versioner och allting spelas in och jämförs. Nerijus blev förhörd i tre månader som skulle gjort det helt omöjligt att komma ihåg alla detaljer om han ljugit.
Nerijus svarar direkt på alla frågor han får som visar att han försöker inte gömma undan något.
Den viktiga frågan är om han satt på trappen när Gustav och dottern kom från Årnäs och passerade Nerijus bostad vid 19.00 tiden och enligt förhören som förhörsledarna gjorde fanns det ingen tvekan utan han satt på trappen.
Gustav stannade max fem minuter i herrgården kanske 2-3 minuter enligt Nerijus, när Gustav och dottern lämnar bostaden och åker iväg med bil.
Nu fanns Irina på trappen när Gustav och dottern lämnar herrgården, som gör det möjligt för förhörsledarna att kontrollera uppgifter och detaljer med Irina, det som Nerijus påstår.
Det blir helt omöjligt att komma med lögner för Nerijus utan att det mycket snabbt skulle uppdagas.
Det är helt klart att Nerijus fanns i bostaden när Lisa försvann och blev mördad.
Gustavs uppgifter att Nerijus bil fanns vid ladan 19.00 är felaktig och samma sak med mopeden.
Gustav påstår att han inte såg Nerijus sitta på trappen när han åkte förbi fastän han hälsade honom och samma sak när de lämnade herrgården och då satt Irina på trappen.
Det är ingen tvekan utan Gustav försöker dölja att Nerijus fanns på trappen och vill inte uppge tiden korrekt när han åker från herrgården.
Det här medför att det väcker misstanke, när han döljer sådana här saker, vid polisförhören.
När man utgår ifrån att Nerijus satt på trappen och var i bostaden när Lisa försvann och blev mördad stämmer helheten i fallet, det finns inga brustna länkar.
Placerar man in Nerijus som gärningsmannen finns det ingenting som stämmer, utan det är endast brustna länkar i hela fallet.
2016-12-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Detta har ältats otaliga gånger. Att NB befann sig utanför hemmet 18:00 och 19:00. Detta är dock ointressant för gärningen. Frågan är var befann sig NB runt 18:30. Ifrån att Lisa skickade sitt SMS till dess att mobilen slutade fungera. Något inträffade i detta tidsintervall som hade ödesdigra konsekvenser för Lisa. NB saknade alibi för aktuell tid samt att han lämnat sitt signum på Lisas kläder.

Varför ältats det? Därför att många skribentar kan inte fatta att det inte räcker tid att
locka en ung tjej till ladan, hänga henne, förlusta sig ( i en annan lokal), ta ner kropp, köra kropp utan att lämna spår från henne i sin bil, gömma henne i byssjan och återvända hem under en halv timme.
En halv timme för att utföra alla handlingar är omöjligt.
Det bara personer utan verklighetsuppfattning kan köpa denna fantasi.
Man borde göra en rekonstruktion av händelseförlopp för att se om det är möjligt.
En annan sak - är det värt för en sexualsadist att blixtmörda en tjej för några minuters njutning ( i en annan lokal).
Sexualsadister håller sina offer inlåsta och urför sina sexualsadistiska handlingar längre än några minuter.
Det handal om timmar/ dags/ veckor.
2016-12-05, 10:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
En annan sak - är det värt för en sexualsadist att blixtmörda en tjej för några minuters njutning ( i en annan lokal).
Sexualsadister håller sina offer inlåsta och urför sina sexualsadistiska handlingar längre än några minuter.
Det handal om timmar/ dags/ veckor.
Eftersom du har noll koll - gör dig själv en tjänst: Håll käften.
Det handlar INTE om timmar för att klassas som sadist och det är skrivet och hänvisat till litteratur otaliga ggr i huvudtråden.

Lögnhals.
2016-12-05, 11:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag frågar dig varför du tror att insatserna skulle minska om polisen skulle få veta att Lisa var suicidal?
Förstår du inte att det skulle öka insatserna då det vore en väldigt allvarlig situation?

Dina argument håller inte. Det är obegripligt att du tror att insatserna skulle minska. Hur fan tror du polisen tänker? "jaha, hon vill ta livet av sig, ingen idé att lägga några större resurser på henne"?
Självklart minskar inte insatserna.
Inte förrän en människa återfinns vet man de facto om ett brott skett, om vederbörande är död eller levande eller är skadad. Insatserna tickar på med polis, privatpersoner, MPS och/eller hemvärn och militär.
Däremot breddas möjligheterna vid höjd brottsrubricering när polis går upp i stab.

Lisa var inte suicidal så det behöver inte ens diskuteras överhuvudtaget. Hon mördades på ett brutalt sadistiskt sätt av horbocken Nerijus.
Senast redigerad av develi 2016-12-05 kl. 11:19.
2016-12-05, 11:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Gustav och dottern stannar max 5 minuter i herrgården sannolikt 2-3 minuter enligt Nerijus och när Gustav och dottern åker från herrgården sitter också Irina på trappen och båda två ser när de åker iväg.
Ja, enligt mördaren själv men inte enligt Gustav och sen ändrar hans icke gudfruktiga fru med handen på bibeln sitt vittnesmål:

Hon lägger till denna uppgift efter att hon tagit del av FUP samt samtalat med sin man innan Hovrätten.
Därav dömdes hennes vittnesmål bort och klassades som värdelöst.
2016-12-05, 12:27
Medlem
Citat:
Nej, självklart tog hon inte livet av sig. Xenia framför ett uselt argument att föräldrarna skulle mörka att dottern var suicidal. Det är helt befängt. Vi som kan läsa innantill vet att hon blev mördad.

