2016-12-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Vägg - kabel till wan på (Asus RT-N65U i "Access point mode") kabel från lan till wan på Asus RT-N14U.

Får 10 publika IP från Bahnhof, 9 tas från N65 i access point mode. Övriga datorer/telefoner mm tar sin gemensamma publika IP från N14.

Kolla upp så DHCP-servern är avstängd i N65. Är den på så är det nästan garanterat den som orsakar problem är jag beredd att säga utan att veta så mycket om Asus routrar.
Citera
2016-12-02, 19:26
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kolla upp så DHCP-servern är avstängd i N65. Är den på så är det nästan garanterat den som orsakar problem är jag beredd att säga utan att veta så mycket om Asus routrar.

Den är avstängd. Jag tror det är N14 som är boven. Servanets tekniker nämnde att dom sniffat 192.168.1.1 hos mig, som är N14.
Citera
2016-12-02, 19:33
Medlem
Jag skulle ha gjort så

Använt router 1 med DHCP aktiverat WAN ansluten.
Router 2 kopplat till router 1 lan port i ett av lan uttagen i router 1.
Sen inaktivera DHCP i router 2 och sätta att den får ett start ip t.ex. 192.168.1.100
Och router 1 har då 192.168.1.1

Det felet du har kan man också få om man råkar koppla fel mellan LAN och WAN porten
Senast redigerad av h-user 2016-12-02 kl. 19:35.
Citera
2016-12-02, 19:46
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-user
Jag skulle ha gjort så

Använt router 1 med DHCP aktiverat WAN ansluten.
Router 2 kopplat till router 1 lan port i ett av lan uttagen i router 1.
Sen inaktivera DHCP i router 2 och sätta att den får ett start ip t.ex. 192.168.1.100
Och router 1 har då 192.168.1.1

Det felet du har kan man också få om man råkar koppla fel mellan LAN och WAN porten

Har provat något liknande tidigare (likadant, men utan att sätta start-IP). Det fungerade inte, alla datorer fick samma publika IP.

Ja, Servanet trodde att det berodde på att jag kopplat in routern på LAN istället för WAN.
Citera
2016-12-02, 19:48
Medlem
Mike.Andersens avatar
Tipsa din operatör om funktionen DHCP Snooping.

DHCP snooping

DHCP snooping används för att inte slutkunder skall kunna sätta upp en DHCP-server och dela ut IP-adresser åt andra kunder.
Citera
2016-12-02, 20:55
Medlem
Citat:
Har provat något liknande tidigare (likadant, men utan att sätta start-IP). Det fungerade inte, alla datorer fick samma publika IP.

Ja, Servanet trodde att det berodde på att jag kopplat in routern på LAN istället för WAN.

Publika adresserna utåt, vad används de till?

"Vägg - kabel till wan på (Asus RT-N65U i "Access point mode")"

Det där känns ju väldigt fel, access point direkt mot wan.
Senast redigerad av h-user 2016-12-02 kl. 20:59.
Citera
2016-12-02, 21:05
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Publika adresserna utåt, vad används de till?

"Vägg - kabel till wan på (Asus RT-N65U i "Access point mode")"

Det där känns ju väldigt fel, access point direkt mot wan.

Används till Oddstrading.

Varför känns det fel?
Citera
2016-12-02, 22:11
Medlem
Citat:
Används till Oddstrading.

Varför känns det fel?

För det brukar vara modem/router eller fysisk brandvägg före en access point i nätverket.
Jag tänker mig den här typen av koppling
http://www.tp-link.com/us/faq-417.html
Citera
2016-12-02, 22:25
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
För det brukar vara modem/router eller fysisk brandvägg före en access point i nätverket.
Jag tänker mig den här typen av koppling
http://www.tp-link.com/us/faq-417.html

Ah, jo jag har försökt den varianten utan framgång.

Men det kanske berodde på att jag inte har satt accesspunktens IP utanför IP-spannet som routern delar ut? (som någon i tråden sa).

Nån som vet?
Citera
2016-12-02, 22:35
Medlem
Hej

Om du vill nyttja dina 10 publika adresser så koppla inkommande kabel i LAN-port på n56, slå av dhcp.

Koppla sedan från LAN-port på n56 till WAN port på n14, n14 har dhcp påslaget för interna adresser. Jag skulle köra separata SSID och kanaler(trådlösa nätverk) för att undvika strul.

Att dela ut DHCP mot WAN är ju givetvis dumt, men din ISP är klyktattare som inte konfigurerat sin utrustning korrekt.
Citera
2016-12-02, 22:45
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Hej

Om du vill nyttja dina 10 publika adresser så koppla inkommande kabel i LAN-port på n56, slå av dhcp.

Koppla sedan från LAN-port på n56 till WAN port på n14, n14 har dhcp påslaget för interna adresser. Jag skulle köra separata SSID och kanaler(trådlösa nätverk) för att undvika strul.

Att dela ut DHCP mot WAN är ju givetvis dumt, men din ISP är klyktattare som inte konfigurerat sin utrustning korrekt.

EXAKT så hade jag innan Servanet började klaga. Men Servanet blev galna när jag berättade att jag körde vägguttag till LAN-porten på N56 trots att jag berättade att jag slagit av DHCP.

Jag ställde N56 i Access point mode enbart för att kunna använda WAN-porten (eftersom Servanet sa att jag absolut inte fick koppla vägg till LAN).
Citera
2016-12-02, 23:09
Medlem
Citat:
EXAKT så hade jag innan Servanet började klaga. Men Servanet blev galna när jag berättade att jag körde vägguttag till LAN-porten på N56 trots att jag berättade att jag slagit av DHCP.

Jag ställde N56 i Access point mode enbart för att kunna använda WAN-porten (eftersom Servanet sa att jag absolut inte fick koppla vägg till LAN).

Mycket märkligt, är DHCP avslaget i n56 och ansluten till WAN på n14 ska det inte gå ut DHCP mot övriga nätet.

Lustiga dom där Servanet verkar vara, har man 10 publika IP man får använda så måste man ju ha en switch för att utnyttja det, vilket varenda hemmarouter faktiskt är om man bara nyttjar LAN-portarna och fimpar DHCP.

Det kan inte vara nått missförstånd runt användaravtalet? det är väldigt ovanligt att ha 10 publika adresser om man inte betalar extra för just det?

Det ändrar ju fortfarande inte att dom har felkonfigurerade switchar, vad dom måste jaga kunder om dom får störningar så fort nån har kopplat fel hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in