Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-23, 19:06
  #2809
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Kan ju även bero på att Helgum är en håla

Helgum är som de flesta andra platser på landsbygden. Varken bättre eller sämre. Sedan kan det finnas anledning att hålla isär begreppen. Helgum är en småort i Sollefteå kommun men där bodde inte Viola och hennes familj. De bodde i den lilla byn Västerbränna, flera kilometer uppströms Faxälven, som rinner ner i Helgumsjön, där orten Helgum ligger.
Citera
2022-06-23, 19:12
  #2810
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Stämmer verkligen detta? Det är väl E-M W på Stillingsön, eller?

Varför försvarar du henne så mycket? Vi vet ju ingenting om hur hon har "präglats" av försvinnandet.

Nej, E-M W på Stillingsön är INTE Violas syster så jag hoppas verkligen att du lämnar den gamla damen ifred. Det skulle inte förvåna mig om en och annan genom åren kontaktat henne i tron att hon är just Violas syster.
Citera
2022-06-26, 14:37
  #2811
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skall lämnas ifred.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Nej, E-M W på Stillingsön är INTE Violas syster så jag hoppas verkligen att du lämnar den gamla damen ifred. Det skulle inte förvåna mig om en och annan genom åren kontaktat henne i tron att hon är just Violas syster.

Den här kvinnan har tidigare omnämnts i tråden.

Precis som du skriver så är detta inte Violas syster. Det skulle inte förvåna mig heller om så har skett. Jag hoppas verkligen att både den här damen och Violas lillasyster lämnas i fred. Båda är idag gamla kvinnor.
Citera
2022-09-15, 22:45
  #2812
Medlem
Jag vill bara tippsa om podden olösta mord. Han har gjort 12 avsnitt hittills om viola och det ör inte klart än. Mycket intressant att höra. Han har tydligen fått material från en dotter till en som var hängiven fallet och som samlat ihop fakta under många år när det begav sig.
Citera
2022-09-16, 20:48
  #2813
Medlem
Skaraborg2s avatar
74 år sedan Viola försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av Thobbe86
Jag vill bara tippsa om podden olösta mord. Han har gjort 12 avsnitt hittills om viola och det ör inte klart än. Mycket intressant att höra. Han har tydligen fått material från en dotter till en som var hängiven fallet och som samlat ihop fakta under många år när det begav sig.

Tack för dess uppgifter.

Det låter intressant det här materialet. Fastän det snart är 74 år sedan Viola försvann så är hennes försvinnande fortfarande av mycket stort intresse.
Citera
2022-09-19, 21:54
  #2814
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thobbe86
Jag vill bara tippsa om podden olösta mord. Han har gjort 12 avsnitt hittills om viola och det ör inte klart än. Mycket intressant att höra. Han har tydligen fått material från en dotter till en som var hängiven fallet och som samlat ihop fakta under många år när det begav sig.

Av de 12 avsnitten tycker jag att del 5 - förhör med Eva-Mari är det mest intressanta. Jag ska inte gå in djupare i det utan uppmanar er alla att lyssna.
Citera
2022-10-03, 20:06
  #2815
Medlem
I avsnitt 11 av podden "Olösta mord" av Dan Hörning hävdas att Violas väninna Inga-Maj ska ha berättat för polisen att Viola ska ha blivit utsatt för ett våldtäktsförsök av sin egen far. Finns det mer belägg för detta?

En helt annan sak, Viola ska ju ha sagt till sina kollegor på sjukhuset att "Får jag stryk nu när jag kommer hem, så kommer jag aldrig tillbaka". Jag lyckas inte hitta inlägget just nu, men enligt ett citat från någon bok ska Viola ha sagt "Om jag får stryk nu, så kommer jag inte åka hem mer". Alltså att hon menade att när hon återvände till sjukhuset, inte tänkte besöka familjen mer. Detta tyder i så fall på att hon förväntade sig återvända till sjukhuset levande.
Citera
2022-10-04, 06:04
  #2816
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Av de 12 avsnitten tycker jag att del 5 - förhör med Eva-Mari är det mest intressanta. Jag ska inte gå in djupare i det utan uppmanar er alla att lyssna.

Ja där framkom ju att Viola legat på golvet i köket? Nåt som jag aldrig hört tidigare. Det var nog inte bara några örfilar..
Citera
2022-10-04, 06:07
  #2817
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stirrblick
I avsnitt 11 av podden "Olösta mord" av Dan Hörning hävdas att Violas väninna Inga-Maj ska ha berättat för polisen att Viola ska ha blivit utsatt för ett våldtäktsförsök av sin egen far. Finns det mer belägg för detta?

En helt annan sak, Viola ska ju ha sagt till sina kollegor på sjukhuset att "Får jag stryk nu när jag kommer hem, så kommer jag aldrig tillbaka". Jag lyckas inte hitta inlägget just nu, men enligt ett citat från någon bok ska Viola ha sagt "Om jag får stryk nu, så kommer jag inte åka hem mer". Alltså att hon menade att när hon återvände till sjukhuset, inte tänkte besöka familjen mer. Detta tyder i så fall på att hon förväntade sig återvända till sjukhuset levande.

Det står i förhören med Inga-Maj som jag läst. Men polisen förhörde aldrig Carl om detta.
Citera
2022-10-06, 07:02
  #2818
Medlem
tegeltaks avatar
Nån som lyssnat på senaste podavsnittet? Där framförs en teori att Olle Möller var en seriemördare och att han kan tagit sig upp till Helgum och mördat Viola på kvällen. Att man inte ens försöker läsa på lite innan man gör en podd?
Citera
2022-10-06, 07:43
  #2819
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja där framkom ju att Viola legat på golvet i köket? Nåt som jag aldrig hört tidigare. Det var nog inte bara några örfilar..

Jag tycker det är glasklart vad som hände den natten. Självklart sprang hon ingenstans utan blev ihjälslagen där i köket av sin sjuka pappa.

När en kvinna som brukar bli misshandlad försvinner spårlöst under ett bråk brukar det ha slutat så.
Citera
2022-10-06, 07:45
  #2820
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag tycker det är glasklart vad som hände den natten. Självklart sprang hon ingenstans utan blev ihjälslagen där i köket av sin sjuka pappa.

När en kvinna som brukar bli misshandlad försvinner spårlöst under ett bråk brukar det ha slutat så.

Nja, hon sprang ut i ladugården, pappan följde efter och knackade henne bakifrån. Han dumpade sedan kroppen i brunnen. Men 100% att det var pappan som bragde henne om livet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback