• 3
  • 4
2016-12-09, 10:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det är ok. Du har alltid tänkvärda inlägg. Jag siktar mot kudden också.
Tack.

Alltså:
Jag frågade igår om vad "att veta" egentligen betyder, förutom något som är på en helt fysikalisk nivå. Svaret är: ingenting. Eller, ja nästan ingenting. Det är ju även så att man vet om att man vet något... dvs. att man har en medveten kunskap om att man vet något... eller? Om vi utgår, som jag gör, från att medvetandet är en illusion som är till för att hålla hjärncellerna igång (så att de inte förtvinar/tillbakabildas och då inte är där när de verkligen behövs), så är även "medveten kunskap" bara en kodning i en hjärna, och då menar jag verkligen att det hela bara finns på en rent mekanisk nivå.
(Sedan finns det ju även kunskap som man inte vet om att man har; du har säkert glömt att du vetat något, för att sedan komma ihåg det när du på något sätt blir påmind om det! Men det är ett sidospår i sammanhanget...)

På samma sätt anser jag alltså att all inkodning på något vis är kunskap. Du vet hur man går och talar, för att det är inkodat i din hjärna och dina muskler via synapskopplingar, dvs. du har kunskap om tal och gång. Din TV vet hur man visar en bild, för att det är inkodat i den via kablar och flytande kristaller, dvs. den har kunskap om bildvisning.
Och då, på samma vis, menar jag att allt fysiskt vet hur man faller nedåt, för det är inkodat i alla fysiska partiklar sedan universums början. Stenen behöver alltså inte "leva" i den mening du menar, för att veta om att den ska falla!

Sen några småsaker... Du verkar nu definiera liv som förökning, försvar mot angrepp, och direkt intresse att interagera med omgivningen. Men ponera nu att du, efter att läst detta, tröttnar på Flashback och surfar in på en lite mer suspekt sida, som lurar din webläsare att ladda ner och starta någon malware. Denna malware sprider sig genom din dator genom att skapa kopior av sig själv som den spar på olika ställen, är programmerad för att undvika ditt antivirusprogram, och kopierar sig själv till diverse USB-minnen och/eller telefoner så fort du kopplar in något sådant till datorn. Lever detta malware?
(Du kanske vill svara nej, trots det du antydde var din definition - jag vill svara ja)

Och trots att du sa just att vi inte skapat liv med våra händer, så vill jag påpeka att människor, och ja alla andra djurarter på denna planet, skapat liv. Men som du säger, inte just med händerna, utan med organ vars huvudfunktion är just att skapa liv.
EDIT: Och som jag skrev ovan, vi har ju skapat saker som är väldigt nära att uppfylla åtminstone de enklaste definitionerna av "liv".
Senast redigerad av Diamondgrit 2016-12-09 kl. 10:41.
Citera
2016-12-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Tack.

Alltså:
Jag frågade igår om vad "att veta" egentligen betyder, förutom något som är på en helt fysikalisk nivå. [edit] .. så är även "medveten kunskap" bara en kodning i en hjärna, och då menar jag verkligen att det hela bara finns på en rent mekanisk nivå. [edit]

På samma sätt anser jag alltså att all inkodning på något vis är kunskap. Du vet hur man går och talar, för att det är inkodat i din hjärna och dina muskler via synapskopplingar, dvs. du har kunskap om tal och gång. Din TV vet hur man visar en bild, för att det är inkodat i den via kablar och flytande kristaller, dvs. den har kunskap om bildvisning.

Jag håller med om att all kunskap måste ha en fysisk representation i hjärnan. Det vill säga: din kunskap/erfarenhet av tidigare händelser måste lämna ett spår i ditt neurala nätverk (i hjärnan). Jag och du kan exempelvis titta på TV och förstå att vi tittar på TV. En TV å andra sidan, kan knappast förstå att den visar bilder för en medveten varelse.

Och för den delen, är den medveten om tidigare program den visat? Nej säger jag. Den är en konstruktion som tar signaler och fördelar dem på ett förutbestämt sätt på en yta av led-dioder. En TV följer, på samma sätt som en sten som släpps, en uppsjö av matematiska/fysiska lagar. Den vet inte vad den gör, har gjort eller kommer att göra.

Citat:
Och då, på samma vis, menar jag att allt fysiskt vet hur man faller nedåt, för det är inkodat i alla fysiska partiklar sedan universums början. Stenen behöver alltså inte "leva" i den mening du menar, för att veta om att den ska falla!

Och jag säger att alla fysiska partiklar följer fysiska lagar: de vet inte att de gör det och de bryr sig inte eftersom de inte kan bry sig.

Citat:
Sen några småsaker... Du verkar nu definiera liv som förökning, försvar mot angrepp, och direkt intresse att interagera med omgivningen.

Som du redan inser betraktar jag det inte som "småsaker". Förökning är en iterativ (upprepad) process utsatt för darwinistiskt urval.

