2016-12-01, 21:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Blir inte mer äkta än så.

Så ägaren/piloten har räknat - "räknat" på att precis klara det heeela vägen... och ekonomin i bolaget var bra..?

Något säger mig att han verkligen är heeelt ansvarig.

Och hon bimbon - rent spontant får man känslan av att hon sitter där i cockpitten för att han satt henne där av natura-skäl.

Skitbolag med skit ägare...?

Jag håller med. Inte vanligt med kvinnliga piloter i Sverige och säkert än mer ovanligt i en patriarkal kultur som den latinska. Hon var ju ruggigt snygg och passar säkert in i konceptet som "lyx-charter" åt fotbollslag. Man har tagit en RJ85, satt i färre stolar och mer flygvärdinnor, och sen saluför man detta som en säker och lyxig transport för toppklubbar på väg till stormatcher.

Läste om detta flygbolag, de hade försökt starta sin verksamhet från 2009 och framåt, och först 2015 lyckades de få nödvändiga papper efter att ha flyttat till Bolivia. Ena ägaren av bolaget var piloten, och den andra ägaren är far till någon myndighetsperson som sysslar med tillståndsgivning.

När de lämnade in flightplanen för denna flygning, så protesterade den myndighetsperson som granskade planen och menade att de ville flyga för långt för planet. Men flygbolaget körde helt enkelt över granskaren och sket i planen. Allt är dokumentetat i flightplanen.

Detta luktar hur mycket skunk som helst.

Och den duktiga kvinnliga flygledaren har blivit hotat av folk som tycker att hon är skyldig till olyckan. Inte orimligt med tanke på hur internationell press hittills har skildrat detta som en "tragisk olycka". Hur äckligt som helst.

Allt ovanstående är enligt den utmärkta diskussionen på
http://www.pprune.org/rumours-news/587574-jet-goes-down-its-way-medellin-colombia-16.html
Citera
2016-12-01, 21:09
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
En gasturbinmotor funkar att köra på bensin, diesel och annat.
I de där länderna kan man väl inte vara säker på vad man får för bränsle eller blandning i tanken.

http://aviation.stackexchange.com/questions/13042/why-do-jet-engines-use-kerosene-rather-than-gasoline

Du din jävla pk sosse bensin pratar vi aldrig om i mitt yrke för utom om vi skall köra någon bil som går på bensin.
Citera
2016-12-01, 21:20
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Du din jävla pk sosse bensin pratar vi aldrig om i mitt yrke för utom om vi skall köra någon bil som går på bensin.

När det gäller flygledaren så är jag imponerad så till den milda grad att jag planerar ett besök faktiskt. Jag har alltid gillat de som kan sitt yrke!
Citera
2016-12-01, 21:22
Avslutad
Citat:

Och vad är ditt yrke då, det borde vara ganska så relevant om du nu ska ta upp det.
Raketforskare möjligtvis?
Citera
2016-12-01, 21:27
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Och vad är ditt yrke då, det borde vara ganska så relevant om du nu ska ta upp det.
Raketforskare möjligtvis?

Nästa gång kanske jag kör dig till phuket?
Citera
2016-12-01, 21:34
Avslutad
Citat:
Nästa gång kanske jag kör dig till phuket?

Pilot på en tung jetkärra, inte konstigt att det händer olyckor.
Citera
2016-12-01, 21:50
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Pilot på en tung jetkärra, inte konstigt att det händer olyckor.
Ximena Suarez,

ja men det beror sig på du kan aldrig jämföra oss med olycksplanet då vi har helt andra rutiner men jobba på du!
Citera
2016-12-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ximena Suarez,

ja men det beror sig på du kan aldrig jämföra oss med olycksplanet då vi har helt andra rutiner men jobba på du!

Att vara pilot är ju ett yrke som förknippas med en viss intellektuell nivå och finess, och ditt sätt att uttrycka dig min herre gör det ytterst osannolikt att du skulle inneha just detta yrke.
Citera
2016-12-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Tjejen sitter till vänster och har tre streck på axlarna, "tjockispiloten" har två streck.
Är det inte "bimbon" som är befälhavare?

Jag får korrigera, "tjockispiloten" som syns vid 00:25 är inte befälhavaren/ägaren. Han har ju två streck, 3:e pilot/navigatör/tekniker?

Befälhavaren/ägaren syns här strax före start:
https://twitter.com/FuerzaChapecoe/status/803507408807006208/photo/1

4 streck! Slår "bimbon".
Citera
2016-12-01, 22:17
Medlem
Detta blir bara mer och mer fantastiskt.

Andrepiloten (kallad "bimbon") var enligt uppgift "part time model, daughter of someone important, a private pilot". Hade noll flygtimmar på aktuell flygplanstyp.

Sisy Arias var namnet:

https://www.thesun.co.uk/news/2306176/colombia-plane-crash-victim-sisy-arias-was-co-piloting-for-the-first-time-when-doomed-jet-crashed/

http://www.standard.co.uk/news/world/tributes-to-copilot-sisy-arias-and-model-killed-in-colombia-plane-crash-a3409886.html
Citera
2016-12-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag får korrigera, "tjockispiloten" som syns vid 00:25 är inte befälhavaren/ägaren. Han har ju två streck, 3:e pilot/navigatör/tekniker?.

Kabinchef?
Citera
2016-12-01, 23:03
Medlem
sanchoos avatar
Medellin.. Tänker bara på narcos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem