• 1
  • 2
2016-12-04, 17:51
Medlem
mandelbiskviers avatar
Står i valet och kvalet i att köpa en 30moppe (för att kunna köra cykelvägar) eller en elcykel för pendlingen till jobbet. 6,3km mestadels plant och asfalt.

Syftet är att komma så billigt undan som möjligt då sommaren är slut.

Räknar på att en 30moppe , typ ciao kostar 5000kr i inköp och har väldigt små reparationskostnader. Bensinförbrukningen är dock okänd.

Räknar med att en elcykel modell "medel" kostar 10 000kr under mellandagarna / rea.
Reparations/servicekostnader okänd. Dock är elkostnaden försvinnande låg.

Då sommaren är slut, vilket alternativ blev mest ekonomiskt?

Lutar åt mopeden enligt mig. Prisskillnaden på 5000kr kan läggas på bränsle och små reparationer vilket borde täcka dom kostnaderna i åtminstone 2 säsonger.
Senast redigerad av mandelbiskvier 2016-12-04 kl. 17:57.
Citera
2016-12-04, 17:54
Medlem
Varför inte vanlig cykel?
6,3 km är inte långt.
Tar inte mycket mer än 20-25 minuter och då cyklar man inte snabbt precis.
Citera
2016-12-04, 17:59
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetmedklet
Varför inte vanlig cykel?
6,3 km är inte långt.
Tar inte mycket mer än 20-25 minuter och då cyklar man inte snabbt precis.

Jag har en Biltema "Cruser" ( http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=159753.jpg ) men den är rätt tungtrampad och jag gillar att cykla fort.

En vanlig cykel (inte elcykel) för 5000kr känns väldigt budget , eller får man en sjysst cykel för dom pengarna?
Citera
2016-12-04, 18:01
Medlem
Servigins avatar
I mitt tycke helt klart värt att slippa slabba med bensin och diverse vätskor, byta tändstift och jävlas för att kanske spara några kronor. Mycket tveksamt, dessutom skulle inte jag vilja lita på en 5000-kronors moped för att komma till jobbet. Köp en cykel istället, med eller utan batteri!
Citera
2016-12-04, 18:09
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
I mitt tycke helt klart värt att slippa slabba med bensin och diverse vätskor, byta tändstift och jävlas för att kanske spara några kronor. Mycket tveksamt, dessutom skulle inte jag vilja lita på en 5000-kronors moped för att komma till jobbet. Köp en cykel istället, med eller utan batteri!

Tack för input!

Om man ska välja en vanlig cykel utan batteri , får man en sjysst för 5000kr? Såg denna för 4499 ( https://www.xxl.se/merida-big-seven-...118743_1_style ).

Tycker den såg rätt sjysst ut , skulle dock behöva några släta däck istället för grovmönstrat för mindre rullmotstånd!
Citera
2016-12-04, 18:13
Medlem
penols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Tack för input!

Om man ska välja en vanlig cykel utan batteri , får man en sjysst för 5000kr? Såg denna för 4499 ( https://www.xxl.se/merida-big-seven-...118743_1_style ).

Tycker den såg rätt sjysst ut , skulle dock behöva några släta däck istället för grovmönstrat för mindre rullmotstånd!

Köp en vanlig gubb/tantcykel med pakethållare, riktiga stänkskärmar och lampa som sitter fast. Ingen mountainbike.
Citera
2016-12-04, 18:20
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Står i valet och kvalet i att köpa en 30moppe (för att kunna köra cykelvägar) eller en elcykel för pendlingen till jobbet. 6,3km mestadels plant och asfalt.

Syftet är att komma så billigt undan som möjligt då sommaren är slut.

Räknar på att en 30moppe , typ ciao kostar 5000kr i inköp och har väldigt små reparationskostnader. Bensinförbrukningen är dock okänd.

Räknar med att en elcykel modell "medel" kostar 10 000kr under mellandagarna / rea.
Reparations/servicekostnader okänd. Dock är elkostnaden försvinnande låg.

Då sommaren är slut, vilket alternativ blev mest ekonomiskt?

Lutar åt mopeden enligt mig. Prisskillnaden på 5000kr kan läggas på bränsle och små reparationer vilket borde täcka dom kostnaderna i åtminstone 2 säsonger.

Köp en damcykel.
Har körkort men även jag cyklar till jobbet. Bilen är avställd över vintern
Citera
2016-12-04, 18:27
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol
Köp en vanlig gubb/tantcykel med pakethållare, riktiga stänkskärmar och lampa som sitter fast. Ingen mountainbike.

Får känslan att dessa vanliga "herr" cyklar inte tillåter ett högt tempo ? Utan mer är för att mögla fram samtidigt som man tittar på fåglarna?
Citera
2016-12-04, 18:29
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Tack för input!

Vet inte mycket om cyklar så men undvik dämpning, där försvinner mycket energi. Varför inte köpa en lätt begagnad lite värre cykel istället för ny om det är så viktigt att få minimalt rullmotstånd.
Citera
2016-12-04, 18:31
Medlem
mandelbiskviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Köp en damcykel.
Har körkort men även jag cyklar till jobbet. Bilen är avställd över vintern

Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Vet inte mycket om cyklar så men undvik dämpning, där försvinner mycket energi. Varför inte köpa en lätt begagnad lite värre cykel istället för ny om det är så viktigt att få minimalt rullmotstånd.

Nu har jag ju hittat en elcykel som verkar helt livsfarlig med 1000w batteri som matar upp en i 50kmh! Något helt i min smak! Billig också!!

Saken är biff!

http://cyclotricity.se/stealth-1000w/
Citera
2016-12-04, 18:47
Medlem
penols avatar
Citat:
Får känslan att dessa vanliga "herr" cyklar inte tillåter ett högt tempo ? Utan mer är för att mögla fram samtidigt som man tittar på fåglarna?

Du bestämmer hastigheten själv med hjälp av benen. En elcykel får assistera upp till max 25 km/h, vill du köra fortare får du ta i lika mycket som en vanlig cykel.
Citera
2016-12-04, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ja, om man suger på att cykla så går det långsamt. Jag kommer lätt upp i 30 km/h med min 7-växlade Crescent City, tillika herrcykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in