2016-12-03, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, det går fort nu!
Det händer grejer även i närheten av al-Bab.

http://en.alalam.ir/news/1892160

Fiiint..

Dom har tagit alla områden vid Gouta också, så nu är det helt rött där om man kollar på kartan
Citera
2016-12-03, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Toyota gör fina affärer på syrienkonflikten. Här kan vi se 7 lastbilar med 35 pickuper passera in i Syrien via Karkamış, Turkiet fvb jihadister i Syrien.

https://twitter.com/abdbozkurt/status/774680338438168576

Karta: https://www.google.se/maps/place/Karkam%C4%B1%C5%9F,+27880+Karkam%C4%B1%C5%9F%2FGaz iantep,+Turkiet/@36.8120093,37.9547838,12.75z/data=!4m5!3m4!1s0x153175e9eee31aa5:0xe417b8d0b8579 e3e!8m2!3d36.8358009!4d37.9953209

Finns massa bilder på när ISIS kör omkring i sprojlans nya Toyotas med.

Bara att skrota om ni äger en
Citera
2016-12-03, 12:38
Bannlyst
Lavrov: Kerry finally presented proposals on Aleppo in line with Russia’s stance

https://www.rt.com/news/369093-us-aleppo-russia-talks/

Logiken säger att man inte ska lita på Kerry, men intressant ändå
Citera
2016-12-03, 14:28
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är inte konsekvent och inte heller ärligt att syssla med hårklyverier när ladugården står i full låga.
Det är all in som gäller, vem är det som står på gården med armarna i kors och påstår att husbonden är ett stort svin? Det kan vara självaste pyromanen him self.

Har du sett att något bättre har tagit vid efter vad som skett i Afghanistan/Irak/Libyen där vi gått in och sänkt the bad guys Saddam och Khadaffi för att befria befolkningarna och inlemma dem i vår värld?

Här pratar vi om tidigare stabila länder/stater med inte en tip top tillvaro men mot en jämförelse mot den skit som döljs i andra av oss godkända stater så hade de det ordnat med utvecklade samhällsfunktioner, vård o skola en högt framskriden jämlikhet i mellan könen, en sekulär anda och en vilja till att upplysa/lyfta befolkningen.

Jag har förutsett det som nu sägs och förs fram i denna stund när Aleppo är på väg att befrias, detta borde vara en glädjens stund vem det än är o hur det än görs att elden har börjat att ge vika, vad hade varit alternativet? Let it burn, let it burn medans att vi sitter o driver polemik om grisens natur, litet, stort eller lagom svin, ett tamt svin eller ett vilt svin? Hur ska den serveras? Med huvudet på ett fat?

Jag undrar om våra ledare verkligen tror att de själva står över och så fall varför?
Jag förstår personer som dig som alltid målar upp världen i svart och vit eller i goda och onda. Det finns varken goda eller onda människor. Det är bara uttryck som används för att antingen vinna känslosamt stöd eller mobilisera bakom en gärning. Varken Assad eller rebellerna, eller IS för den delen är onda entiteter. De agerar i enlighet med vad de anser vara i deras intressen, eller "den rätta vägen". Ingen av dessa tror innerligt att dom är onda. Tvärtom, de målar upp den motsatta sidan som "ondskefull" och ser sig själva som de "goda".

Trots att att någon inte är "ondskefull" i den här konflikten finns det dock intressen som krockar. Det Assadregimen gör för att säkra sina "intressen" krockar med västvärldens intressen. På grund av detta måste Assad bort och bana vägen för att en förhandlad opposition tar över. Varken Libyen, Irak eller Afghanistan kommer att bli lugna och säkra stater över en natt. Rom byggdes inte på en dag. Och detsamma med Syrien. Det handlar istället om att bana vägen för en positiv utveckling i dessa länder även om vägen dit kommer bli guppig.En stabil stat behöver inte fängsla politiska dissidenter och rusta upp sin militär till max på bekostnad av medborgarnas välfärd. Jag skulle istället hävda att det är en ostabil stat.

