2016-11-23, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Lillasyster är väl född 1940?

Och heter Eva Marie...?

Så, vem är Elsy?
Du=nog ganska rätt gäll födelse-år, namn kan iofs ha bliv fel ngn-stans !
Men det var hon som dog 1991 . slut !
Citera
2016-11-23, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deakpeasley

Och jag som fått uppfattningen att hon flyttade till Stockholm, att mor Agnes också flyttade till Stockholm och dog där 2002. Den enda i den här familjen som dog före millenieskiftet (förutom Viola och Reinhold) trodde jag var gubben (dog 1981)?

Vad fel man kan ha....
Senast redigerad av Sjuttiofemman 2016-11-23 kl. 03:48.
Citera
2016-11-23, 03:36
Medlem
Citat:
Och jag som fått uppfattningen att hon flyttade till Stockholm, vad fel man kan ha.
Det var ju mer än vad jag visste-----jag säger inte emot att hon kan ha bott
i huvud-stan und hennes c:a 50 år på denna planet !
Citera
2016-11-23, 07:42
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Samma här, såg det först nu på Veckans Brott. Tror att GW vill sätta oss i arbete .
Jag tror att "lillasyster" är död:
Har inte läst hela tråden men tror mig hittat att lillasysterns son lever och bor i Sollefteå, undrar om han har nått att berätta?

Citat:
Klart som fan att lillasyst=död sen länge, hon va väl ungef 10 år
yngre än Viola----------Måste va hon som var Elsy-Marie död c:a 50 år gammal år 1991 !

Citat:

Citat:
Det var ju mer än vad jag visste-----jag säger inte emot att hon kan ha bott
i huvud-stan und hennes c:a 50 år på denna planet !

Om man läser tråden är det uppenbart att det är fel kvinna som fått sina uppgifter upplagda. Fel namn, fel personuppgifter, fel bostadsort.

.
Citera
2016-11-23, 09:46
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Att hon köpte julklappar till sin familj kan ha berott på att det var en avskedsgåva för att hon visste vilket hallå det skulle bli när hon kom hem. Den "blyga flickan" hade kanske inte tagit bussen hem utan hon hade en pojkvän med bil som en back-up, väntandes en bit därifrån? Det är därför ingen sett henne lämna Helgum? Kanske det i så fall var han som sågs korsa fältet nära Widegrens hem? Det är såvitt jag kan se den enda möjligheten att hon skulle ha lämnat orten levande.
Antar att ingen har namnet på den läkare som opererade hennes blindtarm eller om han var kvar på det sjukhuset när hon utbildade sig ( om det nu var samma,vill säga)?

I artikeln Mina lidandes år i tidningen Året Runt säger pappan Carl Widegren att "Viola hade huvudet fullt av Appelberg", dvs läkaren som opererade Viola. Det finns en Wikipedia-artikel om Appelberg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Appelberg_(l%C3%A4kare)

Det konstiga är att länken ovan säger att det inte finns någon Wikipedia-artikel om Gustaf Appelberg, men det finns en artikel.

Googla på Gustaf Appelberg läkare wikipedia så ska ni nog kunna hitta artikeln.

"Karl Gustaf Otto Appelberg, född den 6 november 1918 i Helsingfors, död den 9 december 2011 i Vårdnäs i Linköpings kommun, var en finländsk-svensk läkare.

Appelberg, som var son till medicine doktor Ragnar Appelberg och Erna Nyström, avlade efter studentexamen i Kotka 1936 finländsk läkarexamen 1946, blev medicine licentiat i Lund 1952 och svensk medborgare samma år. Han var underläkare vid barnbördshuset och gynekologiska avdelningen på Kotka lasarett 1946–1947, amanuens vid kvinnokliniken och kirurgiska kliniken på Helsingfors universitetssjukhus 1947, underläkare på Sollefteå lasarett 1947–1951, vid kvinnokliniken och radiologiska kliniken på Lunds lasarett 1951–1952, vid barnbördshuset och gynekologiska avdelningen på Gävle lasarett 1953–1955, blev förste underläkare vid barnbördshuset och gynekologiska avdelningen på Jönköpings lasarett 1955, underläkare vid kvinnokliniken på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg 1958, biträdande överläkare vid kvinnokliniken på Norrköpings lasarett 1959 och överläkare vid kvinnokliniken på Regionsjukhuset i Linköping 1973.[1] Han författade skrifter i gynekologi."
Senast redigerad av Pajosv 2016-11-23 kl. 10:00.
Citera
2016-11-23, 10:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Samma här, såg det först nu på Veckans Brott. Tror att GW vill sätta oss i arbete .
Jag tror att "lillasyster" är död:
Har inte läst hela tråden men tror mig hittat att lillasysterns son lever och bor i Sollefteå, undrar om han har nått att berätta?

Lillasystern levde åtminstone 2012 när Expressen hade en artikel om "Viola-fallet". Då hade Expressen frågat Eva Marie om hon ville intervjuas vilket hon avböjde.

