2016-11-29, 11:34
Medlem
Haploopss avatar
Hej vänner!

Dessa är de fonder jag sitter på i dagsläget.
Jag skapade en portfölj via Avanzas portföljgenerator varefter jag har köpt ett par fonder med låg förvaltningsavgift. Bland annat köpte jag en rejäl klick Avanza Zero.

Vad tror ni om dessa fonder? Jag är väldigt novis inom detta men jag försöker och jag vill lära mig mer, så prata med mig med snälla ord.

Jag har även runt 300k jag har tänkt att placera när jag läst in mig lite mer. Jag kommer också att peta in lite av lönen de månader det blir en skvätt över.

Jag sparar egentligen inte till något speciellt. Jag har både hus och bil så jag har inga stora köp framför mig. Min sparhorisont är 20+ år.

Finns det något som ni proffs har att säga om min portfölj?
Några tips?
Några "big no-no"?

Så här ser fördelningen ut just nu:
AVANZA ZERO (45%)
CS (Lux) Global Security Equity B USD (3%)
Didner & Gerge Aktiefond (4%)
DNB Nordic Technology (2%)
Fidelity Emerging Markets A-USD (3%)
Länsförsäkringar Global Indexnära (2%)
SEB Europafond Småbolag (2%)
SEB Globalfond - Lux (3%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (3%)
Spiltan Aktiefond Stabil (2%)
SPP Aktiefond Japan (2%)
SPP Aktiefond Sverige (2%)
SPP Aktiefond USA (6%)
Swedbank Robur Access Global (2%)
Swedbank Robur Access Mix (2%)
Swedbank Robur Access USA (7%)
Swedbank Robur Ny Teknik (7%)
Templeton Em Mkts Smlr Coms A AccUSD (3%)

Tack på förhand.
Citera
2016-11-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haploops
Hej vänner!

Dessa är de fonder jag sitter på i dagsläget.
Jag skapade en portfölj via Avanzas portföljgenerator varefter jag har köpt ett par fonder med låg förvaltningsavgift. Bland annat köpte jag en rejäl klick Avanza Zero.

Vad tror ni om dessa fonder? Jag är väldigt novis inom detta men jag försöker och jag vill lära mig mer, så prata med mig med snälla ord.

Jag har även runt 300k jag har tänkt att placera när jag läst in mig lite mer. Jag kommer också att peta in lite av lönen de månader det blir en skvätt över.

Jag sparar egentligen inte till något speciellt. Jag har både hus och bil så jag har inga stora köp framför mig. Min sparhorisont är 20+ år.

Finns det något som ni proffs har att säga om min portfölj?
Några tips?
Några "big no-no"?

Så här ser fördelningen ut just nu:
AVANZA ZERO (45%)
CS (Lux) Global Security Equity B USD (3%)
Didner & Gerge Aktiefond (4%)
DNB Nordic Technology (2%)
Fidelity Emerging Markets A-USD (3%)
Länsförsäkringar Global Indexnära (2%)
SEB Europafond Småbolag (2%)
SEB Globalfond - Lux (3%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (3%)
Spiltan Aktiefond Stabil (2%)
SPP Aktiefond Japan (2%)
SPP Aktiefond Sverige (2%)
SPP Aktiefond USA (6%)
Swedbank Robur Access Global (2%)
Swedbank Robur Access Mix (2%)
Swedbank Robur Access USA (7%)
Swedbank Robur Ny Teknik (7%)
Templeton Em Mkts Smlr Coms A AccUSD (3%)

Tack på förhand.
Intressant portfölj, mer aktiva fonder än vad många förespråkar men samtidigt så är det ju fonder som har gått väldigt bra. En kritik som säkert kommer från vissa är väl att du har en hög procent i svenska bolag, men samtidigt så har ju de bolagen en del av sin ekonomi mot "utlandet". Din Templeton-fond var ny för mig, hög avgift men överpresterar samtidigt mot index, och intressant inriktning. Hur tänker du kring att du kör SPP Aktiefond Sverige och Avanza Zero?
Citera
2016-11-29, 22:33
Medlem
Forzos avatar
Vad är era tankar om min fondportfölj?

Länge slängde jag bara in lite pengar på Avanza Zero men har nu försökt få den lite mer diversifierad. Sparhorisont ganska lång men vill inte att det ska gå upp och ner allt för mycket om jag någon gång skulle vara tvungen att använda pengarna mer eller mindre akut. Har annat buffertspar så borde inte behövas, men för säkerhets skull. Just nu ser den ut så här (procenten något avrundade)..

AMF Aktiefond Småbolag - 5%
AMF Räntefond lång - 5%
Avanza Zero - 36%
Didner & Gerge US Small and Microcap - 5%
DNB Global Indeks - 33%
Franklin India A Acc USD - 4%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 5%
Swedbank Robur Access Asien - 7%
Citera
2016-12-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Vad är era tankar om min fondportfölj?