Det är väldigt naivt och vilseledande att tro vissa stater med intressen kommer hålla sig undan. Syrien och agerat i andra länders angelägenheter hela tiden, både i Irak och i Libyen, inte minst i Israel. Vad tror du stormakters underrättelsetjänst gör? Dricker kaffe och äter bullar med sina fiender? De försöker sabotera för andra länder! På samma sätt som Syrien agerade i andra länder för att säkra sina intressen, gör andra stater som är fientligt inställda till Damaskus detsamma mot Syrien. Inget nytt eller förvånande, bara naturligt. Assadregimens brott har tjänat västvärldens intressen eftersom det har argumenten för att avsätta honom.
Citera
2016-12-03, 14:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 89Spartan
Lavrov: Kerry finally presented proposals on Aleppo in line with Russia’s stance

https://www.rt.com/news/369093-us-aleppo-russia-talks/

Logiken säger att man inte ska lita på Kerry, men intressant ändå
Japp, USA har inte gått att lita på, det har vi sett många exempel på.
Men här verkar det ju faktiskt som att USA är beredda på att ödmjuka sig.

"“Moscow is ready to immediately send our military experts and diplomats to Geneva to work out joint actions with our US colleagues in line with the [new] American proposals, which would ensure the withdrawal of all militants without exception from eastern Aleppo, and would provide unimpeded humanitarian supplies to the city’s residents and ensure the establishment of normal life in eastern Aleppo,” Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said on Saturday."

USA föreslår tillbakadragande av alla stridande i Aleppo, att förnödenheter levereras till invånarna och en försäkran om en återgång till normalt liv i östra Aleppo.
Vilka motkrav ställs?
Framgår inte.
Detaljerna skall utarbetas av experter.

Sååå, USA vill alltså inte förlora mer... får man väl tolka det som.
Citera
2016-12-03, 15:47
Medlem
Händer en del idag

#Aleppo , SAA Tiger forces cotrole about 80 % of Jazmati neighborhood

https://mobile.twitter.com/MIG29_/status/805057933491007488

https://mobile.twitter.com/MIG29_/status/805055441751392256?lang=en

@watanisy #SAA captured Helwaniyah roundabout acc. to @khal

https://mobile.twitter.com/watanisy/status/805056652508598272
Citera
2016-12-03, 16:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Han strävar enträget efter fred på alla fronter, hans insatser gentemot Iran är ett bevis på diplomati i världsklass. Jävligt otacksamt dock när han måste handskas med Lavrov och annat lögnaktigt pack gällande Syrien
Det där kan sägas om vilken diplomat och politiker som helst. Alla säger så om sig själva.
Och vad har Kerry gjort i Iran?
Jag kan räkna upp flera konkreta saker som Lavrov och Putin gjort, som verkligen är bra, men du verkar inte kunna ange något som Kerry gjort. Och då menar jag i Syrien.
Citera
2016-12-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Tänk jag som trodde allt detta var skapat av USA för att Saddam, Ghaddafi och Assad ville handla olja i annan valuta än usd och därför hotade USA att kollapsa om deras övervärderade valuta skulle kollapsa.
Varför är din teori mer trovärdig än min teori?

Min teori är inte mer trovärdig än din. Det du skrev är också en del av sanningen när man börjar grena ut hela konflikten i MÖ. Jag skrev det övergripande, du skrev det finstilta. Lägg till Khaddafis plan på en guldmyntfot i Afrika. Lägg till Assads försäljning av byggkontrakt till ryska entreprenörer (ja, de förstör idag så mycket de kan så att mer måste byggas upp). Allt det där är bra eftersom det är pragmatiskt. Vi borde dock alla riva vårt hår att ryssen reagerade för sent. Churkin, du vet han FN-ambassadören från Ryssland, lade ner Rysslands röst angående Libyen. Hade det inte hänt så hade det varit bra mycket lugnare i världen.
Citera
2016-12-03, 17:17
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
USA eliminerar på löpande band högt uppsatta IS-ledare med kirurgisk precission. Raka motsatsen till det ryska och assads modus operandi dvs bomba skiten ur allt och alla urskillningslöst. Aftonbladet kan du stoppa upp i din ryska röv.

