2016-12-04, 15:10
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vi trivs med med det och låter LKVN ha sitt lilla roliga, med invektiv och allt, i väntan på sitt slutliga "va-vare-ja-sa!" som kanske kommer med versaler också.
Fast angående de gjorda bedömningar som vi redan fått facit på, är det ju Lasternassumma som hittills kunnat säga "va-vare-ja-sa!", medan LKVN bedömt totalt tokigt. Kolla i det långa citatet som Lasternassumma gjorde nyss.

Hoppas Johanna får ett långt straff för det senaste mordet i alla fall. Sen vill vi se lite selfies inifrån kåken.
Citera
2016-12-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Fast angående de gjorda bedömningar som vi redan fått facit på, är det ju Lasternassumma som hittills kunnat säga "va-vare-ja-sa!", medan LKVN bedömt totalt tokigt. Kolla i det långa citatet som Lasternassumma gjorde nyss.

Hoppas Johanna får ett långt straff för det senaste mordet i alla fall. Sen vill vi se lite selfies inifrån kåken.
Ja du!
Hur många av oss sitter inte redan och räknar poäng?
Jag tycker själv att jag är ganska smart ibland, men vet att det inte är så.
Upploppet kommer att bli gastkramande!
Annars tycker jag att tråden är trevlig, nästan som jag föreställer mig en engelsk deckarklubb för hundra år sedan. Det är bara brasan och portvinet som fattas. Pipa också, förståss.

Klistrar på lite topic också.
Leif GW - vad ska man säga! Var får han allt ifrån?
Det här med druknad på annan plats? Vi spånade ju tidigare om hink och barnpool; badkar finns inte, det har han själv sagt på TV, så det måtte ju vara sant!
Kan det vara så, att Aki inte drunknade alls? Blev kvävd? En mycket ytlig likbesiktning, ser den skillnad direkt?
Vad gäller transport av liket, så går det ju utmärkt att dra ganska tunga föremål på en plastpresenning om man inte har skottkärra. Till och med lättare eftersom man inte behöver lyfta, bara rulla och vältra.

PS LGWP är naturligtvis enormt beläst i brott. Han kanske har någon parallell historia någonstans ifrån, som inte är så känd bland nutida utredare?
Senast redigerad av tantigheter 2016-12-04 kl. 15:32.
Citera
2016-12-04, 15:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har Leif GW Persson löst fallet eller har han fått hybris?

I en artikel i Expressen från i går står det bl.a.:

"Samtidigt avslöjar kriminologiprofessorn att han själv lämnat uppgifter till polisen om mordet i Arboga – som kan ha varit avgörande för det senaste steget i utredningen."

Vidare säger Leif GW i artikeln:

"Det går nämligen inte att dränka sig själv på det stället. Han är dränkt någon annanstans. Sedan är han placerad där. Jag förstår inte att polisen inte kunde räkna ut det från början, säger GW Persson."

Har han rätt?
Har hans "tips" haft avgörande betydelse eller är den nu framförda misstanken ett resultat av det arbete som åklagare och polis lagt ner och av vad som framkommit vid obduktionen?

http://www.expressen.se/nyheter/gw-perssons-tips-till-polisen-om-41-aringen/

Personligen tycker jag nog att han överdriver sin betydelse en smula. Dessutom är jag inte alls övertygad om att han har rätt om förloppet. Aki kan också ha blivit förgiftad/drogad, via dryck eller mat, på bryggan och sedan "nerpetad" i vattnet.

Vi får väl se vad utredningen kommer fram till.

Tror du verkligen att de käkade tillsammans på bryggan, han skulle väl knappast våga ta emot en öppnad öl av kvinnan som har sagt att hon ska ta livet av honom, dessutom så låg de i skillsmässa om jag har förstått saken rätt, nej mys på bryggan finns inte på kartan, förgiftad på bryggan låter mycket osannolikt.
Citera
2016-12-04, 15:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du verkligen att de käkade tillsammans på bryggan, han skulle väl knappast våga ta emot en öppnad öl av kvinnan som har sagt att hon ska ta livet av honom, dessutom så låg de i skillsmässa om jag har förstått saken rätt, nej mys på bryggan finns inte på kartan, förgiftad på bryggan låter mycket osannolikt.

Det fanns ju rester av måltid på bryggan, om jag minns rätt, men frågan är ju om det var spår efter något som verkligen hänt eller om det bara var arrangerat för att se bra ut när polisen kom?

Jag har tänkt lite i dom banorna också att med lite självbevarelsedrift så bör nog Aki ha sett till att få öppna sin ölburk själv. Men man vet ju inte riktigt hur situationen var.
Med tanke på livförsäkring och allt annat får man väl utgå från att JM planerat mordet på Aki in i minsta detalj. Hon hade säkert hittat "bra" lösningar på alla praktiska detaljer.
Jag har också funderat på vad som går att blanda in t.ex. i köttfärs till en hamburgare.
Eller vad vet jag, dom kanske gillade steak tartare? En sådan öppnar flera möjligheter...

