2016-12-08, 22:07
Medlem
binocularss avatar
Med tanke på hur olyckorna hopar sig i dessa svekfulla tider, är väl ett nytt brev från Lennart Aronsson det enda som fattas för att man ska höra dombasunerna i fonden?

Det är - ehuru i framgångsteologins och tokväckelsens bakvatten - en besynnerlig förkunnelse som råder i en församling där man "står i gapet", även om det finns en passage hos Jesaja om detta. Det var pastor W*ncent som helst ställde sig i gapet i sina predikningar, men F*ssmo hade nog sin del i det där, han också. De hade en osviklig förmåga på den tiden att mixa Gamla Testamentets mer obskyra delar, det oresonligaste ur Pauli brev och så krydda anrättningen med "Sagan om Ringen" och tv-serien "Hem till Midgård". Det är inte utan att man frågar sig vad Lewi Pethrus hade sagt om en sådan väckelse.

De pratade och skrek mycket om att dö också i sina predikningar under 2002-03.
Citera
2016-12-08, 22:13
Medlem
binocularss avatar
Så här predikade G*mbäck då det begav sig:

"Du som är kvinna – var inte en pinne i sängen. Ligg inte där och tyck ´oh, vad jobbigt det här är´. Var inte så livrädd för lusta. Du är ju frälst!"
/---/

"Vill han jämt så ge honom det då, det kan du väl bjuda på. Det är väl inga problem. Om han blir så glad av det, om han vill det så ofta, så ge honom det då, det lider väl inte du av? Så jobbigt är det väl inte?"
/---/

"Jag vet människor som tycker att det är jobbigt att ge tionde. Vet du varför? För att de har missat en sak – att det finns en välsignelse i det, när man ger så får man. Om du ligger där tjurigt och tycker att jag vill faktiskt inte ge honom det där, då blir du heller inte välsignad i det."
/---/

Tidningen Dagen gjorde en ganska stor grej av det där.
Citera
2016-12-08, 23:11
Medlem
Det är nästan så man kan misstänka att hållhakarna handlar om sånt som kanske "lusta till bilar och kaktusar" eller liknande:
(FB) Knutby-tråden (2006) (39505 - 70216)
Senast redigerad av joannaw 2016-12-08 kl. 23:15.
Citera
2016-12-08, 23:21
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Det är nästan så man kan misstänka att hållhakarna handlar om sånt som kanske "lusta till bilar och kaktusar" eller liknande:
Fatta vilken syn när Pege sitter hemma och fnular på en sån predikan. Det måste nästan ryka i hipsterskägget av stolthet när han formulerar detta dravel.
Citera
2016-12-08, 23:48
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av binoculars
Ur historiskt hänseende finns det få utanför de kungliga och högadliga grupperingarna som hade en så dominant ställning i det gamla Sverige som brukspatronerna: ----

En ytterligare hållhake hade patron på sina underlydande genom att de som regel var skuldsatta på brukets handelsbod, varför de inte kunde sluta sin anställning om de inte hade "gjort rätt för sig" och reglerat sina skulder.

Rena livegenskapen, således. ---
Aha... detta var nyheter... jag har alltid undrat varifrån detta uttryck härstammar, och denna förklaring är den bästa jag stött på hittills... Knutbyintresset har således till slut bibringat undertecknad en positiv informationsdetalj mitt bland alla morden och religiösa villfarelserna... tackar.
Citera
2016-12-09, 18:08
Medlem
Citat:
Det var väl wombats, om jag inte minns fel. Antingen talades det om det i Bibelskolan eller i någon predikan. .
Det var wombats! "Det är en hyllning till Gud att ha gosedjur-wombats i bokhyllan"
Citera
2016-12-09, 18:53
Medlem
Pege försvarar Åsa

Här framgår att det verkar ha förekommit en del ifrågasättande kring ÅW:s roll 2003. Istället för att ta kritiken på allvar blir det skäll av Pege i en predikan:

Citera
2016-12-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Pege försvarar Åsa

Här framgår att det verkar ha förekommit en del ifrågasättande kring ÅW:s roll 2003. Istället för att ta kritiken på allvar blir det skäll av Pege i en predikan:

Ojojoj, de där predikningarna är ju värre än jag trodde.

Citat:
När din teamledare kommer och säger: "Det är så här. Du ska gå häråt nu." Så kan du ju vara vis nog att tänka: Vänta nu, vad sa Peter i söndags? Just det. Jag säger inte vad jag känner utan jag gör så i stället.
(PeGe)

Så bra för ledarna, då. Jag gör inte det som känns rätt, utan jag gör det ledarna säger till mig.

Nej, jag tycker inte alls att det låter som en vanlig kyrka. Det verkar ha varit väldigt internt, medlemmar nämns med namn hela tiden för att alla ska känna sig sedda - och betraktade? Det verkade handla mycket om att böja sig för Gud och för ledarna. Att inte ska tänka själv och att att inte ifrågasätta.

Hur låter det idag i prednikningarna? Någon som vet?
Citera
2016-12-09, 19:56
Medlem
Citat:
För det andra är: Jag tror det finns människor i den här församlingen som inte sover gott, för man behöver vända om i sitt liv. För man vet: Jag har det inte rätt ställt med Gud. och då har jag bara en väldigt kort uppmaning till dig. Se till att du får det rätt ställt med Gud. Och svårare än så är det inte. Gör det inte svårare än vad det är.
(Peter Gembäck, citat från post 29039)

Här ser de ut att ha haft problem med ifrågasättande i församlingen och då passar PeGe på att hota dem under söndagens predikan. Ibland oss har vi människor som måste vända om...

