Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Det tycker jag dock verkar lite konstigt, utifrpn det jag läst om mordet och beskrivning av Marmbos offer, att man kanskehaft något överseende med dem men "respekterade" (oklart desstutom om Stenbäck ens var kriminell), mer isåfall kanske att man förundras över att han slår ihjäl dem för något något man väkl bara skulle nöjt sig med att kasta ut dem (Gryting och Stenbäck) och bara ge fan i och lyssna på Hallsens fantasier.
Man kan i någon mån sympatisera med Marmbo till varför han har ihjäl dem men inte riktigt att han har ihjäl dem.
Finns teorier angående vissa seriemördare att de egentligen drivs av ett enormt självhat och missnöje med den egna situationen. Istället för att försöka bryta sina dåliga mönster vänder man istället hatet, som varit riktat inåt, utåt. En mycket kortsiktig lösning. Marmbo tog livet av människor som befann sig i liknande situationer och som hade samma sociala status som han själv.
Finns ett liknande senare fall, trippelmördaren (officiellt "bara" dubbelmördare, dömdes för grov misshandel i ett tredje fall) i Helsingborg, Flashback-tråd:
https://www.flashback.org/t2110370. Likt Marmbo tog han livet av tre bekanta vid olika tillfällen och av mer eller mindre bagatellartade anledningar. GM och BO var även i detta fall människor som levde på samhällets s k botten. Anledningen till att Träskmorden fick så stor medial uppmärksamhet var förmodligen för att samtliga offer fiskades upp under dagtid mitt framför ögonen på "vanligt" folk i Stockholms city.
Skaraborg2: Tack för informationen! Misstänkte detta, att han slutat arbeta då 1970-talet började. Står det i boken vad initialerna GW stod för? Skulle vara intressant att veta hans födelse- och dödsdatum.