Du jag uppfattar hela det här eländet som ett enda nytt världskrig bara men när man ser hur Usa använt sin kirurgiska precision hittintills blir iaf jag förvånad att de inte lyckas , alltså är det något som är riktigt fel.

Alltså långt innan Syrienkriget började jag läsa på mycket om omvärldshändelser .
Det började redan när General Norman Schwarzkopf ljög hela världen ang Gulf war rakt upp i ansiktet för att vinna favörer och då menar jag att vinsten låg i betydligt mer än jag orkar ta upp nu(de e helg ), jag menar naturligtvis ekonomiska vinster i det stora hela som vanligt.

https://www.youtube.com/watch?v=wKi3NwLFkX4

Visst de vann men då började jag förstå att vi har med psykopater att göra för bara en psykopat klarar av detta grandiosa beteende. Over and out!
Senast redigerad av Erik Öst 2016-12-03 kl. 17:27.
Citera
2016-12-03, 17:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag är faktiskt inte överhuvudtaget intresserad av din alternativa verklighet baserad på diktaturpropaganda.
Du berömmer alltså Kerry, fast du inte kan nämna något som är bra, som han har gjort. Det var väl det jag trodde.

Detta kommer jag på just nu, som Putin och Lavrov har gjort som är riktigt bra:

- De förespråkade fredssamtal i ett tidigt skede av kriget.

- De avvärjde bombningar som USA hotade med efter gasattacken, som Assad felaktigt anklagades för.
- De har kraftigt begränsat IS inkomster från deras illegala oljehandel. Detta kunde och borde USA ha gjort långt innan. Men de struntade i IS långa iögonfallande konvojer.

- De har rensat upp i jihadistträsket. De klassificerade grupperna och försökte hitta dem som man kunde samarbeta med.

- De satte igång en försoningskampanj, som innebär att man tecknar lokala avtal om vapenvila. Detta har gjorts på över 1 000 platser. En väldigt bra väg till fred alltså.

- De har bevisat att det inte finns någon "moderat opposition".

- De har skickat tonvis med mat och andra förnödenheter i egen regi till civila. Hur mycket hjälp har USA gett? Ingen, så vitt jag vet.

Själv är jag överväldigad av den ryska insatsen och jag tror inte att jag är ensam.
Citera
2016-12-03, 17:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
USA eliminerar på löpande band högt uppsatta IS-ledare med kirurgisk precission. Raka motsatsen till det ryska och assads modus operandi dvs bomba skiten ur allt och alla urskillningslöst. Aftonbladet kan du stoppa upp i din ryska röv.
Det går riktigt bra för dina idoler i Mosul:

