2016-09-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolePatrol
Dina betyg är inte för låga.

Tack för svar och hoppas att du svarar med någon form av empiriskt stöd.
Citera
2016-11-13, 22:10
Medlem
Tjena, vilket av följande konsultbolag/avdelningar hade ni valt att jobba på?

EY Advisory
Accenture Technology
Deloitte Technology
Citera
2016-11-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Tjena, vilket av följande konsultbolag/avdelningar hade ni valt att jobba på?

EY Advisory
Accenture Technology
Deloitte Technology

EY Advisory

Dålig koll på Deloitte Techn. men Accenture Techn. verkar syssla med i princip endast affärssystem/IT-arkitekturer (alltså skittråkigt i längden, men bra biz).
EY Advisory innebär mer management-frågor.
Citera
2016-12-01, 21:36
Medlem
Tjena,

Hur skulle ni ranka Arthur D. Little mot Roland Berger?
Citera
2016-12-02, 02:03
Medlem
Finns det något konsultbolag att vända sig till om man har mediokra betyg och inte har jobbat de senaste åren? Har pluggat till civilekonom (4 år) med inriktning mot Ekonomistyrning och har bara ett VG, resten G. Dock har jag läst med internationell inriktning och haft två utbytesterminer i Spanien och Chile. Jag har även haft lite ströjobb för några år sedan, så det är inte så att jag aldrig har jobbat. Dock har jag ingen arbetslivserfarenhet inom ekonomi.

Har varit på intervjuer hos fyra mindre konsultbolag i Stockholm och hos 3/4 har jag fått positiva kommentarer, så det känns som själva intervjuerna går bra. En av intervjuerna mynnade ut i en intervju hos ett av kundföretagen, som dock valde en annan person (visade sig att jag konkurrerade med fem andra intervjuade personer om den tjänsten). I övrigt vill de tre konsultbolagen som det gått bra hos att jag ska höra av mig för att "stämma av läget", men jag vettefan vad jag ska höra av mig om. De fåtal tjänster som dyker upp på deras hemsidor är jag underkvalificerad till då jag som sagt aldrig har jobbat inom ekonomi tidigare.

Finns det något (större) konsultbolag som är lite mer nischat mot nyexade och som kan vara intresserad av någon med internationell erfarenhet som jag?
Senast redigerad av viwil002 2016-12-02 kl. 02:43.
Citera
2016-12-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Finns det något konsultbolag att vända sig till om man har mediokra betyg och inte har jobbat de senaste åren? Har pluggat till civilekonom (4 år) med inriktning mot Ekonomistyrning och har bara ett VG, resten G. Dock har jag läst med internationell inriktning och haft två utbytesterminer i Spanien och Chile. Jag har även haft lite ströjobb för några år sedan, så det är inte så att jag aldrig har jobbat. Dock har jag ingen arbetslivserfarenhet inom ekonomi.

Har varit på intervjuer hos fyra mindre konsultbolag i Stockholm och hos 3/4 har jag fått positiva kommentarer, så det känns som själva intervjuerna går bra. En av intervjuerna mynnade ut i en intervju hos ett av kundföretagen, som dock valde en annan person (visade sig att jag konkurrerade med fem andra intervjuade personer om den tjänsten). I övrigt vill de tre konsultbolagen som det gått bra hos att jag ska höra av mig för att "stämma av läget", men jag vettefan vad jag ska höra av mig om. De fåtal tjänster som dyker upp på deras hemsidor är jag underkvalificerad till då jag som sagt aldrig har jobbat inom ekonomi tidigare.

Finns det något (större) konsultbolag som är lite mer nischat mot nyexade och som kan vara intresserad av någon med internationell erfarenhet som jag?

Varfor skulle nagon managementkonsultfirma bry sig om du hade tva utbytersterminer ("internationell erfarenhet") tankte du?
Citera
2016-12-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolorean
Varfor skulle nagon managementkonsultfirma bry sig om du hade tva utbytersterminer ("internationell erfarenhet") tankte du?
Exakt varför vet jag inte. På en del konsultbolag jobbar man väl internationellt. Deloitte har exempelvis uppe en annons just nu där de efterfrågar folk med internationell erfarenhet för jobb som managementkonsulter:
https://jobs2.deloitte.com/se/sv/job/DELOA004X52041/Är-du-en-av-Consultings-nya-talanger-inom-Strategy-Operations

Orkar inte bläddra igenom hela den här tråden, men jag har fått intrycket av att internationell erfarenhet är ett plus. Nämns exempelvis här:
Citera
2016-12-02, 21:25
Medlem
Att jobba som konsult sol nyexaminerade är egentligen ingen hit. Det är betydligt bättre att få fast jobb hos en kund. konsultjobb för nyexade handlar ju mer om att det är svårt att få jobb som nyexad utan erfarenhet. Min egen erfarenhet är att de flesta jobbar som konsulter i några år innan de får ett bra jobberbjudande hos en kund.
Citera
2016-12-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Exakt varför vet jag inte. På en del konsultbolag jobbar man väl internationellt. Deloitte har exempelvis uppe en annons just nu där de efterfrågar folk med internationell erfarenhet för jobb som managementkonsulter:
https://jobs2.deloitte.com/se/sv/job/DELOA004X52041/Är-du-en-av-Consultings-nya-talanger-inom-Strategy-Operations

Orkar inte bläddra igenom hela den här tråden, men jag har fått intrycket av att internationell erfarenhet är ett plus. Nämns exempelvis här:

Internationell jobberfarenhet är möjligtvis värdefullt (men fortfarande av liten betydelse för nyexad). Utbytesterminer har noll impact på din attraktivitet hos konsultfirmorna. Den ENDA fördelen som jag skulle se det är om du har en CV-screener/intervjuare som också körde mycket utbyten och vill ha någon med samma profil som en själv. Annars är det mycket liten fördel, det är helt enkelt för vanligt numera.
Citera
2016-12-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilssown
Tjena,

Hur skulle ni ranka Arthur D. Little mot Roland Berger?

Roland Berger rankas högre enligt vault. http://www.vault.com/company-rankings/consulting/europe-prestige/?sRankID=265&pg=2
Citera
2017-06-25, 17:23
Medlem
hur ser det ut med "belastningsregister-kollar" hos tier1 o 2?
förmodar att de är stenhårda och att minsta lilla förseelse gör att man stryks direkt från rekryteringsprocessen? - förmodar att det också görs rigorösa bakgrundskollar till internships på nämnda firmor? Har en ringa som ligger o spökar - förmodar att dem inte begär utdrag ur belastningsregistret utan gör externa kollar så man inte kan "fuska" med kuvertet.
Sry för dump men behöver veta.
Citera
2017-06-28, 11:44
Medlem
bump - behöver verkligen veta svaret på frågan ovanför omgående. - helst lite specifika insidertips ang de olika firmorna , PMa om ni vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in