Citat:
Ursprungligen postat av
thebandit777
Har provat något liknande tidigare (likadant, men utan att sätta start-IP). Det fungerade inte, alla datorer fick samma publika IP.
Naturligtvis, det är ju hela poängen.
Vad skall du ha flera externa IP till egentligen? Behöver du dem? Du Kan ändå inte räkna med att du får behålla dem, tjänsten garanterar 1 publikt IP.
Citat:
Ursprungligen postat av
thebandit777
Ja, det är en skum setup, jag hade hellre haft switch/AP bakom router - men när jag försökt så har jag inte lyckats få mina 10 publika IPn. Garanterat jag som missat någon inställning. Någon pratade om att jag måste ändra interna IP på router 2 i så fall, men jag fattar inte hur/varför.
Det går naturligtvis inte att routa trafiken och ändå använda flera IP som ligger på utsidan routern, inte med konsumentutrustning. Med en riktig firewall kan man proxy-arpa in trafik från fler externa IP, och mappa mot olika interna IP för att uppnå samma sak MED det skydd en FW med NAT innebär, men det känns som långt utanför din horisont....
När man routar så får ju dina enheter inte någon publik IP alls, det är endast routerns WAN-interface som får en extern IP, och den förmedlar sedan all trafik till dina interna IP-adresser.
Citat:
Ursprungligen postat av
thebandit777
Edit: Ok, jag hajar nu. Bägge enheterna kan inte ha 192.168.1.1 så man byter till exempelvis 192.168.1.2 på Router 2 för att undvika krock. Sedan måste man ändra Router 1's DHCP utdelningsområde till att t ex starta på 192.168.1.10 så att Router 2s IP ligger utanför området, annars blir det krock igen.
När du kör en enhet som brygga (AP-mode) så vidarebefordrar den alla olika IP från samtliga nät den ser. Dess egen IP-adress används bara för management, men skall naturligvis vara unik i nätet.
När du kör den andra enheten som router, så kan du inte ha samma subnät på insidan som på utsidan, inte ens privatadresser. Om det ändå går att komma åt APn från routerns insida, så är den felkonfad och jobbar också som brygga på något sätt (kanske därför det strular). Interna enheter på routerns WAN-sida skall isf ha ett eget subnät, t ex 192.168.10.X , och då behöver du lägga upp en static route för att 0.x- nätet skall kunna komma åt 10.x-nätet, "baklänges" genom routern. Inte säkert en konsument-NAT-burk ens har sådan inställning. Men det enda du skall komma åt är ju APns management så det lanske inte är så viktigt.
Det enklare sättet att gör det du vill göra är att sätta en switch innanför WAN, och i den ansluter du med kabel allt som skall ha publik IP, dina extern-burkar samt routerns WAN- sida. Jag vill dock söga att med all portscanning och exploits som flyger runt idag skulle jag aldrig hänga burkar utan FW direkt på skarpa IP.
Sen anser jag också att det är snudd på obegripligt att någon operatör 2016 kopplar ihop kunder i ett öppet switchat nät, så gjordes det på 90-talet när de första LAN-anslutna lägenhetsnäten byggdes... Nu SKALL det vara L3-switchar som korrekt sektionerar kunderna.
/capmac