2016-12-01, 19:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Aftermath:
http://www.bestgore.com/road-accidents/chapecoense-plane-crash-aftermath-photo-video/
Varning för ett par bilder på omkomna. Ser ut att vara den kvinnliga piloten på en av bilderna? Eller överlevde hon?

Nej, hon överlevde inte. De som överlevde var väl 3 fotbollsspelare, 1 journalist, 1 flygvärdinna och flightteknikern.
En fotbollspelare till överlevde själva kraschen men dog på väg till sjukhus.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2016-12-01 kl. 19:32.
Citera
2016-12-01, 19:23
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, hon överlevde inte. De som överlevde var väl 3 fotbollsspelare, 1 journalist och flightteknikern.
En fotbollspelare till överlevde själva kraschen men dog på väg till sjukhus.

Varför nämner du inte flygvärdinnan Ximena Suarez, som också klarade sig? för faan posta inte innan du vet vad du pratar om!
Citera
2016-12-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Varför nämner du inte flygvärdinnan Ximena Suarez, som också klarade sig? för faan posta inte innan du vet vad du pratar om!

Just det, jag glömde henne. Har uppdaterat min post. 6 st klarade sig alltså, citat wikipedia:
The surviving players were Alan Ruschel, Jakson Follmann and Neto. The other survivors were a journalist, and two members of the flight crew.

(PS. I all välmening "BengtsforsBois", du har någon form av aggressionsproblem. Jag har sett det i flera av dina fåtal posts hittills. Något du kan jobba vidare med, som sagt bara som ett tips)
Citera
2016-12-01, 19:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Haha kan säkert stämma det du suger, det jag har fått för mig iallafall som har lugnat mina nerver lite.
Men är det inte något att flygplan skulle kunna glidflyga typ 20xhöjden eller något sånt. Sen har jag bara fått för mig att man då även skall kunna landa "smärtfritt" om marken är någorlunda jämn.

Aja, ångest nästa flygning då
Så länge man har gott om höjd så går det bra. Glidtalet/glide ratio "1:xx" innebär att du tar dig xx meter för varje meter du sjunker.

Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Om en av två motorer lägger av så är det lugnt.
Flygplanet börjar ju inte dyka rakt ner bara för att man förlorar båda motorerna. Det går fortfarande alldeles utmärkt att flyga och landa. Förutsatt att man har gott om höjd och befinner sig relativt nära en flygplats eller annan landningsbar mark.
Citera
2016-12-01, 19:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Epstein & Nordegren i P1 ja vad skall man säga aktivist kommunist ingen kunskap ? Aftonbladet brist på bensin?? Engelska tidningar kaptenen var en hjälte? ja man undrar både en och två gånger på vart vi är på väg.

En gasturbinmotor funkar att köra på bensin, diesel och annat.
I de där länderna kan man väl inte vara säker på vad man får för bränsle eller blandning i tanken.

http://aviation.stackexchange.com/questions/13042/why-do-jet-engines-use-kerosene-rather-than-gasoline
Citera
2016-12-01, 20:19
Medlem
De låg ju på 21000 fots höjs i Hold-cirkeln, och därifrån hade de lätt kunna glidflyga till landningsbanan faktiskt. Flygplatsen ligger på 7000 fots höjd, det ger en höjdskillnad på ca 4500 meter.

Avståndet till flygplatsen var i storleksordningen 45 km. Ett glidtal på 1:10 bör en RJ45 klara med lite finess från piloten.

Men de valde av någon anledning att dyka rätt brant och kraschade bara några hundra meter från flygfyren som finns ca 18 km från landningsbanans start. Det har spekulerats en del att de trodde att denna var markeringen för banans start..
Citera
2016-12-01, 20:26
Medlem
Visst var de ett antal spelare som var skadade/avstängda och därmed inte fanns på planet?
Citera
2016-12-01, 20:35
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
En gasturbinmotor funkar att köra på bensin, diesel och annat.
I de där länderna kan man väl inte vara säker på vad man får för bränsle eller blandning i tanken.

http://aviation.stackexchange.com/questions/13042/why-do-jet-engines-use-kerosene-rather-than-gasoline

Jet A / A1 är ju världsstandard som flygbränsle - Alla kommersiella flygplatser erbjuder denna bränsle-standard. Har svårt att tro att flygplan av denna kalibern skulle tanka något annat - Har om inte annat att göra med försäkringstäckning etc.

Citat:
The most commonly used fuels for commercial aviation are Jet A and Jet A-1, which are produced to a standardized international specification. The only other jet fuel commonly used in civilian turbine-engine powered aviation is Jet B, which is used for its enhanced cold-weather performance.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel#Jet_A
Citera
2016-12-01, 20:53
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Video inifrån planet alldeles innan de flög iväg från Santa Cruz. Intervju med den kvinnliga piloten.

https://www.youtube.com/watch?v=BZJ3YwPO3E8

Tjockis-piloten som dyker upp vid 0:25 är han som vad huvudpilot och tillika ägare av bolaget. Är nu själv död, men bär ansvar för 70 andra människors död troligtvis på grund av girighet.

Blir inte mer äkta än så.

Så ägaren/piloten har räknat - "räknat" på att precis klara det heeela vägen... och ekonomin i bolaget var bra..?

Något säger mig att han verkligen är heeelt ansvarig.

Och hon bimbon - rent spontant får man känslan av att hon sitter där i cockpitten för att han satt henne där av natura-skäl.

Skitbolag med skit ägare...?
Citera
2016-12-01, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Jet A / A1 är ju världsstandard som flygbränsle - Alla kommersiella flygplatser erbjuder denna bränsle-standard. Har svårt att tro att flygplan av denna kalibern skulle tanka något annat - Har om inte annat att göra med försäkringstäckning etc.

https://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fuel#Jet_A

Jag menar att man inte kan utesluta några alternativ, även de mest osannolika.
Det finns det ingen seriös haveriutredare som gör, endast självutnämnda experter på Flashback.
Citera
2016-12-01, 21:07
Medlem
Tjejen sitter till vänster och har tre streck på axlarna, "tjockispiloten" har två streck.
Är det inte "bimbon" som är befälhavare?
Citera
2016-12-01, 21:08
Medlem
Citat:
Video inifrån planet alldeles innan de flög iväg från Santa Cruz. Intervju med den kvinnliga piloten.

https://www.youtube.com/watch?v=BZJ3YwPO3E8

Tjockis-piloten som dyker upp vid 0:25 är han som vad huvudpilot och tillika ägare av bolaget. Är nu själv död, men bär ansvar för 70 andra människors död troligtvis på grund av girighet.

"We are ready to offer them the best Service", säger hon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in