2016-12-04, 16:52
Medlem

Den ensamma och tomma ölburken på bryggan kan givetvis ha planterats dit av GM. Hade det varit jag som rott ut i en eka en fin kväll för att fiska lite i lugn och ro hade jag dessutom sett till att ta med mig minst två svala öl. Men polisen har förstås kollat hur det såg ut i båten när liket hade hittats?
Citera
2016-12-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar

Den ensamma och tomma ölburken på bryggan kan givetvis ha planterats dit av GM. Hade det varit jag som rott ut i en eka en fin kväll för att fiska lite i lugn och ro hade jag dessutom sett till att ta med mig minst två svala öl. Men polisen har förstås kollat hur det såg ut i båten när liket hade hittats?
Javisst kan det vara så. Jag tror att det är ett grundantagande av de flesta här i tråden. Men det skadar inte att fundera på det igen.
På sitt sätt en ganska verklighetstrogen scen och just därför så intetsägande när räddningstjänst och polis kom dit på morgonen. Men just exakt den lilla biten kan vara sann också.
Knepigt!
Vad får vi för oss om vi antar att kvällen förlupit på det sättet fram till det att han ställde ner sin tomburk?
Men å andra sidan, varför skulle vi anta det med tanke på att hela hans besök var tveksamt?
Är det troligt att han fått för sig att trots allt sova över? Efter att ha varvat ner med en liten tur i ekan?
För barnens skull? Eller för att den utlovade skjutsen tillbaka till sta'n blivit inhiberad av oturliga skäl?
Frågor, frågor, frågor ...
Citera
2016-12-04, 17:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Javisst kan det vara så. Jag tror att det är ett grundantagande av de flesta här i tråden. Men det skadar inte att fundera på det igen.
På sitt sätt en ganska verklighetstrogen scen och just därför så intetsägande när räddningstjänst och polis kom dit på morgonen. Men just exakt den lilla biten kan vara sann också.
Knepigt!
Vad får vi för oss om vi antar att kvällen förlupit på det sättet fram till det att han ställde ner sin tomburk?
Men å andra sidan, varför skulle vi anta det med tanke på att hela hans besök var tveksamt?
Är det troligt att han fått för sig att trots allt sova över? Efter att ha varvat ner med en liten tur i ekan?
För barnens skull? Eller för att den utlovade skjutsen tillbaka till sta'n blivit inhiberad av oturliga skäl?
Frågor, frågor, frågor ...

En liten detalj om den tomma ölburken
Om en burk blir helt tom väger den nästan ingenting. Jag hittade uppgiften 18 gram och hoppas att det stämmer.
Jag har aldrig lämnat en tom öl (eller läsk) -burk någonstans, därför att jag vet att den blåser iväg.
Det gäller i synnerhet på bryggan, där det nästan alltid blåser lite.

Hade JM fyllt burken med grus eller hade hon ställt dit den på morgonen?

Citera
2016-12-04, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
En liten detalj om den tomma ölburken
Om en burk blir helt tom väger den nästan ingenting. Jag hittade uppgiften 18 gram och hoppas att det stämmer.
Jag har aldrig lämnat en tom öl (eller läsk) -burk någonstans, därför att jag vet att den blåser iväg.
Det gäller i synnerhet på bryggan, där det nästan alltid blåser lite.

Hade JM fyllt burken med grus eller hade hon ställt dit den på morgonen?

Fyllt burken med grus

Nu tänkte du inte serru.

Lämnat otaliga med burkar jag vid bryggan och samtliga står kvar då man oftast lämnar det sista
i burken, blaskig serru.

Fanns det tomburkar i båten ? Du ser man måste inte bara dricka på land, ölen går att ta med i
båtenäven det har jag gjort, tagit med både en och två flaskor/burkar ja tom lapin kulta i båten
ja tom plattor serru.

