2016-12-02, 09:29
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils Tomte
Så nu ska PeGe alltså använda sin oinskränkta makt för att tvinga medlemmarna att tänka själva och sluta att blint lyda sina ledare.
Det är ju nästan tragikomiskt. Tänker osökt på Life of Brian med Monte Python. "You have to be induvidials" "WE HAVE TO BE INDUVIDIALS!" Ensam röst: "Not me."
PeGe verkar ha blivit S(t)atens utvalde för omvända Ordningen
Citera
2016-12-02, 09:31
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
PeGe verkar ha blivit S(t)atens utvalde för omvända Ordningen
Hurdå?
Citera
2016-12-02, 09:56
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Hurdå?
PeGe visar bara en fasad av sin person. När församlingen helt naturligt tröttnar på honom vänder man sin tilltro och blir bekräftad genom media istället. Det är precis vad statens psykomilis och mediakontroll velat uppnå. Hela denna intrighärva är så typiskt skapad för Mediamaktens egna ändamål.
Citera
2016-12-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils Tomte
Hörde intervjun med PeGe. En outbildad halvfigur som med öppna ögon fungerat som nyttig idiot i mer än 20 år. Tycker faktiskt synd om honom. Tänk när han kommer ut ur bibeldimmorna och inser hur han har krossat människor och ersatt deras frihet med panisk rädsla. Hur har dessa människor stått ut!?

Var PeGe en nyttig idiot? Vem styr egentligen församlingen? Varför lämnar dessa individer just nu?

Det viktigaste: Varför måste detta kommuniceras ut till omvärlden, bums?

Vilka är de egentliga mottagarna av detta meddelande? Inte är det gemene man ute i stugorna i alla fall.

För en utomstående är det faktum att Åsas porträtt hängde i församlingshemmet, eller var det till och med i kyrkan, bara det helt fel. Vad har det ens där att göra? Är det inte emot guds bud? Nåt står inte rätt till här. Vi behöver inte ens gå in på att männskan fick hjälp med insmörjning efter dusch.

Det är alltid något som känns djupt sjukt över Knutby. Otroheter bland unga Knutby-bor, en stark önskan att lyda gud låter för oss sekulariserade konstigt. Men är vardagsmat i frikyrkliga sammanhang där man lever nära varandra och har en stark tro. Förr var lydnadsaspekten a och o i Svenska kyrkan med.

Intervjun med PeGe gav inte mycket mer än att han fått insikten att ondska inte är knuten till en person. Den kan finnas och komma överallt. Det kan egentligen innebära ett större mått av paranoia än tidigare. Åsa fick personifiera det goda. Fossmo fick efter han skickats ut personifiera det onda. Nu kan ondskan finnas hos vem som helst.

PeGe har rätt i att det rått en sjuk kultur runt Knutby. Hans uttalande om ondskan och det någorlunda öppna erkännandet av prövandet av kristi brud är två saker som borgar för det. Det kuppliknande försöket att få bort "det onda" tyder också på det.

Att Pege inte är strängt fördömande är för skulle han göra det försvinner fler medlemmar från kyrkan. Dessutom pågår det fortfarande en "alternativ trostolkning" och en möjlig tolkning är att den ska skyddas gemnom att vissa individer avskiljs från församlingen.

Vad sas egentligen där borta i Kanada? Vad tillstötte på hemmaplan som möjliggjorde dessa förändringar?

Detta är en församling där man tror på direkt tilltal från gud. Familjen Waldau trodde blint på att gud sagt de skulle få en kvinna skickad av gud till sig.

Efter 20 år går pappa Waldau ut och säger att det rätt en hemsk stämning i Knutby. Han är ju själv delaktig i detta. Drivande skulle man kunna säga. Äldstebror och allt.

Pastorer och medlemmar får tilltal om det mesta. En del blir sura då de får höra att de inte varit på bibelskolan tillräckligt ofta och lämnar. Andra får omtalat hur de ska leva med sina närmsta, vilken bil de ska köpa. Hur kan man vara säker på att det är gud och inte djävulen som talar? Eller en maktmissbrukande pastor?

I mina ögon är det konstigaste att UrFä går ut och tar på sig skuld. Det behöver ju inte innebära att han tycker han gjort fel. Vad det nu är han gjort.
Senast redigerad av flagella 2016-12-02 kl. 10:38.
Citera
2016-12-02, 12:46
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Var PeGe en nyttig idiot? Vem styr egentligen församlingen? Varför lämnar dessa individer just nu?
Det viktigaste: Varför måste detta kommuniceras ut till omvärlden, bums?.....
I mina ögon är det konstigaste att UrFä går ut och tar på sig skuld. Det behöver ju inte innebära att han tycker han gjort fel. Vad det nu är han gjort.
Just dessa frågor borde ha ställts från början av oberoende granskande media. Istället spekulerades genast och vilt om enskilda aktörers innersta läggning och yttersta avsikt. Då det gäller Sara, Åsa och Helge är jag övertygad om att ingenting stämmer som media hittat på och att de inte ens själva fått chans att någonsin upptäcka vad saken gäller och vilka intressen som faktiskt styr över medvetandet. Alla är de klart starka personligheter som inte heller jag kunnat förstå men ändå måst erkänna i grunden äga någon form av likaberättigad sanning.
Helge såsom ledare och hedersman tog på sig ansvaret för hur han möjligen hade kunnat bli uppfattad av kvinnorna som blev någon övermakts faktiska gärningsmän. Men vad hade han egentligen gjort och vilken övervakare av SMS-trafiken hade tagit sig tolkningsföreträdet och rentav kunnat förfalska avsändare och budskap? Varför hjälpte Säpo till med pistolen åt Sara?
Alla ville då hellre godtroget lita på Gud än att staten skulle kunna ha så antikristligt sinnade infiltreratörer i samhället att sinnena kunde förvrängas också hos församlingens ledare.
Citera
2016-12-02, 13:00
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Just dessa frågor borde ha ställts från början av oberoende granskande media. Istället spekulerades genast och vilt om enskilda aktörers innersta läggning och yttersta avsikt. Då det gäller Sara, Åsa och Helge är jag övertygad om att ingenting stämmer som media hittat på och att de inte ens själva fått chans att någonsin upptäcka vad saken gäller och vilka intressen som faktiskt styr över medvetandet. Alla är de klart starka personligheter som inte heller jag kunnat förstå men ändå måst erkänna i grunden äga någon form av likaberättigad sanning.
Helge såsom ledare och hedersman tog på sig ansvaret för hur han möjligen hade kunnat bli uppfattad av kvinnorna som blev någon övermakts faktiska gärningsmän. Men vad hade han egentligen gjort och vilken övervakare av SMS-trafiken hade tagit sig tolkningsföreträdet och rentav kunnat förfalska avsändare och budskap? Varför hjälpte Säpo till med pistolen åt Sara?
Alla ville då hellre godtroget lita på Gud än att staten skulle kunna ha så antikristligt sinnade infiltreratörer i samhället att sinnena kunde förvrängas också hos församlingens ledare.
Så vem menar du har styrt dessa tre då?
Citera
2016-12-02, 13:29
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meyerbeer
Nabo, jag måste tacka för alla fantastiskt välskrivna och intressanta inlägg som du har gjort genom åren! Insiktsfulla, analytiska och klarsynta, och samtidigt fulla av respekt för de människor som farit och fortfarande far illa.
Tack själv meyerbeer! Du har postat psykologiska fakta och saklig info som belyser kedjan av tragedier i Knutby.
Citat:
Jag undrar hur det går för de som stått ÅW särskilt nära? Jag tänker närmast på systern AA
”Jag skäms, har svårt att möta människor”, har AA hörts säga. Hon tar alltså avstånd från ÅW. Medan ÅW slöar och är medioker (utom när det gäller manipulation) är AA plikttroget arbetande. Hon är den verkliga musikbegåvningen av systrarna. ÅW har sagt att hon fick sätta AA i hård tukt innan AA ”böjde sig” och fick bli del av Gränsta-noblessen.
Citat:
samt pressekreteraren KK (eller CK?).
Hon och hennes familj tar nu avstånd från ÅW & UF.
Citat:
Har inte de hamnat i en väldigt utsatt lojalitetskonflikt i detta läge?
Jo.
Citat:
Ska de följa ÅW och därmed tvingas bryta med alla sina vänner i församlingen?
Bara ett fåtal med anknytning till Knutby behåller distanskontakt med ÅW där hon (som quark angett) nu befinner sig.
Citat:
Eller ska de gå på församlingens linje och tvingas bryta med sin syster respektive nära vän och uppdragsgivare, samtidigt som de måste medge att de har haft fel uppfattning om ÅW i alla år? Hur de än gör så verkar det få stora konsekvenser för dem.
Så är det. Många i församlingen mår inte bra. De floatar mellan självinsikt om åren de kastat bort i en destruktiv sekt och längtan tillbaka i gemenskap med vi-mot-världen-känslan. Sådan kognitiv dissonans är plågsam och förvirrande.
Citat:
Jag undrar också om det är en hel grupp i församlingen som fortfarande är trogna ÅW och UF?
Viktigt: ÅW och UF har INTE kontakt och känner INTE lojalitet med varandra. ÅW sökte rädda sig kvar i Knutby med samma taktik som 2004. Då skyllde hon allt ont på HF, nu på UF: ”Det kom en till psykopat hit. Jag har varit så rädd för Urban. Allt är bara hans fel.”
Citat:
PG sa ju i P1-intervjun igår att det var en grupp i församlingen som haft en osund koppling till ÅW.
Han sa det ja. Filuren PeGe nämnde inte att han själv haft ledande funktion i ”gruppen” som bestått av Gränsta-noblessen samt betrodda och invigda medlemmar. Dagen 13 december 2013 gjorde ett rakt igenom bra reportage:
Citat:
”Den innersta kretsen stöttar Åsa Waldau i Kristi brud-läran, och även andra församlingsmedlemmar ger henne sitt stöd. Men inte offentligt. För det här är något som alla förnekar. Det är inte församlingens officiella lära, det är inget det predikas om på söndagar. Ändå säger flera av våra källor att en majoritet av församlingsmedlemmarna tror att de är med i en utvald församling, som fått äran att ha Kristi brud mitt ibland dem.
Vi får det återberättat, att de som tror på Kristi brud-läran menar att den heliga föreningen mellan Åsa och Jesus främst är en ensak mellan dem, inte något som berör församlingen. Därför behöver inte alla i församlingen veta. På så vis kan de också styrka att det inte hör till församlingens lära.”
http://www.dagen.se/dokument/flera-kallor-laran-om-kristi-brud-lever-i-knutby-1.104477
Citat:
Har dessa ändrat sig nu, eller står de fortfarande under ÅW?
Ett fåtal håller som sagt distanskontakt med ÅW och vill ge tröst och stöd. De instämmer i ÅW:s självömkande berättelse: det är synd om henne, allt ont är UF:s fel.
Citat:
Det låter som att det kan bli väldigt stora slitningar i församlingen om så är fallet.
Frigörelse ur sektberoende är en process som går olika snabbt för medlemmarna. Kanske är det bra att någon, som nu PeGe, under en övergångstid agerar pastor? Jag vet inte. Men på sikt kan PeGe omöjligt leda församlingen till något gott. Han är komprometterad både av vad han tidigare gjort och ljugit om och som medlemmars arbetsgivare och fastighetsägare.
Men PeGe största problem är vad han för länge sedan ”bekänt” för ÅW. Bikt som ÅW mottagit har hon använt som hållhake mot medlemmar och också skvallrat om. Det PeGe anförtrott kan inte göras osagt. Som ledare har han gjort sig beroende av att ÅW, UF och fler håller tyst. Han är kort sagt sårbar för utpressning.
Nu frestas PeGe av tankar om att vara utsedd av Gud att leda den församling han länge misslett. Hade han frågat mig skulle jag svara:
- Lämna Knutby och din falska kallelse till lekmannapastor. Återgå till hederligt arbete i byggbranschen utan medlemmars underbetalda eller gratis jobb och utan inkomster av medlemmars hyror. Då kan du nyktra till från långvarigt missbruk av makt och bli en fri människa.
Senast redigerad av nabo 2016-12-02 kl. 13:38.
Citera
2016-12-02, 13:49
Medlem
Citat:

