2015-09-16, 21:30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Frågan är hur mycket längre svenska folket kommer att orka dryfta migrationsfrågor. Vid något tillfälle kommer någon annan stor fråga att segla upp på agendan, antingen genom en utlösande händelse (en dramatisk kollaps på börsen och bostadsmarknaden, kanske) eller så blir allmänheten och media helt enkelt utmattade av att konstant idissla samma sak.
Jag tror personligen på en lugnare höst i just den här frågan. SD har nog snart plockat alla lågt hängande frukter i det här trädet, och även om det fortfarande finns en stor invandringskritisk opinion kvar att vinna över (kanske ytterligare 10-15%) tror jag att partiets historia, skandaler och interna stridigheter ligger dem i fatet hos den gruppen. Att ändra på den saken kommer att ta lång tid. Jag tror att SD kommer att plana ut på ungefär sin nu nuvarande nivå under hösten, dvs runt 20%, beroende på vilken opinionsundersökning man tittar på.
SD är ett underdog-parti som dels lever på missnöjet med övriga partier, dels på nya, svåra samhällsproblem.

- stora strömmar med flyktingar: SD växer

- sämre offentlig ekonomi och höjda skatter: SD växer

- media kallar SD för fascister/rasister/nazister: SD växer

-media och politiker mobbar SD och Åkesson: SD växer

- börskrasch där folks sparpengar går förlorade: SD växer

Så jag tror dina antaganden är felaktiga. Så länge som SD inte sitter i någon maktposition kommer de att gynnas av allt elände som dyker upp.

Däremot tror jag att det finns ett tak någonstans runt 30%. Så har det varit i långa tider för borgerliga och konservativa partier och helt ovetenskapligt så tror jag att det gäller även nu.
2015-09-16, 21:32
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Glädjande att alliansen ökar 1,4% om jag räknar rätt och att KD tar sig över strecket. Centern tokökar, vad kan det bero på?

Än mer glädjande att MP backar till 5% men hur kan de ha så stort väljarstöd ändå?

SD 27,3%
S 21,8%
M 20,0%
C 7,5%
FP 3,7%
KD 4,9%
MP 5,0%
V 6,5%

En hypotes kan vara moderata massinvandringsfanatiker känner att det börjar bli jobbigt att försvara sin position i ett allt mer sönderfallande Moderatparti.

Kanske bättre att fly till det mer tydligt massinvandringsvänliga centern ?

Alla flyende moderatväljare går knappast till SD utan det finns säkert timbroanarkister som flyr pga den påbörjade omdaningen av Moderaterna - de måste finna ett nytt värddjur för sina perverterade idéer.
Likaså så bör KD:s inbillade eller verkliga omdaning i en konservativare inriktning kunna locka uppgivna gammelmoderater.

Trycket från kommunmoderater och den mer konservativa falangen inom M håller säkert på att göra situationen allt mer besvärlig för globalistliberalerna.
Senast redigerad av medelklassman 2015-09-16 kl. 21:53.
2015-09-16, 22:36
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Frågan är hur mycket längre svenska folket kommer att orka dryfta migrationsfrågor. Vid något tillfälle kommer någon annan stor fråga att segla upp på agendan, antingen genom en utlösande händelse (en dramatisk kollaps på börsen och bostadsmarknaden, kanske) eller så blir allmänheten och media helt enkelt utmattade av att konstant idissla samma sak.
Endast ett fullskaligt krig skulle få migrationsfrågan att minska (om inflödet fortsätter). Invandringen påverkar ALLT. Hur kan du inte förstå detta? Invandringen påverkar skolan, vården, äldreomsorgen, polisen, kriminaliteten, bostäder, etc etc.
2015-09-16, 22:46
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Sossarna 21,8%... Detta är under deras tidigare bottennotering som var 21,9% i YouGovs undersökning 2012-02-10. SD är t.o.m. större än S+MP...

Ja, SD har enligt undersökningen större stöd än hela den sittande regeringen...det är rätt anmärkningsvärt.

Nu ställer jag mig ännu mer frågan om MP fortfarande är övervärderad i mätningar? De har legat på 8-11% i mätningar när de har erhållit drygt 6% i valen. Jag hoppas i alla fall att de fortfarande är något övervärderade och att de i verkligheten börjar närma sig 4%-strecket.
2015-09-16, 22:47
Medlem
Citat:
Glädjande att alliansen ökar 1,4% om jag räknar rätt och att KD tar sig över strecket. Centern tokökar, vad kan det bero på?

