2016-12-01, 01:00
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hej jag har läst otroligt mycket i Knutbytrådarna men inte deltagit så mycket.
En undran: finns det inte en risk för att han blir "huvudpastor" nu när Tirsa och Ubbe flytt fältet?

Såg också att nabo skrev att flera par nu lämnat Knutby. BRA!
Det kan väl inte finnas så många kvar nu?

Ps jag skäms lite för att jag, som yttre observatör, har trott att ÅW och UF skulle innerst inne kunna, vara vanliga ganska hederliga människor bara för att 1, de sjöng så bra och 2, media kanske svartmålat.
Om jag, som observatör långt bort i marginalen kan tro detta, hur lätt kan inte en som faktiskt söker sig till Knutby då duperas?

Se upp för djävular i människohamn, är det någon som sagt. Ordet "hamn" betyder här "förklädnad".

Angående din undran:

Jo, risken är nog stor att PeGe försöker muta in (den enda?) tjänsten som "pastor", nu när man verkar ha insett att sex pastorer på 90 medlemmar kanske är ett något för stort antal.

Snickeriet är nog för jobbigt för honom, efter att ha glassat med sina "predikningar" under så många år.

Han kan nog se till att medlemmarna röstar mangrant för att han skall kvarstå som "pastor", när det blir läge för det.

Som någon sa: medlemmarna är vana att göra som ledarna säger. Den (o)vanan kan nog vara svår att bryta.

Jag gissar på 99% ja-röster för PeGe, när det blir aktuellt.

För PeGes del så finns det, som nabo nyligen nämnde, dessutom starka ekonomiska incitament att stanna i Knutby.
Han hyr ju ut sina slumlägenheter till flera medlemmar. Till ockerpriser.

Så, nej, risken är uppenbar att PeGe tar över där Åsa slutade och fortsätter med förtryckarfasonerna.
Citera
2016-12-01, 01:01
Medlem
quarks avatar
Enligt vad som verkar vara en initierad källa:
Citat:
Åsa drog hem till sin syster i Bergslagen.
http://callerockback.blogspot.se/2016/11/tankar-om-pingstrorelsen-i-knutby.html
Citera
2016-12-01, 01:25
Medlem
Zebels avatar
Vad ska hon nu (ÅW) leva av?
Citera
2016-12-01, 07:08
Medlem
Apropå ekonomin. Men önskar att t ex Pege registrerar sig här. Jag har några frågor här till honom:

Den här undervisningen som varit osund och kanske inte så bra - har det tagits betalt för den via löner till pastorer eller på annat sätt? Nu är det inte öppet köp på predikningar och träningsskolor. Men moraliskt kunde man tycka att någon var återbetalningsskyldig.

Var "tiondet" frivilligt? Och med frivilligt kallar jag inte att man hotas med att Gud/Djävulen skall sätta en i rullstol/döda en/något annat hemskt om man inte betalar.

Om jag vore Gud (och fanns) skulle jag vara något irriterad över de som uttalat sig så i hans namn.

Några frågor till:

Den här sk själavården som bedrevs av Ubbe och andra. Tog man direkt/indirekt betalt för den? Pengar tillbaka? För övrigt: Vad har man för utbildning för att bedriva själavård? Jag t ex skulle aldrig ge mig på det ehuru jag saknar kompetens ...

ÅW:s husslav och hennes pressansvarige. Hur kompenserades de ekonomiskt för sitt arbete?

Alla resor ÅW med följe gjorde - hur finansierades dessa?

Och Pege kan inte säga att han hade skygglappar och inte visste något. Till och med vi utomstående har vetat mycket. Det är bara att läsa i knutbytrådarna, varav den första startade för nästan 13 år sedan.

Med förhoppning om någon slags svar

Östby verkar ju vara insatt i hur allt fungerat. Han kan väl registrera sig här och förklara annars?
Citera
2016-12-01, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebel
Vad ska hon nu (ÅW) leva av?

Världens äldsta yrke kanske?
Citera
2016-12-01, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Apropå ekonomin. Men önskar att t ex Pege registrerar sig här. Jag har några frågor här till honom:

Den här undervisningen som varit osund och kanske inte så bra - har det tagits betalt för den via löner till pastorer eller på annat sätt? Nu är det inte öppet köp på predikningar och träningsskolor. Men moraliskt kunde man tycka att någon var återbetalningsskyldig.

Var "tiondet" frivilligt? Och med frivilligt kallar jag inte att man hotas med att Gud/Djävulen skall sätta en i rullstol/döda en/något annat hemskt om man inte betalar.

Om jag vore Gud (och fanns) skulle jag vara något irriterad över de som uttalat sig så i hans namn.

Några frågor till:

Den här sk själavården som bedrevs av Ubbe och andra. Tog man direkt/indirekt betalt för den? Pengar tillbaka? För övrigt: Vad har man för utbildning för att bedriva själavård? Jag t ex skulle aldrig ge mig på det ehuru jag saknar kompetens ...

ÅW:s husslav och hennes pressansvarige. Hur kompenserades de ekonomiskt för sitt arbete?

Alla resor ÅW med följe gjorde - hur finansierades dessa?

Och Pege kan inte säga att han hade skygglappar och inte visste något. Till och med vi utomstående har vetat mycket. Det är bara att läsa i knutbytrådarna, varav den första startade för nästan 13 år sedan.

