Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Ärm det inte märkligt att kurt-sune skriver " du bill Clayton och slemhöken, ni pratar om en klass som inte finns, arbetare har bra löner bla bla" och "hyreskraven är rimliga" med 400 000 kr för att hyra en 1:a. Samtidigt skriker han efter marknadshyror för att "fattiga" ska få boende(Hur då med 4 ggr årshyran som krav?).
1. Du pratar om splitter nya hyresrätter på bästa läge där många kan tänka sig bo, som dessutom är ganska stora (Ca 40 kvadrat). För det första kan man med lätthet bo två i en sådan och då behöver man bara 200 k i årsinkomst brutto.
2. Du kallar nya fina området Norra Djurgårsstan för "Sunk-Hjorthagen". Marknaden håller inte alls med dig slemmet.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Hmm, detta går inte ihop som vanligt och kurt-sunes mörka samhällsvisioner lyser igenom.
Hans vision är trailerparks och riktiga ruckel ska vara billiga och med låg risk för hyresvärdar så dom kan ha 2.5 ggr hyran eller mindre i inkomstkrav så dom kan hyra ut i oattraktiva områden under motorvägar eller brevid tågspår 8 mil från stockholm
När har jag sagt att det ska vara det? I din värld blir det ingenting som erbjuds för de utan hyreskontrakt och dålig kötid mer än att hyra svindyrt i andrahand.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Hur hade Kurt-sune och alpha tänkt man ska ha råd att hyra en lgh i Stockholms kranskommuner vid marknadshyror, med 4 ggr årshyran som krav och samtidigt införande av låglönejobb för "pöbeln" som ni egentligen vill (fri tillgång och efterfrågan på lönebildning så lönerna rasar för många lågutbildade jobb) så dom ekonomiska marginalerna blir obefintliga för arbetarklassen?
Antingen får man hyra en liten lägenhet, eller så får man dela en 2:a med en sambo. Eller så köper man en egen bostadsrätt om man inte gillar privatvärdar. Svårare än så är det inte. Vad är problemet?
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Och hur ska en deltidsarbetare och sparsam individ som hatar att jobba heltid(bla jag) få en lägenhet med dessa hyreshöjningar och inkomstkrav på 4 ggr årshyran hos svinprivatvärdar?
Du får väl skaffa dig en sambo och ett heltidsjobb? Eller köpa dig en bostadsrätt. Det har väl du råd med slemmet?
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Jag vill ha svar på detta och vad för samhällsvision ni är ute efter, hur marknadshyror och låglönejobb funkar i praktiken och vilka konsekvenserna blir enligt er. Jag tror inte ni tänkt ett dugg och bara skriker samma mantra"marknadshyror!"
Först då kommer hyresrätter bli lediga och folk kommer inte sitta och trycka på hyreskontrakt de egentligen inte behöver, men "kan vara bra att ha inför framtiden, man vet ju aldrig". Det ska inte vara skillnad på att hyra en bil och en bostad. Det ska gå exakt lika lätt. Det är min vision, men jag vet att du har en helt annan. Allt för att DU ska få det du vill ha. Men världen består av fler än dig slemmet....
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Det blir ju rätt stor skillnad om Sverige alltid sett utsåhär: 5300 kr hyra för en 2:a på 55 m2 och nettolön för en arbetare är 17-21000 kr
jämfört med er samhällsvision
Problemet är att dessa lgh bara finns i begränsad mängd. De räcker inte till alla och på sikt kommer de låga hyrorna att försvinna i takt med att beståndet behöver renoveras.
Det här är vad som väntar alla som vill ha låg hyra för alltid...
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/har-tar-stambytet-tio-ar-byggkaos-och-missnoje-nar-privatvard-testar-frivillig-metod-att-renovera/reppla!ityvXL3Fw@nt5MgNNOiDVw/
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
- marknadshyra på 11 000 för en 2a på 55m2 och en lönedumpad lön på 8000-14000 netto.
Hur går det ihop?
Man får väl bo två i en sådan. 5500 har man väl råd med ändå?
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Hela ert väsen genomsyras av att många människor ska fara illa, få eländiga liv och ni ska kunna profitera på dom.
Varför skulle jag profitera på fattiga? Jag är ingen hyresvärd. Var har du fått det ifrån?
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Det räcker inte för er med att livet är hårt och jobbigt redan med sjukdomar, åldrande, dödsfall, separationer, bråk och tjaffs människor emellan, jobba hela tiden, problem, saker som går sönder jämt och mycket annat, ni ska även ha djungelns lag och marknad så man får sträva och jobba ihjäl sig också med en konstant oro att bli arbetslös och där många hamnar i ekonomisk ruin och har inga skyddsnät.
Det har jag aldrig sagt. Jag har föreslagit bostadsbidrag för de som faktiskt är i behov av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Helt ofattbart vilken syn på världen när vi kommit bort från detta. Er girighet och avundsjuka att folk som inte kan prestera eller orkar göra det men endå har nästan lika bra boendestandard, boendekostnader, bidrag, sjukvård och välfärd som er själva som ni anser ha varit så korrekta, laglydiga, pretto och kunnat jobbat jämt på slöa kontorsjobb avskyr ni, jag vet hur ni tänker.
Så du menar att dagens system är hållbart slemmet? Det är ganska uppenbart att så inte är fallet. Men många lever ju i förnekelse och så även du. Allt för dina egna privatekonomiska intressens skull.