2016-12-01, 13:23
Medlem
Unisertits avatar
Scb är inte tillförlitliga.
2016-12-01, 13:30
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt
Löfven ger 3.75 ggr pengarna och Åkesson 2.15. Tror mer på spelbolagen som inte har någon dold agenda.
Ni kommer vara lika chockade som vanligt efter valet 2018.
Lika korkat som när stockholmarna tror att världen håller på att gå under när det kommer en centimeter snö.

Haha ja, precis som Brexit och Trump. Inte någon som idkar självkritik?

Precis som dessa två händelser så kommer det säkerligen bli en lika stor skräll valet 2018
2016-12-01, 13:36
Medlem
SD kan bara nå upp till en viss nivå. Historien hänger kvar oavsett vad de gör. Ett nytt parti utan den bakgrunden hade kunnat bli riktigt bra men SD har gjort vad de skulle. Den viktigaste frågan för svenska folket är nu invandringen och det var det SD ville. Det var även det jag ville i förra valet och nu är det gjort. Att man aldrig kommer att kunna lita på de andra partierna igen är en annan femma. De kör hellre landet i botten innan de lägger om agendan.

Jag vill ha ett nytt alternativ att rösta på.
2016-12-01, 13:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Jag tror inte ett dugg på att dom här resultaten är riktiga. Alldeles för få personer och det kan ju vara folk som är trogna gamla sossar eller liknande vilka fick enkäterna. Folk knyter näven i fickan och valet kommer se helt annorlunda ut tror jag. 2 år till med denna tok-regering så borde dom inte ha några väljare alls kvar 2018?

Både brexit-valet och presidentvalet i USA var ju bra påminnelser om hur osäkra oponionsundersökningarna kan vara.
De analyser som gjorts av varför resultaten är osäkra ser jag ofta som ofullständiga.
De förklaringar du nämner har betydelse, men jag vill peka på en som du är inne på, men som jag vill utveckla lite.

Jag tror att PK, politisk korrekthet, som det tillämpas av politiker och media, skapar en växande grupp människor som har bestämda åsikter som inte stämmer med de som ledande politiker och media "talar om att alla ska ha".
Det får en växande andel människor att tona ner vad dom säger, knyta handen i fickan, strunta i opinionsundersökningarna, men att gå till valurnan.
Nästa val kommer IMO att visa om vi har en liknande tendens i Sverige...
Jag tror att vi har det.

2016-12-01, 13:43
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Bortfallet uppgår till 43,9 procent.

Det är mycket viktigt och om alla svarade skulle resultatet nog vara väldigt annorlunda. Väldigt.

Ja, och anledningen till det stora bortfallet är väl att att undersökningen görs per telefon eller via enkäter som ska skickas in. Många litar inte på anonymiteten och folk vill inte uppge att de röstar på ett "populistiskt" parti. Det blir ett spännande val 2018.
Senast redigerad av halvblind 2016-12-01 kl. 13:49.
2016-12-01, 13:50
Medlem
Zloths avatar
Har folk fortfarande inte förstått att dessa undersökningar är totalt meningslösa?

Den tysta majoriteten bestämmer, inte en massa undersökningar. Titta bara på Brexit och Trump.

SD har snarare 27% just nu, inte 17%. Under 2017 så lär 27% bli 35%.
Senast redigerad av Zloth 2016-12-01 kl. 13:54.
2016-12-01, 13:57
Medlem
Bajsfacistens avatar
[quote=eternussermo|59180015]SCB:s stora partisympatiundersökning, jämfört med senaste mätningen i maj i år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article24020725.ab

V 7,7 (+0,9)
C 7,1 (+1,0)
M 22,8 (-1,9)
Övriga 3,2 (+0,8)

Är ju de enda som är statistiskt säkerställda. I alla andra fallen så kan man inte säga någonting. Lik förbannat lär sig aldrig massmedia det och likförbannat så presenterar alla undersökningarna i stapeldiagram i stället med linjediagram så ingen kan se trenderna. Ibland undrar jag hur egentligen hur obildade journalistkåren är.
2016-12-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Sossarna håller på och byter ut sin valmanskår och det har pågått under en ganska lång tid. Det är väldigt få som kommer från tredje världen som röstar borgerligt. Visserligen tappar sossarna många av sina gamla väljare till framförallt SD, men det gör inte så mycket eftersom de på sikt kommer att kunna kompensera för detta bortfall genom immigration. Varje år så kommer det tusentals nya röster. SD kommer att slå i taket så småningom och det utan att de når makten. Socialdemokraterna håller på att bli vad Demokraterna är i USA beträffande minoriteter. Visserligen har Mp och kanske även V sugit upp en del muslimer, men på sikt är det socialdemokraterna som gynnas. Fortsätter invandringen som idag så kommer de att vara tillbaka på gamla nivåer om tio år.
Jag gick en gång igenom senaste valresultatet och tittade stadsdel för stadsdel i Malmö och någon till stad, det var slående hur stora S var i invandrartäta områden och hur stora M var i motsatta områden, SD var då inte lika stora som de sannolikt är nu så det vore intressant att se liknande siffror idag, till exempel hur fördelningen ser ut mellan M och SD i dessa områden.
2016-12-01, 14:17
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Jag gick en gång igenom senaste valresultatet och tittade stadsdel för stadsdel i Malmö och någon till stad, det var slående hur stora S var i invandrartäta områden och hur stora M var i motsatta områden, SD var då inte lika stora som de sannolikt är nu så det vore intressant att se liknande siffror idag, till exempel hur fördelningen ser ut mellan M och SD i dessa områden.
Ju mer bidragsberoende människor desto högre siffror för S.
Inte för intet man både ger och tar.
2016-12-01, 14:35
Avstängd
konstapels avatar
Den här opinionsundersökningen är ju helt värdelös med ett så litet urval och ett så stort bortfall. Att media helt oförblommerat ger sken av att det skulle spegla nån som helst folkvilja är snudd på bedrägeri.