Inget du skriver har nåt att göra med vad jag skrivit. Svamla vidare nån annanstans.
Citera
2016-12-02, 13:56
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Inget du skriver har nåt att göra med vad jag skrivit. Svamla vidare nån annanstans.
Mmm..jag är också bekymrad över Ovemols obegripliga svada.
Citera
2016-12-02, 15:18
Bannlyst
Hittar inte länken ?
Citera
2016-12-02, 15:58
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Frågorna var bra, av Agneta Furvik...

Jag tyckte hon presenterade sig som Åsa, inte Agneta.
Citera
2016-12-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo

Det där med omröstning, avskedsansökan etcetera är efterkonstruerat spel för gallerierna.
Lustig sak för Pege att ljuga om. Det är väl aldrig "lögnens fader" som påverkar honom? Om jag var en av de 80 medlemmarna som påståtts rösta skulle jag känna mig liiite förvirrad! Men de kanske är vana.

Undrar om omröstningen gällande Peges fortsatta förtroende också blir imaginär?

--

Ett tips till dem som vill undvika inlägg man inte är intresserad av: Mata inte trollet! Det finns även en ignore-funktion på kontrollpanelen (tror jag). På så vis kan man välja bort att läsa inlägg utom ens intressesfär.
Senast redigerad av joannaw 2016-12-02 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in