Citat:
Tack.
Alltså:
Jag frågade igår om vad "att veta" egentligen betyder, förutom något som är på en helt fysikalisk nivå. Svaret är: ingenting. Eller, ja nästan ingenting. Det är ju även så att man vet om att man vet något... dvs. att man har en medveten kunskap om att man vet något... eller? Om vi utgår, som jag gör, från att medvetandet är en illusion som är till för att hålla hjärncellerna igång (så att de inte förtvinar/tillbakabildas och då inte är där när de verkligen behövs), så är även "medveten kunskap" bara en kodning i en hjärna, och då menar jag verkligen att det hela bara finns på en rent mekanisk nivå.
(Sedan finns det ju även kunskap som man inte vet om att man har; du har säkert glömt att du vetat något, för att sedan komma ihåg det när du på något sätt blir påmind om det! Men det är ett sidospår i sammanhanget...)
På samma sätt anser jag alltså att all inkodning på något vis är kunskap. Du vet hur man går och talar, för att det är inkodat i din hjärna och dina muskler via synapskopplingar, dvs. du har kunskap om tal och gång. Din TV vet hur man visar en bild, för att det är inkodat i den via kablar och flytande kristaller, dvs. den har kunskap om bildvisning.
Och då, på samma vis, menar jag att allt fysiskt vet hur man faller nedåt, för det är inkodat i alla fysiska partiklar sedan universums början. Stenen behöver alltså inte "leva" i den mening du menar, för att veta om att den ska falla!
Sen några småsaker... Du verkar nu definiera liv som förökning, försvar mot angrepp, och direkt intresse att interagera med omgivningen. Men ponera nu att du, efter att läst detta, tröttnar på Flashback och surfar in på en lite mer suspekt sida, som lurar din webläsare att ladda ner och starta någon malware. Denna malware sprider sig genom din dator genom att skapa kopior av sig själv som den spar på olika ställen, är programmerad för att undvika ditt antivirusprogram, och kopierar sig själv till diverse USB-minnen och/eller telefoner så fort du kopplar in något sådant till datorn. Lever detta malware?
(Du kanske vill svara nej, trots det du antydde var din definition - jag vill svara ja)
Och trots att du sa just att vi inte skapat liv med våra händer, så vill jag påpeka att människor, och ja alla andra djurarter på denna planet, skapat liv. Men som du säger, inte just med händerna, utan med organ vars huvudfunktion är just att skapa liv.
EDIT: Och som jag skrev ovan, vi har ju skapat saker som är väldigt nära att uppfylla åtminstone de enklaste definitionerna av "liv".
Senast redigerad av Diamondgrit 2016-12-09 kl. 10:41.
Senast redigerad av Diamondgrit 2016-12-09 kl. 10:41.