Det blir ju lite som tantigheter nyss var inne på. Lite "deckarklubbsaktigt" får man försöka hitta vilka lösningar som är tänkbara. "Holmes och Christie version 6.0".

Citera
2016-12-04, 16:08
Medlem
Grandiosos avatar
Kunde man inte försöka med lite sanningsserum i Möllerskans fall?

Citat:
Sanningsserum finns faktiskt. Det är ett gemensamt namn för en rad olika ämnen, bland annat växtgifterna atropin och skopolamin samt en rad sömnframkallande psykofarmaka. Det används både i samband med förhör och som läkemedel vid undersökning och behandling av psykiatriska patienter. Ämnena verkar förslöande och minskar patientens hämningar, vilket sägs få dem att lättare kunna berätta saker som de medvetet eller omedvetet försöker dölja.

Undviker dock att ta med de avslutande raderna i den korta texten.

http://illvet.se/medicin/finns-sanningsserum-i-verkligheten

Växtgiftet atropin användes förresten att mörda en person med häromveckan i ett
Miss Marple-avsnitt påminner jag mig här.

Skopolamin har vi visst berört längre tillbaka i tråden i nån diskussion om vad som kan
eventuellt ha försatt en viss exmake med vidhängande livförsäkringssumma på några
miljoner i ett "fogligt" tillstånd, fogligt nog att gå och möta en hemsk drunkningsdöd genom.
Fast det är väl tämligen svårt att komma i besittning av kantänka och borde rimligen
om det förekommit ha spårats i kroppen redan vid en första rättsmedicinsk undersökning,
om än inte av den mer utvidgade sorten.

Lite info till om det där med sanningsserum: http://feber.se/vetenskap/art/316007/sanningen_om_sanningsserum/

Kan Möllerskan ha kommit över nåt sånt här? Har hon även några uppodlade kontakter
i läkemedelsbranschen måntro? Sjukvården? Känner nån farmaceut?
Citat:
Tiopental, C11H17N2O2SNa, är ett narkotikaklassat lugnande och sömngivande preparat som tillhör gruppen barbiturater. Tiopental är mycket snabbverkande och används uteslutande inom anestesin.

Borde förstås ha upptäckts det också ifall det nyttjats vid ett tillfälle när det var dags
att sätta punkt för ett liv och inkassera två mille plus lite mer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tiopental

Nej, man ska nog undvika att komplicera det för sig.
Det behövdes nog inga skumma droger av den sövande sorten för att möjliggöra vad
som kom att ske i augustiaftonen 2015.
Det som däremot behövdes var förmodligen medverkan av en eller två lirare som
visste med sig att de kunde stå ut med att ha ett människoliv på sitt samvete.

Dessa, om de nu verkligen finns, återstår att håva in för farbror blå.
Senast redigerad av Grandioso 2016-12-04 kl. 16:31.
Citera
2016-12-04, 16:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det fanns ju rester av måltid på bryggan, om jag minns rätt, men frågan är ju om det var spår efter något som verkligen hänt eller om det bara var arrangerat för att se bra ut när polisen kom?

Jag har tänkt lite i dom banorna också att med lite självbevarelsedrift så bör nog Aki ha sett till att få öppna sin ölburk själv. Men man vet ju inte riktigt hur situationen var.
Med tanke på livförsäkring och allt annat får man väl utgå från att JM planerat mordet på Aki in i minsta detalj. Hon hade säkert hittat "bra" lösningar på alla praktiska detaljer.
Jag har också funderat på vad som går att blanda in t.ex. i köttfärs till en hamburgare.
Eller vad vet jag, dom kanske gillade steak tartare? En sådan öppnar flera möjligheter...

Det blir ju lite som tantigheter nyss var inne på. Lite "deckarklubbsaktigt" får man försöka hitta vilka lösningar som är tänkbara. "Holmes och Christie version 6.0".

Grundplotten i drunkningsfallet är ju att A*i var helt ovetande om att det fanns en livförsäkring tecknad på honom, det är ju det som IF har basunerat ut i kraftiga ordalag, alltså fanns det inget speciellt som borde ha oroat A*i när han satte sig vid bryggan, han visste ju inte att han var värderad och klar för leverans.

Blev han hjälpt till sin förtidiga död så tror i alla fall jag att det skedde vid bryggan.
Citera
2016-12-04, 16:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Grundplotten i drunkningsfallet är ju att A*i var helt ovetande om att det fanns en livförsäkring tecknad på honom, det är ju det som IF har basunerat ut i kraftiga ordalag, alltså fanns det inget speciellt som borde ha oroat A*i när han satte sig vid bryggan, han visste ju inte att han var värderad och klar för leverans.

Blev han hjälpt till sin förtidiga död så tror i alla fall jag att det skedde vid bryggan.

Livförsäkringen kände han troligen inte till.
Det fanns ju några saker till, som borde ha gjort att han var på sin vakt:
– Det omtalade mordförsöket i februari.
– Att JM hotat honom med att mörda honom, även om detaljerna där är lite oklara.
– Han hade ju uttalat att han var rädd för JM.
Jag har en minnesbild av att JM vid något tillfälle hade sagt till Aki att hon skulle hänga honom i ett träd, hur nu det skulle gå till. Den kanske fanns fler hot.

Jag tror sammantaget ändå som du att bryggan är den mest sannolika platsen.
Som så ofta är osvuret bäst. I morgon kan det finnas en rubrik som säger att två nya vittnen berättat om vad som hände vid stugan. I "sommarstugemordet" krävs det en hel del för att man ska bli ordentligt överraskad...

Senast redigerad av lasternassumma 2016-12-04 kl. 16:40.
Citera
2016-12-04, 16:27
Medlem
Ett par uppgifter som borde korrigeras/förtydligas
Det var inte ett bord uppdukat - en tom ölburk fanns på bryggan.
Han skulle inte lägga nät, han skulle ut och fiska (vi har alla våra idéer om vad "fiska" innebär. För mig betyder det spö, kastspö eller pilk i den miljön; nät måste vittjas på morgonen).
Utifrån det kan man tänka sig att Aki tänkte ro ut på stilla vatten en liten stund och på vägen till båten ställde ifrån sig den tomma ölburken. Inget i iscensättningen behöver vara konstigare än så. Så långt följde det kända mönster i familjen och i trakten.

Vad gäller eventuella tillsatser i mat eller dryckjom så kan hon faktiskt ha druckit ur samma burk och/eller ätit samma mat, men bara smutt- och smakvis. Vilket i och för sig kunde förklara att hon sov så länge. Men betänk att de små barnen klarade sig ensamma under samma tid! (Utan att gå ned till bryggan och dratta i ...) Märkligt!
Citera
2016-12-04, 16:28
Bannlyst
Citat:
Kanske, kanske inte. Hade det hela varit lätt så hade dom väl gjort det för länge sedan?
Det beror ju helt på vad dom har och vad dom har hittat.
Tids nog får vi nog veta.

Alltså var det en bra poäng, men istället för att bemöta detta valde du att panikcitera med en massa dravel mot medskribenter vilket även gör dig till en clown.

Två poänger mao. serru.

Så hur menar du att det skulle bemötas för länge sedan? I förhör?
Nej möjligtvis i häktningsförhandling men tämligen verkanslöst då hon sitter för annat.
Senast redigerad av tarnerdig 2016-12-04 kl. 16:36.
Citera
2016-12-04, 16:36
Medlem
lasternassummas avatar
Logistik med transport från stugan till bryggan
Vet någon om den ca 175 meter långa vägen från stugan till bryggan är körbar med bil?
På de kartor jag tittat på nu ser det ut som att vägen in till stugan fortsätter rakt fram till bryggan.
Om den är farbar med bil så öppnar det för fler transportmöjligheter mellan stuga och brygga, av mat och dryck, men också av tyngre "saker".
Fler förlopp blir tänkbara...

Citera
2016-12-04, 16:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Livförsäkringen kände han troligen inte till.
Det fanns ju några saker till, som borde ha gjort att han var på sin vakt:
– Det omtalade mordförsöket i februari.
– Att JM hotat honom med att mörda honom, även om detaljerna där är lite oklara.
– Han hade ju uttalat att han var rädd för JM.
Jag har en minnesbild av att JM vid något tillfälle ha sagt till Aki att hon skulle hänga honom i ett träd, hur nu det skulle gå till. Den kanske fanns fler hot.

Jag tror sammantaget ändå som du att bryggan är den mest sannolika platsen.
Som så ofta är osvuret bäst. I morgon kan det finnas en rubrik som säger att två nya vittnen berättat om vad som hände vid stugan. I "sommarstugemordet" krävs det en hel del för att man ska bli ordentligt överraskad...

Det andra du tar upp är ju bara hörsägen från anhöriga till A*i som aldrig har kunnat acceptera att det kan ha varit en olycka, man ska vara väldigt försiktig när man bedömer sådana utsagor, sorg kan förvirra människor.
Citera
2016-12-04, 16:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det andra du tar upp är ju bara hörsägen från anhöriga till A*i som aldrig har kunnat acceptera att det kan ha varit en olycka, man ska vara väldigt försiktig när man bedömer sådana utsagor, sorg kan förvirra människor.

Så kan det ju vara, att det "bara" är hörsägen. Det kan ju också komma att bli något som finns i vittnesmål som avges under ed.
Vi får väl se någon gång framåt våren...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in