Med förhoppning om någon slags svar

Östby verkar ju vara insatt i hur allt fungerat. Han kan väl registrera sig här och förklara annars?

En sekt hjärntvättar människor och folk far illa till höger och vänster och det enda du verkar intressera dej för är pengar. Fy fan vad ytligt.
Citera
2016-12-01, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Det var mycket som sektledningen lade sig i.
Minns att Heléne förutom sina egna barn måste var dagmamma till flera andra.
Inte konstigt hon var trött.

Släktandarna drabbade ju hennes släktingar, barnens mormor och morfar i form av skuldbeläggning. Mycket tokigheter i Knutby.

Bland annat lade sig Åsa i om amning och att Heléne var "fel".

Har man lidit av depressioner innan var Knutby med Åsa
definitivt inte rätt ställe att hamna i.

och till slut så mördades hon, alldeles förfärligt. Läste just detta:https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/knutby-artikel/42801-del-8-blev-aven-helene-mordad/
Citera
2016-12-01, 08:11
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaf69
Världens äldsta yrke kanske?
Men hon har mig veterligen ingen elektrikerbehörighet?

Nä, jag tror det är dags för Kristi brud att börja plugga eller nåt..
Citera
2016-12-01, 09:24
Medlem
nabos avatar
Knutbyledarnas lyxliv - varifrån kom pengarna??

Kontrasten mellan knutbyledarnas lyxliv och många medlemmars påvra tillvaro är slående!
zaf69 läs joannaws inlägg bakåt i tiden och du ska finna att han/hon sedan mer än ett decennium visat djupgående inlevelse med dem som enligt P-A Waldau befunnit sig i ”rena skräckväldet”.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23996317.ab/promo
Joannaw har oförtrutet manat medlemmar att vakna upp och besinna sig.

Ekonomin är ett konkret uttryck för knutbyledarnas utsugning av medlemmar.
Medan ÅW i många år gjort julresor till Australien med ett följe på minst 14 personer har ”vanliga medlemmar” gratisarbetat i Knutby.
ÅW med följe har också gjort årliga resor till Taiwan under förevändning att hälsa på en medborgare där. Denna taiwanesiska anger PeGe på sin facebooksida som sin ”storasyster”. Hans verkliga storasyster heter AL, fd AW och bor i Knutby.
ÅW har även gjort shoppingresor till London, varit på kryssning i Medelhavet och flugit till New York för att se musical och shoppa – alltid med entourage.
Varifrån kom pengarna?
Ett annat exempel på knutbyledarnas framtoning som sektens överklass är en bild i media där PeGe vilar på en divan i sitt arbetsrum. Pastor PeGes kvasipampiga rum i gammalmodig stil är inrett av ”designern” ÅW.
Senast redigerad av nabo 2016-12-01 kl. 09:39. Anledning: rubrik
Citera
2016-12-01, 10:46
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Kontrasten mellan knutbyledarnas lyxliv och många medlemmars påvra tillvaro är slående!
zaf69 läs joannaws inlägg bakåt i tiden och du ska finna att han/hon sedan mer än ett decennium visat djupgående inlevelse med dem som enligt P-A Waldau befunnit sig i ”rena skräckväldet”.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23996317.ab/promo
Joannaw har oförtrutet manat medlemmar att vakna upp och besinna sig.

Ekonomin är ett konkret uttryck för knutbyledarnas utsugning av medlemmar.
Medan ÅW i många år gjort julresor till Australien med ett följe på minst 14 personer har ”vanliga medlemmar” gratisarbetat i Knutby.
ÅW med följe har också gjort årliga resor till Taiwan under förevändning att hälsa på en medborgare där. Denna taiwanesiska anger PeGe på sin facebooksida som sin ”storasyster”. Hans verkliga storasyster heter AL, fd AW och bor i Knutby.
ÅW har även gjort shoppingresor till London, varit på kryssning i Medelhavet och flugit till New York för att se musical och shoppa – alltid med entourage.
Varifrån kom pengarna?
Ett annat exempel på knutbyledarnas framtoning som sektens överklass är en bild i media där PeGe vilar på en divan i sitt arbetsrum. Pastor PeGes kvasipampiga rum i gammalmodig stil är inrett av ”designern” ÅW.

Ja, man kan verkligen fråga sig hur dessa ~90 själar klarat av att betala både lön och lyxliv till ledargarnityret. Nabo, du som är insatt; av vilka bestod entouraget oftast? Manlig älskare eller bara drottningens tärnor?
Citera
2016-12-01, 10:52
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Enligt vad som verkar vara en initierad källa:

http://callerockback.blogspot.se/2016/11/tankar-om-pingstrorelsen-i-knutby.html

Utmärkt! Då vet vi det.

Läs även bloggarens inlägg från 2009:

http://callerockback.blogspot.se/2009/02/lomma-alla-hjartans-dag-med-asa-waldau.html
Citera
2016-12-01, 11:10
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angel of Peace
Utmärkt! Då vet vi det.

Läs även bloggarens inlägg från 2009:

http://callerockback.blogspot.se/2009/02/lomma-alla-hjartans-dag-med-asa-waldau.html
Han verkar ju närmast star strucked över att ha fått frottera sig med Tirsa och deltidsbrandmannen "i vårt hem i Lomma".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in