Länge slängde jag bara in lite pengar på Avanza Zero men har nu försökt få den lite mer diversifierad. Sparhorisont ganska lång men vill inte att det ska gå upp och ner allt för mycket om jag någon gång skulle vara tvungen att använda pengarna mer eller mindre akut. Har annat buffertspar så borde inte behövas, men för säkerhets skull. Just nu ser den ut så här (procenten något avrundade)..

AMF Aktiefond Småbolag - 5%
AMF Räntefond lång - 5%
Avanza Zero - 36%
Didner & Gerge US Small and Microcap - 5%
DNB Global Indeks - 33%
Franklin India A Acc USD - 4%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 5%
Swedbank Robur Access Asien - 7%

Första gången jag kommenterar på flashback så ursäkta om formateringen ser konstig ut. Långa räntefonder har jag valt bort i min portfölj utan hade satsat på korta, här är ett inlägg som kommenterar den underliggande säkerheten "http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/01/25/langa-rantor/". Det är ju självklart omöjligt att spå när räntan går upp igen. Jag hade också DNB Global Indeks men har bytt till Länsförsäkringars Globala indexfond. Varför? Samma utveckling de senaste 3 åren men ca halva avgiften.
Citera
2016-12-01, 13:17
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkyboy
Första gången jag kommenterar på flashback så ursäkta om formateringen ser konstig ut. Långa räntefonder har jag valt bort i min portfölj utan hade satsat på korta, här är ett inlägg som kommenterar den underliggande säkerheten "http://blogg.avanza.se/hemberg/2016/01/25/langa-rantor/". Det är ju självklart omöjligt att spå när räntan går upp igen. Jag hade också DNB Global Indeks men har bytt till Länsförsäkringars Globala indexfond. Varför? Samma utveckling de senaste 3 åren men ca halva avgiften.

Tack! Får nog ta och byta till en kort räntefond istället. Ska även ta en titt på Länsförsäkringars globalfond.
Citera
2016-12-01, 19:02
Medlem
Hejsan. Har gått igenom diverse forum trådar och även läst lite på bloggar (bl.a rikatillsammans) och har då kommit fram till att denna uppsättning av fonder skulle passa rätt så bra! Har väl tänkt mig 3-5 års sparande eller eventuellt längre.
Är öppen för förslag och tips!

LF Global Indexnära 20%
DNB Global Index 10%

Fidelity Emerging Market A 10%

Avanza Zero 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Spiltan Räntefond Sverige 10%
AMF Räntefond Kort 10%

AMF Räntefond Lång 15%

Tar emot alla tips jag kan få!
Citera
2016-12-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzpikeen
Hejsan. Har gått igenom diverse forum trådar och även läst lite på bloggar (bl.a rikatillsammans) och har då kommit fram till att denna uppsättning av fonder skulle passa rätt så bra! Har väl tänkt mig 3-5 års sparande eller eventuellt längre.
Är öppen för förslag och tips!

LF Global Indexnära 20%
DNB Global Index 10%

Fidelity Emerging Market A 10%

Avanza Zero 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%

Spiltan Räntefond Sverige 10%
AMF Räntefond Kort 10%

AMF Räntefond Lång 15%

Tar emot alla tips jag kan få!
Hur tänker du kring att du både har LF Global Indexnära och DNB Global Indeks?
Citera
2016-12-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Hur tänker du kring att du både har LF Global Indexnära och DNB Global Indeks?
Oj ja jag har inte funderat så mycket. Jag tyckte det såg bra ut efter jag läst om dem lite. Skall tilläggas att jag är fruktansvärt ny på detta med fonder/aktier!
Citera
2016-12-01, 19:43
Medlem
iWolfs avatar
Lika stort innehav i samtliga fonder. Känner att jag får en tillräckligt bra spridning genom dessa.

Avanza Zero 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%
Swedbank Robur Access Asien 25%
Citera
2016-12-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iWolf
Lika stort innehav i samtliga fonder. Känner att jag får en tillräckligt bra spridning genom dessa.

Avanza Zero 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%
Swedbank Robur Access Asien 25%
Okej så du tycker det räcker med dom där?
Man kanske inte ska krångla till det så jävligt hehe.
Citera
2016-12-02, 06:11
Medlem
Just nu kör jag denna sparplan efter att ha ändrat om rätt så rejält häromdagen:

Spiltan Aktiefond Investmenbolag. 10%.
Spiltan Globalfond Investmentbolag. 25%.
Länsförsäkringar Europa Indexnära. 10%.
Länsförsäkringar Global Indexnära. 25%.
Länsförsäkringar Sverige Indexnära. 10%.
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A. 10%.
Länsförsäkringar Usa Indexnära. 10%.

Jag kan tillägga att jag såg att Länsförsäkringar nu flyttat alla deras indexnära fonder till Black Rock:

"– Nu tar vi nästa steg och samlar all indexnära förvaltning hos vår samarbetspartner BlackRock, som idag är världens största kapitalförvaltare och med en gedigen erfarenhet från indexförvaltning, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson, chef för Länsförsäkringar Fondförvaltning."