Den person som nämner ovan är inte lillasystern. Eva Marie var 8 år yngre än Viola.
Citera
2016-11-23, 10:08
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Folk i allmänhet uppe i de där trakterna är - och var - kända för att vara tjuriga, vrånga, och närmast "oförlåtande" när man upplevt en oförätt. Många är de fäder som förskjutit, tagit sin hand från både söner och döttrar när det uppstått en konflikt mellan dem. Vice versa också, naturligtvis. Jag kan se framför mig hur gubben uttalar sig om Viola, att "han aldrig vill se henne igen", osv...i sin harm och besvikelse.

Så, så otroligt tycker jag inte att det är att det dröjde med anmälan om försvinnande, inte ens om hon försvunnit "på riktigt". Frågan är väl hur länge gubben skulle vänta med anmälan om han faktiskt tagit henne av daga. Och var kroppen är, om han inte haft tillgång till en flishugg eller motsvarande.

Står kåken kvar? Läge att göra en ny brottsplatsundersökning? Likhundar, ben- eller tandfragment, DNA?....

Ja. Lillasystern Eva Maries barndomskompis har på ålderns höst flyttat in i Widegrens gamla hus, enligt Expressens artikel 2012.
Citera
2016-11-23, 10:31
Medlem
Eoppoyzs avatar
Personligen tror jag att Viola dog genom en olyckshändelse genom drunkning. Men låt oss ponera att hon blev mördad (mord eller dråp). Det var ett nylagt cementgolv, om jag har förstått det rätt. Men det blev aldrig uppgrävt pga kostnadsskäl. Men har något brutit upp det golvet i efterhand? Om inte, kan nuvarande ägare tänka sig att skanna med hjälp av radar eller liknande?
Citera
2016-11-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
I artikeln Mina lidandes år i tidningen Året Runt säger pappan Carl Widegren att "Viola hade huvudet fullt av Appelberg", dvs läkaren som opererade Viola. Det finns en Wikipedia-artikel om Appelberg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Appelberg_(l%C3%A4kare)

Det konstiga är att länken ovan säger att det inte finns någon Wikipedia-artikel om Gustaf Appelberg, men det finns en artikel.

Googla på Gustaf Appelberg läkare wikipedia så ska ni nog kunna hitta artikeln.

"Karl Gustaf Otto Appelberg, född den 6 november 1918 i Helsingfors, död den 9 december 2011 i Vårdnäs i Linköpings kommun, var en finländsk-svensk läkare.

Appelberg, som var son till medicine doktor Ragnar Appelberg och Erna Nyström, avlade efter studentexamen i Kotka 1936 finländsk läkarexamen 1946, blev medicine licentiat i Lund 1952 och svensk medborgare samma år. Han var underläkare vid barnbördshuset och gynekologiska avdelningen på Kotka lasarett 1946–1947, amanuens vid kvinnokliniken och kirurgiska kliniken på Helsingfors universitetssjukhus 1947, underläkare på Sollefteå lasarett 1947–1951, vid kvinnokliniken och radiologiska kliniken på Lunds lasarett 1951–1952, vid barnbördshuset och gynekologiska avdelningen på Gävle lasarett 1953–1955, blev förste underläkare vid barnbördshuset och gynekologiska avdelningen på Jönköpings lasarett 1955, underläkare vid kvinnokliniken på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg 1958, biträdande överläkare vid kvinnokliniken på Norrköpings lasarett 1959 och överläkare vid kvinnokliniken på Regionsjukhuset i Linköping 1973.[1] Han författade skrifter i gynekologi."

"Viola hade huvudet fullt av Appelberg".
Läkaren som opererade Viola och som fick henne att finna sitt kall, arbetade således på samma ställe som hon studerade på? Eller har jag fattat fel vad gäller Garnison sjukhuset och Sollefteå lasarett ?
Intressant, i så fall. Tack för det Pajosv. Vore ruskigt kul att få läsa hela artikeln
Citera
2016-11-23, 14:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förhör 1948-12-14.

Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Har inte följt denna tråd alls. Men såg ikväll på Veckans Brott.
Är mäkta imponerad av er som fortfarande håller detta (nu vet jag) mycket omtalade försvinnande :-)

Det första om poppar upp mitt huvud är lilla-systern. Har hon förhörts vid ett senare tillfälle och vad för, om någon, minnesbild har hon av händelsen?

Jag är osäker på om lillasystern kom att höras längre fram.

Polisen i Sollefteå höll i a f förhör med henne 1948-12-14. Detta förhör hölls i Helgums prästgård. Närvarande, förutom polisen, var distriktssköterskan från Ramsele samt kyrkoherden.

Lillasystern har senare i livet inte velat tala om händelsen då storasyster försvann.
Citera
2016-11-23, 14:53
Medlem
Pajosvs avatar
Om jag minns rätt så var lillasysterns berättelse till stora delar densamma för makarna Widegren uppgav. Lillasystern berättade redan på måndagen för sin lärarinna om vad som hänt under söndagskvällen.
Citera
2016-11-23, 14:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förhör 1948-12-18.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Om jag minns rätt så var lillasysterns berättelse till stora delar densamma för makarna Widegren uppgav. Lillasystern berättade redan på måndagen för sin lärarinna om vad som hänt under söndagskvällen.

1948-12-18 hölls bl. a. förhör med småskolelärarinnan som var Eva Maries lärarinna vad hon hade yttrat om Violas försvinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in