Det går inte att få bort promillehalten, karln har druckit och ganska säkert av egen kraft sen om
drickan var spetsad'återstår att se, serru, men att bevisa det blir svårt. Tog han på eget
bevåg "tabletter", tog han fel pillerburk, alltså blandade, eller tog han en "tablett för mycket
att få eventuell förgiftning riktad till JM lär bli svårt, serru.

Ingen vet och givet finns varken burkar eller glas kvar så man kan hitta drogkällan om han nu ens vart
drogad, blir svårt detta men vi höres om en par dar och ser vad detta ger.....

Sen håller jag med Reimer, du hakar upp dig allt för mycket på anhörigas snack i media, skall inte
dessa vara ombedda att inte uttala sig medialt då om personerna är vittnen men nej dom
talar fritt med blaskorna om vad dom tror, säkert väger deras misstankar om att ett mord
skett mindre i denna utredning. Privat gnäll endast, serru.

https://www.google.se/search?q=sj%C3%B6+vid+sommarkv%C3%A4ll&espv=2&biw= 2133&bih=1055&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKE wji7NXEhdvQAhUDlSwKHfhCA60Q_AUIBygC&dpr=0.9

Ser fint ut serru, en liten bris på detta förändrar inte mycket.
Senast redigerad av LKVN 2016-12-04 kl. 18:42.
Citera
2016-12-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
VARFÖR är du så dryg? Klarar du inte att argumentera och låta hövlig samtidig? Vilken besvärlig vardag du måste ha om det är så här du beter dig. För att inte tala om hur andra måste ha det som finns runt dig
Nu lämnar vi hennes taskiga barndom bakom oss, vi har andra huvudpersoner här.
Åter till ordningen: hur än burken hamnat där, så är frågan om den gjort det på naturlig väg eller om det är iscensatt. Som jag minns det, så tyckte LGWP att det verkade "stageat" samtidigt som han förundrades över att flaggan var hissad (vilket inte förundrar mig alls).
Vad kan detta scenario ha betytt för den allra första utredningen - den som alla är så missnöjda med?
Citera
2016-12-04, 19:40
Bannlyst
Citat:
Åter till ordningen: hur än burken hamnat där, så är frågan om den gjort det på naturlig väg eller om det är iscensatt. Som jag minns det, så tyckte LGWP att det verkade "stageat" samtidigt som han förundrades över att flaggan var hissad (vilket inte förundrar mig alls).
Vad kan detta scenario ha betytt för den allra första utredningen - den som alla är så missnöjda med?

Varför tog inte A*i ner flaggan och varför står det en tomburk bredvid fyndplatsen. Varför, varför, varför frågar sig trådens skarpsinnade

Citera
2016-12-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Varför tog inte A*i ner flaggan och varför står det en tomburk bredvid fyndplatsen. Varför, varför, varför frågar sig trådens skarpsinnade

Ja men visst är vi i gott sällskap!?
Frågorna tagna ur hästens mun, LGWPs nämligen.
Citera
2016-12-04, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ja men visst är vi i gott sällskap!?
Frågorna tagna ur hästens mun, LGWPs nämligen.

Jag föredrar att tänka själv kring svaren så även advokater serru. Men fortsätt citera nyheter och GW du.
Citera
2016-12-04, 19:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Skopolamin har vi visst berört längre tillbaka i tråden i nån diskussion om vad som kan
eventuellt ha försatt en viss exmake med vidhängande livförsäkringssumma på några
miljoner i ett "fogligt" tillstånd, fogligt nog att gå och möta en hemsk drunkningsdöd genom.
Fast det är väl tämligen svårt att komma i besittning av kantänka och borde rimligen
om det förekommit ha spårats i kroppen redan vid en första rättsmedicinsk undersökning,
om än inte av den mer utvidgade sorten.

Jag hade uppfattningen att den rättsmedicinska undersökning som gjordes inte letade efter någonting annat än alkohol?
Även att praxis var att spara olika prover som blod, tårvätska etc. i upp till två år.
Detta har varit uppe flera gånger, men jag har aldrig sett något klargörande svar huruvida det tagits prover eller om de fanns kvar.
Citera
2016-12-04, 20:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Media ger en bild av hur "drunkningen" tolkades.