Lägg till detta förklaringen till skrivningen "visar".

Dödssätt^1
Fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person.

^1Skalsteg
-visar: Fynden/resultaten är typiska och alternativ är uteslutna.
-talar starkt för: Fynden/resultaten har karaktäristika som är typiska. Sannolikheten för alternativ är mycket liten.
-talar för: Fynden/resultaten har karaktäristika som är vanliga. Alternativ ät möjliga men mindre troliga.
-kan tala för/talar möjligen för: Fynden/resultaten har karaktäristika som kan förekomma. Alternativ är näst intill lika troliga.
-talar varken för eller emot/tillåter inga slutsatser om: Fynden/resultaten har inga eller ospecifika karaktäristika.
Och så resten som går åt motsatt håll.

Men XO hemifrån sin bekväma fåtölj vet minsann bättre. Han som utförde obduktionen har med 99,9% sannolikhet fel och Lisa hängde sig själv. Med två varv runt halsen. Knuten (troligtvis timmerstek) under hakan. Snaran utanpå håret. Plus sådant som fortfarande är oss här i tråden förborgat.
2016-12-05, 12:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Lägg till detta förklaringen till skrivningen "visar".

Dödssätt^1
Fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person.

^1Skalsteg
-visar: Fynden/resultaten är typiska och alternativ är uteslutna.
-talar starkt för: Fynden/resultaten har karaktäristika som är typiska. Sannolikheten för alternativ är mycket liten.
-talar för: Fynden/resultaten har karaktäristika som är vanliga. Alternativ ät möjliga men mindre troliga.
-kan tala för/talar möjligen för: Fynden/resultaten har karaktäristika som kan förekomma. Alternativ är näst intill lika troliga.
-talar varken för eller emot/tillåter inga slutsatser om: Fynden/resultaten har inga eller ospecifika karaktäristika.
Och så resten som går åt motsatt håll.

Men XO hemifrån sin bekväma fåtölj vet minsann bättre. Han som utförde obduktionen har med 99,9% sannolikhet fel och Lisa hängde sig själv. Med två varv runt halsen. Knuten (troligtvis timmerstek) under hakan. Snaran utanpå håret. Plus sådant som fortfarande är oss här i tråden förborgat.
Ni som diskuterade knutar: vad har framkommit mer gällande den där knuten än det som kan läsas i akt.bil. 89:
"(...) en snara med en knut på framsidan"?
Jag har inte engagerat mig i denna diskussion då det begav sig men undrar över detta textparti gällande det blå balsnöret:
Citat:
Dessa snören brukar vara ca 6,40 m långa med knutar på som är gjorda av en maskin.
2016-12-05, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, självklart tog hon inte livet av sig. Xenia framför ett uselt argument att föräldrarna skulle mörka att dottern var suicidal. Det är helt befängt. Vi som kan läsa innantill vet att hon blev mördad.
Så nu anklagas även mamman? Pappan, vännerna, VS och exet har ju redan förtalats grovt men hittills har hennes mamma klarat sig rätt bra mig veterligt.

Så mamma och pappa har en självmordsbenägen dotter men ljuger för polisen och säger att hon är levnadsglad - för att de då inbillar sig att eftersöket ska bli mer intensivt?
Personer som riskerar ligga skadade eller nedkylda (misslyckat självmordsförsök te.x) kan man sonika skita i eller vad?
2016-12-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ni som diskuterade knutar: vad har framkommit mer gällande den där knuten än det som kan läsas i akt.bil. 89:
"(...) en snara med en knut på framsidan"?
Jag har inte engagerat mig i denna diskussion då det begav sig men undrar över detta textparti gällande det blå balsnöret:

Med den storleken på balar som det är fråga om kan jag tänka mig att en balmaskin gör av med den mängden snöre per bal. Inspirerad gissning från min sida.
2016-12-05, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Innehöll VS meddelanden något elakt? I så fall vill han nog inte berätta det.

Ett elakt meddelande från någon man är förtjust i kan få vilken tonåring som helst nedstämd.
Citat:
Därför att han kanske skrev något mindre fördelaktigt, som t.ex. att han inte ville träffa Lisa.
Citat:
Om VS skrev något ofördelaktigt tror du att han skulle ha berättat det för polisen?

Det kan ha bidragit om VS skrev något som gjorde Lisa nedstämd.

Finns det öht någon anledning att tro VS? Av VS vittnesmål att döma var Lisa förtjust i VS, men inte vice versa, så snapchatten kan mycket väl ha varit en diss.
Vad VS tyckte om Lisa har du ingen susning - det enda som framkommer är att det är en mycket färsk kontakt som inletts ett par dar innan mordet via snapchat samt att Lisa varit förtjust i VS en tid och sen lagt till honom via adress instagramkonto.

Ja, han är trovärdig. Betydligt mer trovärdig än du nånsin kommer matcha med dina märkliga kognitiva slutsatser, fula och elaka insinuationer och förtal.

Utöver detta är det snarare mycket tragiskt - det är en alldeles ny kontakt mellan två unga människor men en kåt, skitig 35-åring berövade dem framtida vänskap.
Sen sitter det såna som dig och insinuerar att han fick henne så nedstämd att hon gick och hängde sig. Nåt så jävla lågt skrivet av dig!
2016-12-05, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Med den storleken på balar som det är fråga om kan jag tänka mig att en balmaskin gör av med den mängden snöre per bal. Inspirerad gissning från min sida.
Nja, jag menar själva knuten (framme på halsen). Vet vi om den är handknuten eller maskinknuten?
Senast redigerad av develi 2016-12-05 kl. 14:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in