2016-12-01, 12:53
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
SD nästan det dubbla upp till S, och folk tror att jimmie blir vår näste statsminister
Hillary är en god människa och framförallt en kvinna, och folk tror att Trump blir nästa president i USA

Ontopic:
Har du missat att opinionsinstituten har haft det minst sagt lite motigt sistone?
2016-12-01, 12:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Sverige må vara en demokratur, men att SCB skulle vara infiltrerat är väl en konspirationsteori av värsta laget?
Ja kan det vara. Inte vet jag.
Det är både en dysdemokrati och demokratur.

Dvs allt som sägs vara rätt och sanning är egentligen fel och osanning.
Senast redigerad av goran744 2016-12-01 kl. 12:58.
2016-12-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Hade det varit verkligt val idag så hade det sett annorlunda ut.

17,5% i SCB för SD betyder säkert minst 20-22% i verkligheten.
Det som är mest svårförklarat (om man skulle lita på siffrorna) är hur S fortfarande kan hålla sig kvar på sådan relativt hög nivå?
Med sin svagaste regering någonsin (dessutom i koalition med ett parti som i stora delar av grundläggande politiska ståndpunkter ligger väldigt långt från det gråsosse parti som levererade folkhemmet) samt den i särklass svagaste partiledaren och statsministern så hankar man sig ändå fram hyfsat i opinionen.
S är ju ett parti som många dör ifrån, dvs de är överrepresenterade bland äldre väljare.
Men än så länge så verkar återväxten finns kvar till viss del, tyvärr.

Men med både Brexit och USA valet i färskt minne, så kan opinionsinstitut och deras undersökningar ifrågasättas mer än någonsin.

Jag tror som sagt att ett val idag hade gett SD siffror i nivå med M på runt 20% och sossarna runt 25%. Både S och M hade fortsatt tappat väljare till SD.
Övriga partier är mer kvasirörelser, med stollarna som inte bryr sig om ifall Sverige går under, som samlas i V, Mp och C. Sen några mindre allianspartier som kanske både måste få stödröster för att bli kvar i riksdagen och i väldigt mycket lever kvar på gamla meriter.
Det var ju ruggigt låg svarsfrekvens, så det kan nog finnas en del SD:are bland dessa som inte litar på SCB:s tystnad om vad de egentligen tänker rösta på!
2016-12-01, 13:10
Medlem
Karembeus avatar
44% bortfall är en anmärkningsvärd summa och bara det diskvalificerar denna opinionsundersökning. Jobbar man med statistik och svarsfrekvenser brukar man säga att <10% bortfall är superbt, 10-20% bortfall är ok och 20-30% är acceptabelt. 44% bortfall är riktigt uselt, rent vetenskapligt skulle förmodligen ingen tidsskrift ta emot denna statistik.
2016-12-01, 13:14
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Det ser snarast ut som att det beror på att Moderaberna tappar 1,9 procentenheter än att vänsterblocket går framåt. De enda som egentligen ökar är V med 0,9 och C med 1,0 vilket lustigt nog ligger i linje med vad Marcus Oskarsson sade om valutgången 2018 där C, V och SD enligt honom skulle gå starkt framåt.

KD ligger riktigt illa till, frågan är om ens Kamarat 4% kan rädda dem
2016-12-01, 13:15
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Enkelt: folk är redigt pantade!

Folk har noll koll! Vanlige svensson förstår inte att vi i dagsläget lånar hundratals miljarder för migrationen.
Vill inte vara den som är den, men staten tar inte lån på hundratals miljarder för att finansiera invandringen.

Inte än iaf.