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2016/11/16/lansforsakringars-indexnara-forvaltning-till-black-rock/

Min sparplan innan förändringen såg ut så här:

AMF Aktiefond Europa. 10%.
DNB Global Indeks. 35%.
Swedbank Robur Access Asien. 10%.
SPP Aktiefond USA. 10%.

Den förändring jag själv tvekade mest inför var Swedbank Robur Access Asien --> Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A, men jag ville ha med lite Latinamerika, Östeuropa, Afrika och Mellanöstern för att öka spridningen och på slutet så har den gått lite bättre än Swedbanks fond så jag genomförde bytet trots den något högre avgiften.

Jag var även något tveksam inför bytet Amf Aktiefond Europa --> Länsförsäkringar Europa Indexnära men då Länsförsäkringars fond gått jämnt med den senaste tiden så verkar det gå på ett ut, och jag gillar både Länsförsäkringar och Black Rock.

Jag ökade Sverige-andelen genom att lägga till Länsförsäkringar Sverige Indexnära och minska något på den globala indexfonden, lite ökad risk då jag nu ligger 20% i Sverige, men då är ju 10 av de procenten i Investmentbolag där jag känner ett relativt stort långsiktigt förtroende, och en del av de stora svenska bolagen har ju en stor del av sin ekonomi i andra länder.

Bytet till Länsförsäkringar Global Indexnära var på grund av i princip identisk indexfond med lägre avgift.

SPP USA --> Länsförsäkringar USA skedde pga i princip identisk fond med i princip identisk avgift och att jag både gillar Länsförsäkringar och Black Rock.

Den höga andelen Investmentbolag är helt enkelt på grund av att jag tidigare inte har så stort ägande i Investmentbolag och vill öka den andelen relativt "vanliga" indexfonder, och jag känner stort förtroende för Spiltan.

Jag mottar gärna alla möjliga synpunkter på sparplanen.
Senast redigerad av northpolesanta 2016-12-02 kl. 07:06.
Citera
2016-12-02, 09:15
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Just nu kör jag denna sparplan efter att ha ändrat om rätt så rejält häromdagen:

Länsförsäkringar Europa Indexnära. 10%.
Länsförsäkringar Global Indexnära. 25%.
Länsförsäkringar Sverige Indexnära. 10%.
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A. 10%.
Länsförsäkringar Usa Indexnära. 10%.

Jag kan tillägga att jag såg att Länsförsäkringar nu flyttat alla deras indexnära fonder till Black Rock:

"– Nu tar vi nästa steg och samlar all indexnära förvaltning hos vår samarbetspartner BlackRock, som idag är världens största kapitalförvaltare och med en gedigen erfarenhet från indexförvaltning, säger Eva Gottfridsdotter-Nilsson, chef för Länsförsäkringar Fondförvaltning."

http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/2016/11/16/lansforsakringars-indexnara-forvaltning-till-black-rock/

Min sparplan innan förändringen såg ut så här:

AMF Aktiefond Europa. 10%.
DNB Global Indeks. 35%.
Swedbank Robur Access Asien. 10%.
SPP Aktiefond USA. 10%.

Den förändring jag själv tvekade mest inför var Swedbank Robur Access Asien --> Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A, men jag ville ha med lite Latinamerika, Östeuropa, Afrika och Mellanöstern för att öka spridningen och på slutet så har den gått lite bättre än Swedbanks fond så jag genomförde bytet trots den något högre avgiften.

Jag var även något tveksam inför bytet Amf Aktiefond Europa --> Länsförsäkringar Europa Indexnära men då Länsförsäkringars fond gått jämnt med den senaste tiden så verkar det gå på ett ut, och jag gillar både Länsförsäkringar och Black Rock.

Jag ökade Sverige-andelen genom att lägga till Länsförsäkringar Sverige Indexnära och minska något på den globala indexfonden, lite ökad risk då jag nu ligger 20% i Sverige, men då är ju 10 av de procenten i Investmentbolag där jag känner ett relativt stort långsiktigt förtroende, och en del av de stora svenska bolagen har ju en stor del av sin ekonomi i andra länder.

Bytet till Länsförsäkringar Global Indexnära var på grund av i princip identisk indexfond med lägre avgift.

SPP USA --> Länsförsäkringar USA skedde pga i princip identisk fond med i princip identisk avgift och att jag både gillar Länsförsäkringar och Black Rock.

Den höga andelen Investmentbolag är helt enkelt på grund av att jag tidigare inte har så stort ägande i Investmentbolag och vill öka den andelen relativt "vanliga" indexfonder, och jag känner stort förtroende för Spiltan.

Jag mottar gärna alla möjliga synpunkter på sparplanen.

Tycker det ser riktigt stabilt ut.

Jag personligen skulle dock byta Sverige indexnära till Avanza Zero för att slippa avgift. De är ändå same shit.

Sen skulle jag plocka bort Europa-fonden och lägga dessa % på Global/tillväxt. Det ser ej ljust ut för Europa imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in