Citat:
Märkligt att Sverige och bland annat SVT presenterar IS som kraftigt försvagat i Mellanöstern och att vi nu istället bör fokusera på eventuella attacker i Europa samt så kallade "IS-återvändare".
Här på plats är verkligheten en annan.
Offensiven mot Mosul har stannat av, IS "huvudstad" i Irak där de håller över en miljon människor.
600 000 av dem är barn.
Pojkar som tvingas tortera och mörda.
Tusentals flickor som är sexslavar.
Civila halshuggs med knivar för att de påstås vara spioner, när de bara försöker ringa för att få tag på sina saknade familjemedlemmar.
Irakiska specialförbandet Golden Division har under de senaste två veckorna tagit en halv stadsdel i östra Mosul.
Samtidigt har de förlorat en halv stadsdel i nordöstra Mosul.
Plus minus noll alltså.
De är fortfarande bara inne i Mosuls östra ytterkanter, de har långt kvar till Tigrisfloden som delar staden i två delar och i den västra delen av staden har IS fortfarande total kontroll och där är de civila också helt instängda - då broarna sprängts.
IS kan skjuta in tungt artilleri mot de attackerande styrkorna eftersom de skiter i de civila.
Golden division kan inte göra detsamma mot IS eftersom de tar hänsyn till de civila, samt lägger tid på att försöka rädda dem som skadas.
Utöver detta har specialförbandet förlorat tio procent av sina mannar.
Militärt räknas det närmast som en trupp som är försatt ur stridsbart skick.
Det handlar inte bara om förlorat antal mannar utan om att stridsmoralen sänks.
De irakiska trupperna vill till skillnad från IS inte dö, och de blir inte glada när deras kamrater dör.
De värdesätter livet här på jorden.
IS skiter i om deras kamrater dör - de ser på livet efter döden som bättre än livet på jorden.
Golden division tar nu in mannar både från irakiska arméns elfte division samt från folkfronten PMU och införlivar dem i sina egna enheter för att täcka upp för dem som dött.
Irakiska armén skulle inta ett större område söder om Mosul men stannade efter tre byar.
I staden Shirqat söder om Mosul kontrollerar IS ena halvan och irakiska armén andra halvan. Strider pågår men man avancerar inte.
Hawija sydöst om Mosul hålls helt och hållet av IS och den offensiven har inte ens börjat ännu.
Peshmerga gör inga offensiver nu utan håller bara sina positioner.
Folkfronten PMU gick för flera veckor sedan mot IS-fästet Tal Afar väster om Mosul men har mött hårt motstånd och stannat vid flygplatsen.
Norr om Mosul vid Telskuf, som hålls av kurdiska säkerhetsstyrkan Asayish och amerikanska Navy Seals, kommer man inte heller vidare.
Norr om Mosul finns även brittiska elitförbandet SAS, som har fått order från Storbritannien om att "kill or capture" ungefär 200 brittiska jihadister som rest hit för att strida med IS.
Lite skillnad från den svenska taktiken som går ut på att några få svenska soldater tränar Peshmerga, medan man i Sverige förbereder "program" för att få in återvändande IS-terrorister i samhället.
Medan offensiven mot Mosul står stilla har offensiven mot IS "huvudstad" Raqqa i Syrien inte ens inletts. Där håller IS sina mest kompetenta officerare och ledare, några av dem är Saddam Husseins gamla militära strateger.
Något det inte nämns ett ord om i medierna.
Kurdiska YPG närmade sig Raqqa förra veckan men bombades av turkisk militär.
IS viktigaste städer i Irak och Syrien hålls alltså fortfarande av IS, och de enda som ser ut att kraftigt ha försvagats är inte IS - utan flyktingarna.
Det är kallt nu och regn. Flyktinglägren är redan fulla, det råder matbrist och det finns ingen olja för att tända kaminer.
Man behöver kängor på fötterna för att inte frysa och de flesta barnen har bara sandaler.
Flyktingar uppmanas nu att flytta in i övergivna hus istället för i läger, som bland annat UNHCR står för.
Den här operationen borde byta namn till Operation Hell istället för det nuvarande amerikanska namnet Operation Inherent Resolve.
När operationen mot Mosul inleddes den 17 oktober i år pratades det om att det skulle ta två veckor att befria staden och att Obama skulle komma och hålla presskonferens.
För två veckor sedan pratades det om två månader.
Nu skakas det på huvuden och trötta ögon vågar inte ens spekulera.
I de få befriade delarna av staden skjuter IS in granater - och hundar äter av lik.

https://www.facebook.com/magdajournalist/posts/1785664544983019
Citera
2016-12-03, 17:33
Awaiting Email Confirmation
Citat:

Därför man för några månader sen döda 60 SAA soldater och skadade över 100 till när man skulle bomba IS men missade och träffade syrierna istället? Misstaget ledde till att IS tog över hela området.

Ett till exempel:
https://www.theguardian.com/world/2016/nov/29/us-military-airstrikes-mistake-syria-assad-deir-ez-zor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in