Däremot har man plundrat järnvägarna, skolan (ffa universitet), och statliga bolag. Därtill har man dragit ner på andra områden genom att omfördela pengar. Men for now så är skuldökningarna rätt små i stat, kommuner och landsting.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/#

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__OE__OE0106/KTS/?rxid=062c0d5c-51aa-41de-8bcc-e60d4f1501aa#

(Kan du hitta de hundratals miljarderna som lånas upp så läser jag gärna länken. I SCBs filter så kan du kika på kontoposterna 4XX och delar av 5XX)
2016-12-01, 13:16
Medlem
Ja men det är ju för jävla deppigt det här. Ibland har ljusglimtar visat sig och man känt hopp för sina medmänniskor. Men återigen dör det hoppet och återigen känns landet oerhört uppdelat och vi kunde lika gärna vara främmande för varandra i det här landet. Ena sidan "de upplysta" som faktiskt engagerar sig politiskt och är pålästa o andra sidan de som inte kan ett skit men tror sig ha en aning. Sen såklart vänsterextremisterna men det är ett gäng förvirrade själar helt uppenbart som inte vill någon annan väl än sig själva i slutändan.

Dock ska man ha i åtanke att resultatet inte stämmer. Vet inte om det kan kallas scam men någonting stämmer definitivt inte. Inte en chans att SD har under 20%, INTE EN CHANS. Problemet med dessa undersökningar är att ingen kan någonsin stå till svars för sina felräkningar. "Vadå, det är bara statistik, inget som är 100%".
2016-12-01, 13:16
Medlem
lasternassummas avatar
Vad menar Sveriges Radio?
Jag lyssnar på och läser hos Sveriges Radio

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=12794

"De partier som stöder regeringen ökar sitt försprång mot den borgerliga alliansen i SCB:s mätning av partisympatierna.
Sverigedemokraternas uppgång är bruten."

Jag klickar vidare på SRs webb och hittar siffror för förändringen mellan maj 2016 och november 2016:

S: -0,3% (från 29,5% till 29,2%)
Mp: -0,2% (från 4,7% till 4,7%)

V: +0,9% (från %6,8 till 7,7%)

M: -1,9% (från 24,7% till 22,8%)
C: +1,0% (från 6,1% till 7,1%)
L: -0,4% (från 5,4% till 5,0%)
KD: ±0,0% (från 3,1% till 3,1%)

SD: +0,2% (från 17,3% till 17,5%)

Om jag skulle sammanfatta resultatet skulle jag skriva så här:

Sammanfattning
Regeringspartierna S (-0,3%) och MP (-0,2%) backar båda något, med tillsammans 0,5%. V, som ofta stöder regeringen, har ökat med 0,9%.
Alliansen har minskat med -1,3% (M: -1,9%, C: +1,0%, L: -0,4% och KD: ±0,0%).
SD ökar något, med +0,2%.

Texten från Sveriges Radio, som jag citerar ovan, hade ju också kunnat vara:
"Regeringspartierna backar något, men V ökar. Alliansen backar, mest M, men även L. C ökar dock. SD ökar lite."

Med reservation för vad som är statistiskt signifikant.

SRs version låter betydligt bättre än verkligheten för regeringen. Den låter sämre än verkligheten för SD. Är det deras avsikt?
Personligen tycker jag att min beskrivning av resultatet speglar verkligheten bättre.
Utan att slå an en ton som visar att jag vill se ett visst resultat.

2016-12-01, 13:20
Medlem
Jag tror inte ett dugg på att dom här resultaten är riktiga. Alldeles för få personer och det kan ju vara folk som är trogna gamla sossar eller liknande vilka fick enkäterna. Folk knyter näven i fickan och valet kommer se helt annorlunda ut tror jag. 2 år till med denna tok-regering så borde dom inte ha några väljare alls kvar 2018?
2016-12-01, 13:21
Medlem
Provocative2.0s avatar
Något man ska tänka på är hur oppinionen svänger under en mandatperiod.
Under första halvan sjunker stödet för en regering vilket kan förklaras med att regeringen sjösätter olika idéer som gemene man inte förstår. Efter ett tag börjar dessa saker ge resultat o då ökar stödet för regeringen igen.
Men att Alliansen inte ökar är inte svårt att förstå då det fortfarande är sviterna av deras skitpolitik vi lever i.
Regeringspartierna ökar samtidigt som :
* Skatterna ska höjasÄr detta en nyhet för dig? Regeringen gick till val på att de skulle höja skatterna. Klart som fan att de då höjer dem.
* Bostadsbristen är värre än någonsin Sedan valet så ser jag med bostadsbygganden än jag någonsinn gjort tidigare. Tror du att regeringen kan knäppa med fingrarna o sedan står en miljon bostäder färdiga.
* Polisen är sin största kris någonsin Här kan jag ge dig rätt
* Brottsligheten ökar dramatiskt, i synnerhet grova brott kan bero på att polisen är i kris samt att de brottslingarna vi ser i dag kom hit för flera år sedan. Vilka regerade då?
* Anvisningslagen som tvingar ut svenska privatpersoner, företag och föreningar till förmån för nyanlända Lite jobbigt. Men som jag argumenterade i en annan tråd. Kom upp med en bättre lösning. Regeringen stoppade iaf den flyktingvåg vi hade efter att Moderaterna öppnade sina hjärtan o våra gränser.
* En katastrofal invandringspolitik ja, men klart bättre än den som Alliansen hade.
* En underbalanserad budget Då får de göra allvar i o uppfylla vallöftet om höjda skatter
* Förslag på att inskränka presstödet till oliktänkande medierTror inte gemene man ens bryr sig
* Förslag på vinsttak på företag som driver offentlig verksamhetEtt förslag som lades för att göra V nöjda men som alla förstår bara är en muta till V. Regeringen är nog inte så dumma att de ens tror att det går igenom i riksdagen.
* Ekonomin i nästan alla svenska kommuner försämras och skattekraften minskarTur att de lovade att höja skatterna då
* Klyftorna i samhället ökarO det började September 2014?
* Skolresultaten försämras och våldet mot elever och pedagoger ökar Började det September 2014?
* Äldrevården försämras och allt mindre vårdplatser till äldre minskasHelt fel Äldrevården samt mkt annan vård försämrades åren 2006-2014 för att betala jobbskatteavdragen. Just nu utbildas en jävla massa vårdpersonal o resultaten börjar synas inom vården. Fort går det inte men det går framåt.
* Vård, i synnerhet akut och förlossningsvården, är i akut kris och i enormt behov av personalJapp. Ett problem vi haft sedan Göran Perssons regeringstid o som förstärktes under Alliansens tid. Tyvärr är det först på senare år som det blivit ett problem. Problemet är att det utbildas för få personer inom vården o att många hellre väljer andra yrken pga lönerna. Men det finns ett sätt att öka lönerna o det är att höja skatterna som S hade som vallöfte.

Är det fler saker med regeringen du har problem med?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricViking
hahahah...SD?...vilket skämt:-)
De vet ju inget om politik, de kan ju inte ens skriva en budget...
Att det är illa med Sverige är väl många överens om, men att SD skulle vara räddningen är bara rent FLUM...det skulle vara slutet på Sverige som land.

Så har du något förslag på lösning eller är du en såndär gnällspik som mest gillar att klaga utan att producera något själv?
Medlem
Sossarna håller på och byter ut sin valmanskår och det har pågått under en ganska lång tid. Det är väldigt få som kommer från tredje världen som röstar borgerligt. Visserligen tappar sossarna många av sina gamla väljare till framförallt SD, men det gör inte så mycket eftersom de på sikt kommer att kunna kompensera för detta bortfall genom immigration. Varje år så kommer det tusentals nya röster. SD kommer att slå i taket så småningom och det utan att de når makten. Socialdemokraterna håller på att bli vad Demokraterna är i USA beträffande minoriteter. Visserligen har Mp och kanske även V sugit upp en del muslimer, men på sikt är det socialdemokraterna som gynnas. Fortsätter invandringen som idag så kommer de att vara tillbaka på gamla nivåer om tio år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in