• 1
  • 2
2016-12-04, 17:51
Medlem
mandelbiskviers avatar
Str i valet och kvalet i att kpa en 30moppe (fr att kunna kra cykelvgar) eller en elcykel fr pendlingen till jobbet. 6,3km mestadels plant och asfalt.

Syftet r att komma s billigt undan som mjligt d sommaren r slut.

Rknar p att en 30moppe , typ ciao kostar 5000kr i inkp och har vldigt sm reparationskostnader. Bensinfrbrukningen r dock oknd.

Rknar med att en elcykel modell "medel" kostar 10 000kr under mellandagarna / rea.
Reparations/servicekostnader oknd. Dock r elkostnaden frsvinnande lg.

D sommaren r slut, vilket alternativ blev mest ekonomiskt?

Lutar t mopeden enligt mig. Prisskillnaden p 5000kr kan lggas p brnsle och sm reparationer vilket borde tcka dom kostnaderna i tminstone 2 ssonger.
Senast redigerad av mandelbiskvier 2016-12-04 kl. 17:57.
Citera
2016-12-04, 17:54
Medlem
Varfr inte vanlig cykel?
6,3 km r inte lngt.
Tar inte mycket mer n 20-25 minuter och d cyklar man inte snabbt precis.
Citera
2016-12-04, 17:59
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Varfr inte vanlig cykel?
6,3 km r inte lngt.
Tar inte mycket mer n 20-25 minuter och d cyklar man inte snabbt precis.

Jag har en Biltema "Cruser" ( http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=159753.jpg ) men den r rtt tungtrampad och jag gillar att cykla fort.

En vanlig cykel (inte elcykel) fr 5000kr knns vldigt budget , eller fr man en sjysst cykel fr dom pengarna?
Citera
2016-12-04, 18:01
Medlem
Servigins avatar
I mitt tycke helt klart vrt att slippa slabba med bensin och diverse vtskor, byta tndstift och jvlas fr att kanske spara ngra kronor. Mycket tveksamt, dessutom skulle inte jag vilja lita p en 5000-kronors moped fr att komma till jobbet. Kp en cykel istllet, med eller utan batteri!
Citera
2016-12-04, 18:09
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
I mitt tycke helt klart vrt att slippa slabba med bensin och diverse vtskor, byta tndstift och jvlas fr att kanske spara ngra kronor. Mycket tveksamt, dessutom skulle inte jag vilja lita p en 5000-kronors moped fr att komma till jobbet. Kp en cykel istllet, med eller utan batteri!

Tack fr input!

Om man ska vlja en vanlig cykel utan batteri , fr man en sjysst fr 5000kr? Sg denna fr 4499 ( https://www.xxl.se/merida-big-seven-...118743_1_style ).

Tycker den sg rtt sjysst ut , skulle dock behva ngra slta dck istllet fr grovmnstrat fr mindre rullmotstnd!
Citera
2016-12-04, 18:13
Medlem
penols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Tack fr input!

Om man ska vlja en vanlig cykel utan batteri , fr man en sjysst fr 5000kr? Sg denna fr 4499 ( https://www.xxl.se/merida-big-seven-...118743_1_style ).

Tycker den sg rtt sjysst ut , skulle dock behva ngra slta dck istllet fr grovmnstrat fr mindre rullmotstnd!

Kp en vanlig gubb/tantcykel med pakethllare, riktiga stnkskrmar och lampa som sitter fast. Ingen mountainbike.
Citera
2016-12-04, 18:20
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Str i valet och kvalet i att kpa en 30moppe (fr att kunna kra cykelvgar) eller en elcykel fr pendlingen till jobbet. 6,3km mestadels plant och asfalt.

Syftet r att komma s billigt undan som mjligt d sommaren r slut.

Rknar p att en 30moppe , typ ciao kostar 5000kr i inkp och har vldigt sm reparationskostnader. Bensinfrbrukningen r dock oknd.

Rknar med att en elcykel modell "medel" kostar 10 000kr under mellandagarna / rea.
Reparations/servicekostnader oknd. Dock r elkostnaden frsvinnande lg.

D sommaren r slut, vilket alternativ blev mest ekonomiskt?

Lutar t mopeden enligt mig. Prisskillnaden p 5000kr kan lggas p brnsle och sm reparationer vilket borde tcka dom kostnaderna i tminstone 2 ssonger.

Kp en damcykel.
Har krkort men ven jag cyklar till jobbet. Bilen r avstlld ver vintern
Citera
2016-12-04, 18:27
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol
Kp en vanlig gubb/tantcykel med pakethllare, riktiga stnkskrmar och lampa som sitter fast. Ingen mountainbike.

Fr knslan att dessa vanliga "herr" cyklar inte tillter ett hgt tempo ? Utan mer r fr att mgla fram samtidigt som man tittar p fglarna?
Citera
2016-12-04, 18:29
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Tack fr input!

Vet inte mycket om cyklar s men undvik dmpning, dr frsvinner mycket energi. Varfr inte kpa en ltt begagnad lite vrre cykel istllet fr ny om det r s viktigt att f minimalt rullmotstnd.
Citera
2016-12-04, 18:31
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Kp en damcykel.
Har krkort men ven jag cyklar till jobbet. Bilen r avstlld ver vintern

Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Vet inte mycket om cyklar s men undvik dmpning, dr frsvinner mycket energi. Varfr inte kpa en ltt begagnad lite vrre cykel istllet fr ny om det r s viktigt att f minimalt rullmotstnd.

Nu har jag ju hittat en elcykel som verkar helt livsfarlig med 1000w batteri som matar upp en i 50kmh! Ngot helt i min smak! Billig ocks!!

Saken r biff!

http://cyclotricity.se/stealth-1000w/
Citera
2016-12-04, 18:47
Medlem
penols avatar
Citat:
Fr knslan att dessa vanliga "herr" cyklar inte tillter ett hgt tempo ? Utan mer r fr att mgla fram samtidigt som man tittar p fglarna?

Du bestmmer hastigheten sjlv med hjlp av benen. En elcykel fr assistera upp till max 25 km/h, vill du kra fortare fr du ta i lika mycket som en vanlig cykel.
Citera
2016-12-04, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ja, om man suger p att cykla s gr det lngsamt. Jag kommer ltt upp i 30 km/h med min 7-vxlade Crescent City, tillika herrcykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in