Obehagligt i en så liten församling där alla känner alla.
Citera
2016-12-09, 21:20
Medlem
binocularss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ojojoj, de där predikningarna är ju värre än jag trodde.

Ofta tarvligt och larvigt, men inte sällan hotfullt och elakt. Den ende som hade lite av en entertainer i sig på den tiden var föreståndaren själv, pastor W*incent, som gick loss ordentligt emellanåt med kalvmetaforer och annat uppbyggligt.

En bra predikan ska väl antagligen vara lite av en föreställning med en blandning av skrämsel, uppbyggelse, humor, tänkvärdheter, teologiskt tankegods och lite utmaningar, kanske? Efter att F*ssmo försvann försvann mycket av det blodiga och dödslängtande, och man kan nog också utan att skämmas konstatera att förkunnelsen blev tamare och tamare under 2004 och 2005. De utdrag från senare år man har lyssnat till har varit väldigt ointressanta, så det är som om något slags långvarig teologisk pyspunka har drabbat den muntliga förkunnelsen i Gränsta med omnejd. Ingen Jesus kom och hämtade sin brud, som mest verkade fördriva väntetiden med att inreda ihjäl medlemmarnas arma hem.

Nej, det var månaderna före mordet och mordförsöket i januari 2004 som utgjorde själva kulmen på de himmelska helvetespredikningarna i församlingen. Om Uppsalapolisen i ett tidigt skede i mordutredningn hade hittat och lyssnat på predikningarna, är det högst troligt att man hade försökt bibehålla bredden i utredningen längre än vad som blev fallet. Man behöver inte lyssna på så värst många minuters predikan för att en bild av att något hemskt är på väg att hända ska komma krypande: det är hemgång, det är död, det är offer och det är strid.

I utskriven form ser de nog så hemska ut, men när man hör dem - ja, då reser sig nackhåren.
Senast redigerad av binoculars 2016-12-09 kl. 21:24.
Citera
2016-12-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ofta tarvligt och larvigt, men inte sällan hotfullt och elakt. Den ende som hade lite av en entertainer i sig på den tiden var föreståndaren själv, pastor W*incent, som gick loss ordentligt emellanåt med kalvmetaforer och annat uppbyggligt.

En bra predikan ska väl antagligen vara lite av en föreställning med en blandning av skrämsel, uppbyggelse, humor, tänkvärdheter, teologiskt tankegods och lite utmaningar, kanske? Efter att F*ssmo försvann försvann mycket av det blodiga och dödslängtande, och man kan nog också utan att skämmas konstatera att förkunnelsen blev tamare och tamare under 2004 och 2005. De utdrag från senare år man har lyssnat till har varit väldigt ointressanta, så det är som om något slags långvarig teologisk pyspunka har drabbat den muntliga förkunnelsen i Gränsta med omnejd. Ingen Jesus kom och hämtade sin brud, som mest verkade fördriva väntetiden med att inreda ihjäl medlemmarnas arma hem.

Nej, det var månaderna före mordet och mordförsökt i januari 2004 som utgjorde själva kulmen på de himmelska helvetespredikningarna i församlingen. Om Uppsalapolisen i ett tidigt skede i mordutredningn hade hittat och lyssnat på predikningarna, är det högst troligt att man hade försökt bibehålla bredden i utredningen längre än vad som blev fallet. Man behöver inte lyssna på så värst många minuters predikan för att en bild av att något hemskt är på väg att hända ska komma krypande: det är hemgång, det är död, det är offer och det är strid.

I utskriven form ser de nog så hemska ut, men när man hör dem - ja, då reser sig nackhåren.

Hm, då låter det som en god idé att lyssna på dem också. Intressant att se hur stämningen byggs upp till själva händelsen.

Det är väl bra, då, att man kanske slutat trakassera medlemmarna med varningar om vad som händer om de nte blint lyder överheten. Men jag har svårt att förstå hur de som tidigare predikat så här, kan byta fot och helt plötsligt rätta in sig i den vanliga kristna fåran. Eller så har de bara vänt om, som de uppmanar sina medlemmar till 2003.

Jag googlade på Peter och han bor ju med fru i Filadelfiakapellet. Där bor också fler personer. Hur fungerar det där? Är det församlingen som äger kapellet där medlemmar kan få bo, eller år det pastorsparets bostad?
Citera
2016-12-10, 06:51
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Men jag har svårt att förstå hur de som tidigare predikat så här, kan byta fot och helt plötsligt rätta in sig i den vanliga kristna fåran. Eller så har de bara vänt om, som de uppmanar sina medlemmar till 2003.
Patronpastor Peter G. påstår i media att församlingen nu tar in hjälp utifrån. Flera utbildade och erfarna pastorer har hörsammat detta och meddelat att de gärna kommer till Knutby filadelfia för att predika. Men de släpps inte in
PeGes medlemmar har endast fått höra predikningar "utifrån" av hemtame sektpastor Kim Wincent och lurifaxpastor Josef Östby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in