Just nu kör jag denna sparplan efter att ha ändrat om rätt så rejält häromdagen:
Spiltan Aktiefond Investmenbolag. 10%.
Spiltan Globalfond Investmentbolag. 25%.
Länsförsäkringar Europa Indexnära. 10%.
Länsförsäkringar Global Indexnära. 25%.
Länsförsäkringar Sverige Indexnära. 10%.
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A. 10%.
Länsförsäkringar Usa Indexnära. 10%.
Jag kan tillägga att jag såg att Länsförsäkringar nu flyttat alla deras indexnära fonder till Black Rock:
"– Nu tar vi nästa steg och samlar all indexnära förvaltning hos vår samarbetspartner BlackRock, som idag är världens största kapitalförvaltare och med en gedigen erfarenhet från indexförvaltning, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson, chef för Länsförsäkringar Fondförvaltning."
http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2016/11/16/lansforsakringars-indexnara-forvaltning-till-black-rock/
Min sparplan innan förändringen såg ut så här:
Spiltan Aktiefond Investmenbolag. 10%.
Spiltan Globalfond Investmentbolag. 25%.
AMF Aktiefond Europa. 10%.
DNB Global Indeks. 35%.
Swedbank Robur Access Asien. 10%.
SPP Aktiefond USA. 10%.
Den förändring jag själv tvekade mest inför var Swedbank Robur Access Asien --> Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A, men jag ville ha med lite Latinamerika, Östeuropa, Afrika och Mellanöstern för att öka spridningen och på slutet så har den gått lite bättre än Swedbanks fond så jag genomförde bytet trots den något högre avgiften.
Jag var även något tveksam inför bytet Amf Aktiefond Europa --> Länsförsäkringar Europa Indexnära men då Länsförsäkringars fond gått jämnt med den senaste tiden så verkar det gå på ett ut, och jag gillar både Länsförsäkringar och Black Rock.
Jag ökade Sverige-andelen genom att lägga till Länsförsäkringar Sverige Indexnära och minska något på den globala indexfonden, lite ökad risk då jag nu ligger 20% i Sverige, men då är ju 10 av de procenten i Investmentbolag där jag känner ett relativt stort långsiktigt förtroende, och en del av de stora svenska bolagen har ju en stor del av sin ekonomi i andra länder.
Bytet till Länsförsäkringar Global Indexnära var på grund av i princip identisk indexfond med lägre avgift.
SPP USA --> Länsförsäkringar USA skedde pga i princip identisk fond med i princip identisk avgift och att jag både gillar Länsförsäkringar och Black Rock.
Den höga andelen Investmentbolag är helt enkelt på grund av att jag tidigare inte har så stort ägande i Investmentbolag och vill öka den andelen relativt "vanliga" indexfonder, och jag känner stort förtroende för Spiltan.
Jag mottar gärna alla möjliga synpunkter på sparplanen.