Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Alla system, även de till synes allra mest slutna sådana i hela universum, som t.ex. svarta hål, interagerar med omgivningen. Alla system, återigen även svarta hål, påverkas av termodynamikens andra sats (eller snarare, samtliga av termodynamikens satser, i dess kvantfysiska tolkningar; just andra satsen via Hawkingstrålning). Svarta hål har egen förmåga att vidmakthålla inflödet av energi, genom sin gravitation.
Grattis, du definierade just svarta hål som levande. Det är en bedrift, måste jag erkänna.
Tackar! Men det är inte vad jag säger eller hur.
För att vara extra tydlig:
Frågan var om Eiffeltornet var medvetet. För att besvara, eller åtminstone ge en replik till frågan, valde jag att gå till ursprungliga principer. Här är hur jag tänker och du kanske inte håller med, men här är där vi ändå måste börja:
För att vara vid medvetande måste något vara vid liv. Vi kan argumentera fram och tillbaka om vad "liv" är men jag tror vi alla är överens (kanske du inte är det) att liv kommer före medvetande.
Du har föreslagit en ganska häpnadsväckande sak som att en sten vet om att den släpps.
Citat:
Jag: Om du håller en sten i handen och släpper den, vet stenen då om att du skickar den till marken?
Du: Hur skulle den annars veta när den ska falla?
Min invändning, som följer av ovanstående (bortsett från 2500 år av filosofi och fysik), är varför du ska tro att stenen är vid liv. Och dessutom har medvetande. Jag säger att stenen inte har medvetande, ja den har inte ens liv, och när jag släpper den är den helt inert och ovetande.
När den faller till marken följer den fysiska/matematiska lagar precis som jag skulle göra om jag blev släppt av en hand. Du kan släppa många levande saker till marken: maskar från mullbänken, ägg från ett fågelbo, en krukväxt eller ett ekollon .. varför inte en svamp från skogen eller ett kvalster från din kudde.
Det faktum att de är vid liv betyder inte att de vet, eller förstår, vad du gör.
Jag finner det svårt att tro att Eiffeltornet har medvetande eller ens liv. Det verkar inte interagera med omgivningen bortsett från erosion, korrosion och fysisk deformering. Här är vad Eiffeltornet inte gör: Förökar sig, försvarar sig mot angrepp, visar ett direkt intresse att interagera med omgivningen.
Kanske det mest graverande beviset är att Eiffeltornet är en mänsklig konstruktion och att vi inte skapat något liv med våra händer ännu. Att tro att det enda, eller mest tydliga beviset för mänskligt liv är Eiffeltornet, är alltså felaktigt.