Citat:
SD är ett underdog-parti som dels lever på missnöjet med övriga partier, dels på nya, svåra samhällsproblem.Frågan är hur mycket längre svenska folket kommer att orka dryfta migrationsfrågor. Vid något tillfälle kommer någon annan stor fråga att segla upp på agendan, antingen genom en utlösande händelse (en dramatisk kollaps på börsen och bostadsmarknaden, kanske) eller så blir allmänheten och media helt enkelt utmattade av att konstant idissla samma sak.
Jag tror personligen på en lugnare höst i just den här frågan. SD har nog snart plockat alla lågt hängande frukter i det här trädet, och även om det fortfarande finns en stor invandringskritisk opinion kvar att vinna över (kanske ytterligare 10-15%) tror jag att partiets historia, skandaler och interna stridigheter ligger dem i fatet hos den gruppen. Att ändra på den saken kommer att ta lång tid. Jag tror att SD kommer att plana ut på ungefär sin nu nuvarande nivå under hösten, dvs runt 20%, beroende på vilken opinionsundersökning man tittar på.
Jag tror personligen på en lugnare höst i just den här frågan. SD har nog snart plockat alla lågt hängande frukter i det här trädet, och även om det fortfarande finns en stor invandringskritisk opinion kvar att vinna över (kanske ytterligare 10-15%) tror jag att partiets historia, skandaler och interna stridigheter ligger dem i fatet hos den gruppen. Att ändra på den saken kommer att ta lång tid. Jag tror att SD kommer att plana ut på ungefär sin nu nuvarande nivå under hösten, dvs runt 20%, beroende på vilken opinionsundersökning man tittar på.
- stora strömmar med flyktingar: SD växer
- sämre offentlig ekonomi och höjda skatter: SD växer
- media kallar SD för fascister/rasister/nazister: SD växer
-media och politiker mobbar SD och Åkesson: SD växer
- börskrasch där folks sparpengar går förlorade: SD växer
Så jag tror dina antaganden är felaktiga. Så länge som SD inte sitter i någon maktposition kommer de att gynnas av allt elände som dyker upp.
Däremot tror jag att det finns ett tak någonstans runt 30%. Så har det varit i långa tider för borgerliga och konservativa partier och helt ovetenskapligt så tror jag att det gäller även nu.