Än mer glädjande att MP backar till 5% men hur kan de ha så stort väljarstöd ändå?

SD 27,3%
S 21,8%
M 20,0%
C 7,5%
FP 3,7%
KD 4,9%
MP 5,0%
V 6,5%

Om alliansen ökar och de rödgröna minskar, beror det på att Mp tappar till C. V, Mp, C är de invandrar vänligaste partierna, men olika i övrigt.

M och S har tappat till Sd men även folkpartiet. Snart får Björklund sparken.
2015-09-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
SD är ett underdog-parti som dels lever på missnöjet med övriga partier, dels på nya, svåra samhällsproblem.

Så jag tror dina antaganden är felaktiga. Så länge som SD inte sitter i någon maktposition kommer de att gynnas av allt elände som dyker upp.

Däremot tror jag att det finns ett tak någonstans runt 30%. Så har det varit i långa tider för borgerliga och konservativa partier och helt ovetenskapligt så tror jag att det gäller även nu.

Det har funnits många tak och många golv men nu tror jag det sprängs tak och rasas genom golv resten av hösten.
2015-09-17, 00:31
Medlem
fernebos avatar
Jag tror faktiskt inte att det finns nåt tak för ett parti som så snabbt plockar från båda blocken. Eller rättare sagt, visst finns det ett tak, men det ligger nog snarare väldigt mycket högre än 30%. Jag tror att den del av befolkningen som aldrig någonsin kan tänka sig att rösta på SD främst finns hos V och Mp. Med andra ord en rätt liten del av befolkningen.

Utvecklingen är iofs sett till samhällsutvecklingen inte förvånande, även om det givetvis är anmärkningsvärt att regeringspartierna tillsammans nu är mindre än SD. Löfven och hans regering har helt tappat greppet. Idag pratade man om en enorm satsning på miljöpolitiken när folk är fullständigt chockade och livrädda över vad som sker på flyktingområdet. Fortsätter man att köra ner huvudet i sanden så här så kommer regeringspartierna trilla under 20% innan året är slut.
2015-09-17, 00:39
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror faktiskt inte att det finns nåt tak för ett parti som så snabbt plockar från båda blocken. Eller rättare sagt, visst finns det ett tak, men det ligger nog snarare väldigt mycket högre än 30%. Jag tror att den del av befolkningen som aldrig någonsin kan tänka sig att rösta på SD främst finns hos V och Mp. Med andra ord en rätt liten del av befolkningen.

Utvecklingen är iofs sett till samhällsutvecklingen inte förvånande, även om det givetvis är anmärkningsvärt att regeringspartierna tillsammans nu är mindre än SD. Löfven och hans regering har helt tappat greppet. Idag pratade man om en enorm satsning på miljöpolitiken när folk är fullständigt chockade och livrädda över vad som sker på flyktingområdet. Fortsätter man att köra ner huvudet i sanden så här så kommer regeringspartierna trilla under 20% innan året är slut.

Om samhällsutvecklingen fortsätter i den här takten så kommer SD att bilda regering 2018. Det är 3 år kvar till valet, och innan dess så kommer även de mest indoktrinerade SD-motståndarna att få sig några rejäla tankeställare.

Sjuklöverns misslyckade invandringspolitik kommer tveklöst att generera fler “IKEA-mord”. Gruppvåldtäkter kommer att öka, islamistiskt hat kommer att få ett betydligt starkare fotfäste, och de laglösa förorterna kommer att bli allt fler. Vi kommer förmodligen att få se imamer utropa Sharia-zoner på svensk mark. (Händer redan i Storbritannien och några andra EU-länder.)

Allt detta kommer att ske takt med nedskärningar inom äldrevården och alla andra områden. D.v.s pengar som flyttas för att finansiera invandringen. Kolla bara på de 1.7 miljarderna som drogs från SJ nu i veckan.

Sen så är det bara en tidsfråga innan Sverige och/eller andra nordiska länder drabbas av terrordåd.. Irak och Syrien har redan varnat för att tusentals ISIS-anhängare gömmer sig bland flyktingarna, vilket också bekräftats av ISIS själva.