Citat:
Men ponera nu att du, efter att läst detta, tröttnar på Flashback och surfar in på en lite mer suspekt sida, som lurar din webläsare att ladda ner och starta någon malware. [edit] Lever detta malware? (Du kanske vill svara nej, trots det du antydde var din definition - jag vill svara ja)

Jag är ambivalent om virus lever eller inte. De replikerar om de hamnar i rätt substrat och kan betraktas som havande potential till "levande". Vi vet att de inte replikerar sexuellt utan bara genom kopiering med opportunistisk mutation. Jag skulle aldrig gå så långt som att påstå att virus är vid liv.

Citat:
Och trots att du sa just att vi inte skapat liv med våra händer, så vill jag påpeka att människor, och ja alla andra djurarter på denna planet, skapat liv. Men som du säger, inte just med händerna, utan med organ vars huvudfunktion är just att skapa liv.
EDIT: Och som jag skrev ovan, vi har ju skapat saker som är väldigt nära att uppfylla åtminstone de enklaste definitionerna av "liv".

Med andra ord: du håller med mig. Det är är bra för det visar att du är reflekterande och tänker.

Tack för ett bra svar.

Pro.
Citera
2016-12-13, 10:37
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag håller med om att all kunskap måste ha en fysisk representation i hjärnan. Det vill säga: din kunskap/erfarenhet av tidigare händelser måste lämna ett spår i ditt neurala nätverk (i hjärnan). Jag och du kan exempelvis titta på TV och förstå att vi tittar på TV. En TV å andra sidan, kan knappast förstå att den visar bilder för en medveten varelse.

Och för den delen, är den medveten om tidigare program den visat? Nej säger jag. Den är en konstruktion som tar signaler och fördelar dem på ett förutbestämt sätt på en yta av led-dioder. En TV följer, på samma sätt som en sten som släpps, en uppsjö av matematiska/fysiska lagar. Den vet inte vad den gör, har gjort eller kommer att göra.
En TV är inte medveten om vad den tidigare visat (eftersom den inte har något "organ" för minne - till skillnad från t.ex. en sådan där digitalbox som man kan spela in program på), och inte heller medveten om att den visar bilder för en medveten varelse. En TV har ju troligtvis inte ens några koncept om vad "medveten" skulle kunna vara, eller "varelse" för den delen. Som jag sa tidigare när jag talade om hissen, så vet TVn att den visar bilder, men inte vem den visar bilderna för, eller vad "visa" innebär, eller vad en "bild" är. Den vet hur den ska göra saker med dioderna på sin skärm, men vet inte hur skärmen ser ut när den gör det den gör.

TVn har dock ett öga som ser de signaler som fjärrkontrollen visar. Och den visar olika signaler när du fingrar på dess nervreceptorer (knappar). Den har ingen aning om att TVn mottar dess signaler; den vet bara vilken signal den ska visa när du trycker in en viss knapp.

Citat:
Och jag säger att alla fysiska partiklar följer fysiska lagar: de vet inte att de gör det och de bryr sig inte eftersom de inte kan bry sig.
Fast du höll med om att kunskap = inkodning. Hur menar du då att de fysikaliska lagarna omöjligtvis kan vara inkodade i alla fysiska partiklar?

Om gravitation inte fanns inkodat i en viss partikel, varför skulle den då falla nedåt?

Citat:
Som du redan inser betraktar jag det inte som "småsaker". Förökning är en iterativ (upprepad) process utsatt för darwinistiskt urval.
Självklart.

Citat:
Jag är ambivalent om virus lever eller inte. De replikerar om de hamnar i rätt substrat och kan betraktas som havande potential till "levande". Vi vet att de inte replikerar sexuellt utan bara genom kopiering med opportunistisk mutation. Jag skulle aldrig gå så långt som att påstå att virus är vid liv.
Bakterier och encelliga djur är definitivt levande och fungerar också via kopiering (delning, men där kopierar man ju) med opportunistisk mutation istället för via sexuell reproduktion.

Och jag talade ju inte om biolo-- organiska virus, utan om malware på din dator, som nu för tiden inte beter sig som klassiska "datavirus" dvs. infekterar oftast inte filer, utan lägger sig som egna filer på din hårddisk. Vi kan gå vidare med att tala om just program om du vill. Känner du till genetisk programmering? Det är ett sätt att programmera som går till så att man skapar ett antal program som skulle kunna tänkas lösa en viss uppgift, testar dem, och låter de som är bäst på att lösa uppgiften para sig för att skapa nya program. Det låter jätteflummigt, jag vet, men det fungerar förvånansvärt bra på ett stort antal olika sorts problem.

Antag nu att den malware jag talade om tidigare fungerade via genetisk programmering. Det skulle vara den klumpigaste malwaren någonsin, men den skulle ju uppfylla ännu en definition av liv som du nu verkar flyttat målstolparna till, om man säger så.

Citat:
Med andra ord: du håller med mig. Det är är bra för det visar att du är reflekterande och tänker.

Tack för ett bra svar.

Pro.
Är det en definition av medvetet liv?

Tack själv
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem