Citat:
Ursprungligen postat av
Hefaiston
Med reservation att allt detta är utifrån systemet jag jobbar med.
Vår approach radar har en rotationstid på 4 eller 5 sekunder har jag för mig. Områdesradar ligger ofta uppemot 7-8. Har inte hört talas om någon civil radar som roterar med 60hz, möligtvis att et finns någon form av PAR eller liknande som gör det men det är inget jag jobbat med.
Exakt. Ju längre radarn ska kunna se desto lägre rotationshastighet. Med för hög rotationshastighet hinner radarantennen rotera förbi det läge där den har bra mottagning för returekot.
För sekundärradar används ju en liten fördröjning i transpondern( minnet säger 25ms....men det var läääänge sen den kursen).
Med 60hz antar jag du menar 1hz, dvs 1 varv per sekund. Ingen spaningsradar med uppgift att se långt torde rotera så snabbt. För kortare avstånd ja. Tex flygplatsradar/markradar...kommer inte på rätt benämning men jag tänker på den som tex var trasig på Linate och har till uppgift att visa markrörelser på flygplatser. Där är 1rpm rimligt, å rimmar med minnesbilden.
PAR: Nu är jag ioffsg mest van andra ändan, i flygmaskinen, men har i tidernas begynnelse suttit med några gånger i Approchen. De äldre PAR-antennerna undrar jag om de ens var rörliga. Minnet säger att de var fasta.
Modernare har en annan typ av radarantenner, som ser rörliga ut. Lustigt, man vet exakt var paren står men har aldrigt detaljtittat på antennerna i drift. I vart fall, OM de rör sig är det inte mycket, och totala field of viewen för en PAR-RR är inte mycket. Tippar på att det rör sig om max tio grader på resp sida och liknande i höjdled. Uppdateringsfrekvensen är säkert 1/sekund, men den ser alltså långt ifrån varvet runt