2016-07-16, 02:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Mordet på Hallsen är väl ett typiskt mord av den karaktär som rätt frekvent inträffar i missbrukarkretsar där det inte heller är ovanligt att människor utvecklar den sortens egenheter som Marmbo kom att irritera sig på hos Hallsen. Och som gör att han tar ihjäl någon som han umgåtts med som kompis, om ändå kanske bara en vänskap baserad på att deras levnadsbetingelser fört dem samman på något sätt. Och att han är relativt likgiltig inför vad han gjort, vilket är svårbegripligt för "Svensson" (som kanske är lika frågande inför de besvär Marmbo tar på sig för att ställa upp för den andra kompisen när denne hamnar på sjukhus).
Citera
2016-07-16, 15:08
Medlem
Lite reflektioner som kanske är OT så moderator kanske vill radera...

Intressant att se bilderna också, jag var LVU omhändertagen i slutet av 80-talet och på det behandlingshem jag hamnade på som egentligen var för vuxna som huvudsakligen kom dit på så kallade p.34 från kriminalvården när de hade ett par år innan de skulle släppas. Det drevs av en diakoni i mellansverige och under liknande ideologi som katolska DayTop med vilket man även hade visst samarbete med personalutbildning m.m.
Där fanns även personal som hade lite "shoddy" bakgrund, vilket inte alls jag ser som en nackdel som det ibland framställs som i dagens intoleranta samhällsklimat. Det fanns alltså personal som begriper vilka mekanismer som kan aktualiseras i missbruk och kriminalitet och därmed har förmåga att märka det långt tidigare än dem spm "bara" läst behandlingsassistentutbildning och kanske lär sig se det efter ett par år i yrket (i bästa fall). Där var två i personalen som kom från just denna miljön, en av dem hade växt upp i den med gravt alkoholiserad mamma och själv varit grovt kriminell i tonoren varvat med perioder på barnhem och ungdomsvårdsanstalter. Bilderna från "träsket" måste vara ungefär samtida med hans tonårstid.

Och det ser någorlunda ut som det gjorde på 80-talet i området Vesterbro precis bakom centralstationen i Köpenhamn där jag ibland brukade handla om jagskulle på konsert eller ut och roa mig på annat sätt när jag var där. Nu är det väl upprustat och lägenheter och lokaler är väl närpå lika dyra som i övriga Köpenhamn. Jag är osäker på om de ens har kvar automsten där man kunde köpa injektionsverktyg. Ofta vsr den trasig och det stod någon snubbe där och sålde paketen och samtidigt ibland kunde kränga de droger man ville köpa. Ibland fick jag för mig att denne var snut (det var inte alltid samma snubbe), området brukade kontrolleras sades det av ett mc gäng, Bullshit där många fallit av under 80-talet men snubben vid automaten framstod inte som kopplad till dem även om han verkade känna till de flesta som regelbundet höll till där.
På den tiden reflekterade jag inte mycket mer än att jag hade "känsla" av att något nog var skumt och drog mig tillbaka och blev ändå rätt kort tid därefter " uppvaktad" av svensk polis och socialtjänst och blev alltså LVUad.
Långt efteråt har jag reflekterat om det kanske var så att det kanske var så att det gick in renare heroin på Vesterbro i syfte att det skulle "städas upp"? Det verkar inte att det var "fultjack" som såldes, och handel med narkotika i mängder för eget bruk var åtminstone inte då straffbart heller och det är caevat emptor som gäller om man råkar köpa heroin av högre renhetsgrad än det man är van vid.

Som kuriosa kan man ju notera att handeln med heroin och efterföljande missbruk verkar följa nästan på klockslaget med engagemangen i mellanöstern, framför allt Afghanistan. Inte bara i Europa utan de tendenserna ser man även i de länder som i huvudsak lett engagemangen, d.v.s. Ryssland och USA. Att de gör något för att åtgärda ett problem och "kommer hem" med ett annat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-16 kl. 15:39.
Citera
2016-07-16, 16:30
Medlem
För att återgå till "Träskmorden" och koppla ihop till mitt OT filosoferande. "Träskmorden skedde ju under en tid när man inte brydde sig i att finna diverse bokstavskombinationer på de kriminella eller utslagna. Personerna som var inblandade var väl från den tid då lågstadielärarna i princip hade rätt att rappa sönder handen på den som visade asociala tendenser genom att vara vänsterhänt, så denne fick ännu svårare att klara rättstavnings och välskrifts proven samt klara gymnastiktimmarna. Man såg i uppfostringssyfte till att bevisa det man förutsatte i någon mån.
Snubben på behandlingshemmet i personalen hade förstås taskig skolgång men var rätt skärpt och väldigt observant hur vi "elever" (vi var där för att lära oss något, enligt den idologin var misdbruk inte en sjukdom utan ett slags beteendestörning därav var vi inte "patienter" behandlingen bedrevs enligt KBT) förhöll oss till företeelser och varandra. Han yttrade vid ett tillfälle om kapacitet att bete sig som en fullblodspsykopat utan att man för dens skull nödvändigt är det. Det kanske var så med Marmbo, vilket då kan förklara det relativt låga straffet, att ham var ute relativt snart efter att ha begått tre mord. Även om han verkar tämligen likgiltig inför det han gjorde så fanns kanske förmildrande inslag även om inte nödvärnskriterier som ger ansvarsfrihet var uppfyllda. Han verkar inte saknat förmåga till empati i hur han förhåller sig till vännen Åke som är svårt sjuk och ängslig över att inte ha tak överhuvudet till sig och väninnan. Denne väninna som kommenteras i dryga nedsättande termer av torsken han slog ihjäl.
Citera
2016-07-16, 18:16
Medlem
Jag noterar Marmbos egen kommentar om sin "vänsterkrok". Min far, som också höll till i Stockholm under 60-talet men väl frekventerade nöjespalatsen och främst bodde ute i Nacka, var också vänsterhänt. Och även han har berättat om de "spanska flugorna" som väl var avsedda som bantningsmedel men som hade effekt att man orkade festa utan att spritens effekter blev lika framträdande, som de berättas om i en av böckerna som länkas till ovan. Synd att inte gubben är med längre, ifall han kände till någon av dessa. Även om de bodde i "träsket" är det väl inte omöjligt att de ibland gick på något av nöjeshaken. Eller att de hade någon business med folk från träsket exempelvis med de "spanska flugorna". Inte för att gubben nödvändigt skulle säga mycket om han kände till någon av dem, men även icke-svar kan ju vara informativa.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-16 kl. 18:27.
Citera
2016-07-17, 04:01
Medlem
Även om det visar på viss empatiskt drag m.h.t. till hur Astrid så kan jag inte låta bli att undra om Marmbo verkligen var hallick eller om det var något som antogs ungefär som en trådsanning men som hamnade i belastningsregistret som en uppgift utifrån observationeratt han umgicks med prostituerade (utan att verka köpa dem)? Det verkar inte proffsigt eller vad man ska säga, "yrkesmässigt"? att slå ihjäl Stenbäck för att han fäller ett par nedlåtande och sviniga kommentarer, alltså en verbal kränkning. Det borde förstås räckt att kasta ut honom. Döda kunder är väl inte värst bra för affärerna?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-17 kl. 04:06.
Citera
2016-11-28, 23:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Träskmorden och Brunnsgatan 26.

Författaren Petter Inedahl tar upp dessa händelser i sin utmärkta och välskrivna bok GLÖMDA MORD och andra försvunna brott utkommen 2016. Boken är rikligt illustrerad.

Första kapitlet om Marmbo heter "Tjuv på väg upp" och återfinns på sidorna 209-217.

Andra kapitlet om honom heter "Trippelmördaren i Stockholms City" och återfinns på sidorna 218-230.

Detta är alltså ingen reklam utan mitt omdöme efter att nu ha läst igenom boken ett flertal gånger.
Citera
2016-11-29, 09:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fotografi på Hans Marmbo, de tre offren, samt Brunnsgatan 26. Bildtext hämtad från Marmbos dagbok från Kronobergshäktet: "Ett meningslöst liv i en skitig värld - fy fan vad det äcklar mig!" - https://minfil.org/o742q9bcb7/IMG_20161129_093252.JPG

Helsida med utdrag från Marmbos dagbok han förde på Kronobergshäktet - https://minfil.org/pb42q3b6b0/IMG_20161129_093130.JPG

Fortsättning på dagboksanteckningar - https://minfil.org/sb46q1bbb1/IMG_20161129_094455.JPG

Porträtt av "ligaledaren" Marmbo och två personer som pekas ut som hans hantlangare - https://minfil.org/q246q1bdba/IMG_20161129_093010.JPG
Senast redigerad av Ettsjutretton 2016-11-29 kl. 09:48.
Citera
2016-11-29, 20:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Marmbo kände inte Stenbäck.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Fotografi på Hans Marmbo, de tre offren, samt Brunnsgatan 26. Bildtext hämtad från Marmbos dagbok från Kronobergshäktet: "Ett meningslöst liv i en skitig värld - fy fan vad det äcklar mig!" - https://minfil.org/o742q9bcb7/IMG_20161129_093252.JPG

Helsida med utdrag från Marmbos dagbok han förde på Kronobergshäktet - https://minfil.org/pb42q3b6b0/IMG_20161129_093130.JPG

Fortsättning på dagboksanteckningar - https://minfil.org/sb46q1bbb1/IMG_20161129_094455.JPG

Porträtt av "ligaledaren" Marmbo och två personer som pekas ut som hans hantlangare - https://minfil.org/q246q1bdba/IMG_20161129_093010.JPG

Ett stort tack för dessa mycket intressanta länkar Ettsjutretton! Mycket intressant att ta del av.

I den första länken under fotona på Stenbäck, Hellsén och Gryting att "Marmbo inte någon av dem" vilket inte stämmer. Av dessa tre var det enbart Stenbäck som han inte kände sedan tidigare.
Citera
2016-11-29, 22:32
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett stort tack för dessa mycket intressanta länkar Ettsjutretton! Mycket intressant att ta del av.

I den första länken under fotona på Stenbäck, Hellsén och Gryting att "Marmbo inte någon av dem" vilket inte stämmer. Av dessa tre var det enbart Stenbäck som han inte kände sedan tidigare.

Det har du rätt i, att de kände varandra sedan tidigare.

Smög sig in ett fel i min ena länkbeskrivning. "Ett meningslöst liv..."-ciratet är ej hämtat ur dagboken utan ur Marmbos samtal med förhörsledaren Paul Haglind. Han svarade på detta sätt när han ombads beskriva sitt liv innan morden. Marmbo hade, enligt artikeln, levt större delen av sitt vuxna liv i den undre världen. Han var tidigare dömd 12 gånger, dock ej för våldsbrott.
Citera
2016-11-30, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Paul Haglind 1966-67.

Citat:
Det har du rätt i, att de kände varandra sedan tidigare.

Smög sig in ett fel i min ena länkbeskrivning. "Ett meningslöst liv..."-ciratet är ej hämtat ur dagboken utan ur Marmbos samtal med förhörsledaren Paul Haglind. Han svarade på detta sätt när han ombads beskriva sitt liv innan morden. Marmbo hade, enligt artikeln, levt större delen av sitt vuxna liv i den undre världen. Han var tidigare dömd 12 gånger, dock ej för våldsbrott.

Paul Haglind ja.

En mycket känd och omtalad man som var knuten till Stockholmspolisen under hela sin långa karriär.

Han kom sedermera att bli chef för enheten som handlade försvunna personer. Bl. a. var han utredningsledare gällande brevbäraren Bosse Janssons olösta försvinnande 1976.
Citera
2016-11-30, 19:17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Paul Haglind ja.

En mycket känd och omtalad man som var knuten till Stockholmspolisen under hela sin långa karriär.

Han kom sedermera att bli chef för enheten som handlade försvunna personer. Bl. a. var han utredningsledare gällande brevbäraren Bosse Janssons olösta försvinnande 1976.
Tack för intressant info!

En annan välkänd man vid Stockholmspolisen vid denna tid var kriminalkommissarie GW Larsson. Han och Marmbo fattade tycke för varandra under utredningen av Träskmorden och de blev sedermera goda vänner. Har läst något reportage som gjordes efter att Marmbo muckat från fängelset och mött upp med vännen Larsson för middag på någon restaurang.
Citera
2016-11-30, 20:19
Medlem
Citat:
Tack för intressant info!

En annan välkänd man vid Stockholmspolisen vid denna tid var kriminalkommissarie GW Larsson. Han och Marmbo fattade tycke för varandra under utredningen av Träskmorden och de blev sedermera goda vänner. Har läst något reportage som gjordes efter att Marmbo muckat från fängelset och mött upp med vännen Larsson för middag på någon restaurang.

Ett märkligt förhallningssätt av en kriminalkommissarie! Att äta middag tillsammans med kriminella - mördare?! Men kanske fanns det "speciella skäl"? Kanske Marmbo levererade information till polisen...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in