SVT ger sin bild:

"När den avlidne hittades låg han i vattnet och de anhöriga underrättades.
Polisen har upprättat en anmälan för att utreda vad som hänt men i nuläget misstänker de inte att det ligger något brottsligt bakom händelsen."

Vi har ju senare fått veta att utredaren inte ens tyckte att det var värt besväret att åka till sommarstugan. Om han/hon fanns i Köping så är det en restid på ca 45 minuter (40 km).

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/dog-i-drunkningsolycka

Liknande beskrivningar ges av bblat:
http://www.bblat.se/vastmanland/arboga/man-forsvunnen-vid-hjalmaren

och även magazin24:
http://www.magazin24.se/archive/legacy/2015/08/08/106742/index.xml

Små detaljskillnader finns i redogörelserna. Så här skriver t.ex. magazin24:

"Den som ringt in till polisen meddelade nämligen att båten låg tom kvar ute på vattnet."

Jag vet att det är min tolkning, men jag får en bild av att JM petade ut båten innan hon ringde och anmälde att Aki saknades. Kanske var det samtidigt som hon ställde en ölburk på bryggan.
Det hjälpte till att "komplettera bilden" så att det skulle se ut som att det var alkohol som gjorde att han drunknade. Det fungerade nästan. I alla fall i ett drygt år...

Citera
2016-12-04, 20:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag hade uppfattningen att den rättsmedicinska undersökning som gjordes inte letade efter någonting annat än alkohol?
Även att praxis var att spara olika prover som blod, tårvätska etc. i upp till två år.
Detta har varit uppe flera gånger, men jag har aldrig sett något klargörande svar huruvida det tagits prover eller om de fanns kvar.

Jag tar det igen då, enligt Peter Krantz en av våra ledande rättsläkare så skiljer sig inte en vanlig "undersökning" vid en sådan här olycka (drunkning) från en rättsmedicinsk undersökning med ett brott som grund för en undersökning, så svaret är förmodligen att de har letat efter alla de substanser de kan tänka sig för att just kunna förklara varför drunkningen skett.

Ska bli oerhört intressant att läsa det nya protokollet för fallet och förhoppningsvis får vi det gamla att jämföra med om det nu går till åtal.

Citat:
Men rättsläkare Peter Krantz är skeptisk till att den kommer att kunna ge några svar på hur mannen dog.

– Till att börja med så är skillnaden mellan en obduktion och en rättsmedicinsk obduktion närmast formell, och innebär knappast någon praktisk skillnad, så redan där väcks frågor.

Vidare, säger han, har ju naturligtvis den tid på 16 månader som kroppen legat i marken påverkat förutsättningarna.

– Rimligen har nedbrytningen av kroppen fortskridit, det påverkas ju av flera olika faktorer, som jordens beskaffenhet, fukt och så vidare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23911767.ab
Senast redigerad av Reimer 2016-12-04 kl. 20:59. Anledning: Citat och lämk
Citera
2016-12-04, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tar det igen då, enligt Peter Krantz en av våra ledande rättsläkare så skiljer sig inte en vanlig "undersökning" vid en sådan här olycka (drunkning) från en rättsmedicinsk undersökning med ett brott som grund för en undersökning, så svaret är förmodligen att de har letat efter alla de substanser de kan tänka sig för att just kunna förklara varför drunkningen skett.

Ska bli oerhört intressant att läsa det nya protokollet för fallet och förhoppningsvis får vi det gamla att jämföra med om det nu går till åtal.

Nån som har info om han exet. Ingen skönhet precis ser halv skum ut. Info tack?

https://www.instagram.com/feskarnmagnus/

Jobbar på Ica ekängen? Fiskbilen? Mer info om skumma personen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in