Tror det var SvD efter valet i USA som hade en artikel om varför opinionsundersökningarna på senare år är minst sagt opålitliga. Att statistiskt säkerställa en hög pålitlighet innebär att man måste intervjua ett stort antal personer. Det görs inte numera eftersom det kostar alldeles för mycket. Så beställarna får hålla till godo med mediokra undersökningar pga deras snålhet och då går det som det går med mätningarna inför USA-valet eller Brexit tex.

Att M ligger svagt i opinionen är nog ingen högoddsare. Väljarna kommer ihåg deras ansvarslösa beteende på migrationsområdet under åtta år och AKB framstår som en hycklare av rang.
2016-12-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Något man ska tänka på är hur oppinionen svänger under en mandatperiod.
Under första halvan sjunker stödet för en regering vilket kan förklaras med att regeringen sjösätter olika idéer som gemene man inte förstår. Efter ett tag börjar dessa saker ge resultat o då ökar stödet för regeringen igen.
Men att Alliansen inte ökar är inte svårt att förstå då det fortfarande är sviterna av deras skitpolitik vi lever i.
Regeringspartierna ökar samtidigt som :
* Skatterna ska höjasÄr detta en nyhet för dig? Regeringen gick till val på att de skulle höja skatterna. Klart som fan att de då höjer dem.
* Bostadsbristen är värre än någonsin Sedan valet så ser jag med bostadsbygganden än jag någonsinn gjort tidigare. Tror du att regeringen kan knäppa med fingrarna o sedan står en miljon bostäder färdiga.
* Polisen är sin största kris någonsin Här kan jag ge dig rätt
* Brottsligheten ökar dramatiskt, i synnerhet grova brott kan bero på att polisen är i kris samt att de brottslingarna vi ser i dag kom hit för flera år sedan. Vilka regerade då?
* Anvisningslagen som tvingar ut svenska privatpersoner, företag och föreningar till förmån för nyanlända Lite jobbigt. Men som jag argumenterade i en annan tråd. Kom upp med en bättre lösning. Regeringen stoppade iaf den flyktingvåg vi hade efter att Moderaterna öppnade sina hjärtan o våra gränser.
* En katastrofal invandringspolitik ja, men klart bättre än den som Alliansen hade.
* En underbalanserad budget Då får de göra allvar i o uppfylla vallöftet om höjda skatter
* Förslag på att inskränka presstödet till oliktänkande medierTror inte gemene man ens bryr sig
* Förslag på vinsttak på företag som driver offentlig verksamhetEtt förslag som lades för att göra V nöjda men som alla förstår bara är en muta till V. Regeringen är nog inte så dumma att de ens tror att det går igenom i riksdagen.
* Ekonomin i nästan alla svenska kommuner försämras och skattekraften minskarTur att de lovade att höja skatterna då
* Klyftorna i samhället ökarO det började September 2014?
* Skolresultaten försämras och våldet mot elever och pedagoger ökar Började det September 2014?
* Äldrevården försämras och allt mindre vårdplatser till äldre minskasHelt fel Äldrevården samt mkt annan vård försämrades åren 2006-2014 för att betala jobbskatteavdragen. Just nu utbildas en jävla massa vårdpersonal o resultaten börjar synas inom vården. Fort går det inte men det går framåt.
* Vård, i synnerhet akut och förlossningsvården, är i akut kris och i enormt behov av personalJapp. Ett problem vi haft sedan Göran Perssons regeringstid o som förstärktes under Alliansens tid. Tyvärr är det först på senare år som det blivit ett problem. Problemet är att det utbildas för få personer inom vården o att många hellre väljer andra yrken pga lönerna. Men det finns ett sätt att öka lönerna o det är att höja skatterna som S hade som vallöfte.

Är det fler saker med regeringen du har problem med?

Du svamlar om bostadsbyggandet! Det byggs företrädesvis dyra bostadsrätter. Hur tror du att det löser bostadsbristen när det väller in flyktingar? Dessutom är kvm priset skyhögt.

Vilka skatter gick regeringen till val på att höja? Inte bensinskatten men vips så gjorde man det...
2016-12-01, 14:37
Medlem
De rödgröna är ett betydligt vettigare alternativ än Alliansen, Sverige skulle dock behövt V i regeringen också så att vi kommer lite mer åt vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in