Listan kan göras hur lång som helst.
Bordet står dukat för SD.
Senast redigerad av Rickuz 2015-09-17 kl. 00:51.
2015-09-17, 02:40
Medlem
Citat:
Centern tokökar, vad kan det bero på?

Beror på att YouGov undermätte C extremt mycket i den föregående undersökningen. Centern kanske har ökat, men ingen enorm ökning. Något gick helt enkelt galet när de mätte C förra månaden så nu är de tillbaka med en mer korrekt mätning.
2015-09-17, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Vissa siffror är bra märkliga. Som att KD skulle vara störst bland unga väljare. Eller att C skulle vara större i storstaden än i övriga landet. Annars tycker jag att de flesta låter trovärdiga och vettiga. YouGov är knappast mycket mer fel ute än övriga OU-bolag.

Att KD skulle vara större bland unga än äldre låter galet, men att C är större i storstäder är inte så konstigt. På riksplanet är de populära bland "stureplanscentern" i sin nyliberala skepnad, medan de på kommunalnivå - särskilt i Norrland - är mer populära i glesbygd, då de där fortfarande har lite lantligare förankring.
2015-09-17, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Hur hade du tänkt dig att dessa kollapser skulle gå till rent praktiskt? Ta bostadsmarknaden till exempel. Människor måste ha någonstans att bo och med tanke på kombinationen av bostadsbrist och skenande invandring så har jag väldigt svårt att se en kollaps i nuläget.Jag tror media har bränt dessa kort vid det här laget och att det delvis är förklaringen till SD:s stadiga uppgång i OU. Nazisttjat fungerar inte, järnrör fungerar inte och döda barn till tandvårdsturister fungerar inte. Vilka skandaler och vilken historia tror du kan få SD att stanna upp?

Bostadspriserna sätts inte baserat på tillgång och efterfrågan på bostäder utan baserat på tillgång av billiga lån, vilket har mer att göra med arbetsmarknad och kreditmarknad. Inget jobb = inget lån. Hög ränta = dyrare lån = lägre priser. Att huspriserna exempelvis kollapsade i USA 2008 hade inget med utbud och efterfrågan att göra.

Nu förutsäger jag inte specifikt en bostadskris utan ville mer allmänt göra poängen att ingen fråga finns på dagordningen för evigt utan "Saurons öga" riktas åt nya håll med jämna mellanrum. Finanskriser, tsunamis, terrorism, global uppvärmning etc, listan kan göras lång och varje fråga har sin tid under solen.

Angående SD-skandaler så syftar jag inte nödvändigtvis på nya sådana (även om de säkert kan dyka upp) utan på att det finns en relativt stor del av befolkningen som fortfarande inte röstar på SD, trots att de skulle vilja minska på invandringen. Jag tror att denna grupp är ganska svår för SD att komma åt. Vi skulle till exempel använda en person som Tino Sanandaji som typexempel för demografin i fråga. Vad krävs för att någon som honom skulle rösta SD? Jag tror inte att "mer tid" ensamt är svaret på den frågan.
2015-09-17, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Till viss del håller jag med dig. Det är viktigt att förstå att en stor andel av det svenska folket (säg 50%) skulle vilja se en minskad invandring och denna pool har varit relativt konstant över mycket lång tid. Det är rimligt att anta att denna opinion kommer att se ungefär likadan ut även framledes.
Det är givetvis även ur den här gruppen SD hämtar sina röster. Det som egentligen har hänt under våren och sommaren är att migrationsfrågan kommit upp på agendan och blivit viktigare, snarare än att folkets värderingar ändrats. Om media skriver positivt eller negativt om den spelar egentligen ingen roll - ju mer de skriver om den, ju viktigare blir frågan för folket, och ju viktigare den blir, desto mer kommer partisympatierna att spegla folkets uppfattning i denna specifika fråga.
Så varför har då SD inte 50% av rösterna, trots att TV och tidningar inte talar om annat än SDs hjärtefråga? För att dessa 20-30% av svenskarna helt enkelt ogillar SD som parti. De tycker att partiet alltjämt är för extremt och stannar hellre lojala mot sitt "gamla" parti än tar det stigmatiserande språnget till SD. Jag tror vi alla känner personer som tillhör den kategorin och jag tror de blir mycket svåra röster för SD att vinna över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in