Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Med tanke på hur priser på annat och skatter och andra avgifter ökar så skulle jag inte vara förvånad att man hellre bo kvar billigare än byter upp sig.
Det tror jag knappast när det gäller par. Det är mycket lättare att ha råd med större bostad då och det är inte hållbart att bo i en etta hela livet bara för att det är billigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Priser på allt ökar och skatterna ska upp också för att vi ska försörja utlänningar medans löneökningen för vanligt folk uteblir. Tror fan inte man vill då också vill lägga ännu mer pengar på boendekostnaden då. Med min hypotes uteblir byte av mindre till större lägenheter allt mer.
Då ska dom större i sådana fall upp i pris rejält och det tror jag inte på den närmaste framtiden. Med två inkomster har man råd med ganska mycket även i framtiden.
Och blir det marknadshyra kommer nog folk verkligen fundera på om de behöver bo så stort som de gör.
Då kan istället exempelvis en arbetande barnfamilj bo i farmor agdas 90-kvadratare istället, som hon byter till en etta. Det är trist att hon ska behöva byta bostad, men så blir det när systemet för hyressättningen är uppbyggt totalt fel.
Just därför behövs en övergångsperiod, så behöver det inte bli lika tungt så plötsligt...