Citat:
Ursprungligen postat av
WaltzingMatilda
Lönnerstrand har hittills undgått mig, den boken är svår att få tag i. Utifrån de fem flickornas berättelser verkar Viola närmast vettskrämd för män, beredd att försvara sig med taggarna ute. Om detta stämmer med verkligheten, varför? Man får ingen ålder på journalisten antar jag, får anta att han inte var uråldrig iaf? Återger Lönnerstrand bara dessa väninnor eller finns det fler röster?
Hade hon råkat ut för något, blivit antastad eller utsatt för en våldtäkt? Hur stämmer hennes motvilja mot män med att hon tjänstgjorde på Garnis, bland manliga patienter? Och om hon varit illa ute, hände det hemma i byn och var den verkliga anledningen till att hon inte ville hem?
Till sist, ännu en möjlig bostadsadress i Sollefteå. Var höll de till, sjukvårdsbiträdena och husmor?
Ja det är en mycket svår rackare. Säkerligen utkommen i en mycket liten upplaga. Inte ens de stora förlagen på den här tiden tryckte stora upplagor som vi har numera.
Förlaget
Futura Press kan mycket väl ha varit som så att han utgav boken på eget förlag. Upplagan kanske var på 500 ex. max? Under alla år så har jag enbart påträffat boken två gånger. En gång på ett antikvariat 1970 och ytterligare en gång på en loppis under 1990-talet.
Det anges ingen ålder på denne journalist men han var säkerligen en yngre man.
På sidan 38 återfinns mera precis efter dessa fem väninnors uttalande:
"Vad har nu Violas föräldrar för åsikt om sin dotter när det gäller ett sådant spörsmål? Senare kommer vi till Widegrens övertygelse att något herrsällskap hjälpt Viola att rymma, men dessförinnan ställer vi en mera allmän fråga. Enligt en uppgift skulle Viola ha sagt till en av sina fastrar att "sånt bara är larv".
En ung man som skjutsat Viola från Sollefteå hösten innan hon försvann förklarar att "hon sa ingenting under bilturen. Hon var väldigt blyg. Jag tog henne inte mer än 13, på sin höjd 14 år".
Var Viola sen av sig när det gällde sexuella ting? Var hon blyg, barnslig och skygg? Widegren svarar: "Jag tror inte hon var skyggare än andra flickor."
På sidorna 39-40 framkommer det, enligt Lönnerstrand, att Viola blev utsatt för ett våldtäktsförsök under hösten 1946. Mannen ifråga skulle ha varit någon hon kände väl.