2009-02-02, 05:44
Bannlyst
Finns utryck som myntades i olika samanhang, här är ett. Ståplats i Nybroviken! Kom sig av att en snubbe kalades Hasse "tuppen" men hette egentligen Hans Malmbro, trevlig lirare när han var på det humöret (sällan)

Bodde vid malmskilnadsgatan i huvudstaden och hade ett par kärringar som gnodde åt han, hallick! år 1966, En slängde han ut genom fönstret, en kille.
en slog han ihjäl med en rörtång. och en på något annat sätt.

Körde med nån polare med sig ner till hamnen vid gamla Göta Hovrätt och dumpade dom i havet.

Han torskade ju till slut och fick ett kraftigt straff, var på koloni i slutet.
Var med när rymningen skedde från kumlabunkern som då var ny, 1972 när
16? stack. längs ute var Tony Rosendahl 8 mån. Tuppen ville ej följa med för han skulle ju bort sen.

Söp kraftig före morden och efter, träffade han i ett miserabelt skick, polarn sade innan vi gick in till han, säg inget om knark då blir han galen! jaså sa jag, är han inte det redan!

Trevlig pratstund, han låste aldrig dörren och där satt all slags juveler.
När han skulle avgiftas så gjorde han det hos en jag oxå kände, dom ville ha han på sjukan, Äsch sa han och fick ep stup i kvarten, men gick igenom den fruktansvärda abstinensen efter supit minst ett år hårt. stark sen isoleringen sa han när jag frågade.
Var på hans födelsedag och det var faktiskt många som var där spik nykter alla.
och då fick man höra roliga gamla hederliga kriminella (ej golbögar) berätta
så man häpnade.

Undrar många gånger var fan det vart av han?? någon som vet??

Nu säger dom i gbg passa dig så du inte får ståplats i surtesjön.

Så OG och andra snorungar ett handslag är ett handslag i affärer! se och lyssna!
Citera
2009-02-02, 10:33
Medlem
Midnights avatar
Mantalskriven i Tystberga utanför nyköping men han är död nu, tror det var 2003 han lämnade in, plus minus nått år.
Citera
2009-02-02, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Mantalskriven i Tystberga utanför nyköping men han är död nu, tror det var 2003 han lämnade in, plus minus nått år.

Ante det! Tack!
Citera
2009-09-28, 19:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Träskmorden" i Stockholm, 1966.

Högkvarteret som Hans "Tuppen" Marmbo och hans gäng hade, var i en rivningslägenhet på Brunnsgatan 26 i Stockholm City.

De mördades namn var:

1. Den 34-årige Per Erik "Jokern" Hallsén, även kallad "Perra". Om jag minns rätt var han bördig från Tierp. Hans öknamn var antingen "Joker" eller "Jokern". Osäker vilket det var?

2. Nils-Erik Stenbäck. I 50-årsåldern. Ev. var han vägarbetare och kom också från norra Uppland. Ej med i Marmbos gäng. Han dödades med en rörtång. Detta mord skedde natten mellan den 16 och 17 oktober 1966 i lägenheten på Brunnsgatan 2. Därefter blev det "ståplats i Nybroviken" för honom.

3. Den 36-åriga Siv Gryting. Hon var narkoman samt prostituerad. Hennes kropp påträffades den 28 oktober 1966
i Nybroviken mitt för kajplats 35. Slogs ihjäl även hon med rörtång i lägenheten på Brunnsgatan och sedan blev det för hennes del också "ståplats i Nybroviken".
Citera
2009-09-29, 23:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
De häktade personerna i "Träskmords-härvan".

Fyra (4) personer häktades.

Dessa var:

1. 37-årige Hans Emil Marmbo.
2. 37-årige Åke B. Misstänkt för mord.
3. 37-årige Helge P. Misstänkt för mord.
4. Kvinnan som satte polisen på spåret. Skäligen misstänkt för skyddande av brottsling och grov stöld.
Citera
2009-10-01, 22:33
Medlem
mannen som fixade ståplatserna...

Har läst både här och på andra ställen att Hasse Marmbo var en alkoholiserad slusk både före och efter sitt fängelsestraff. För att nyansera bilden kan jag nämna att han kom från s k bättre förhållanden (släkt med teaterfamiljen Waldenkranz) och kunde föra sig när det behövdes. Samtidigt som han levde rövare i "träsket", söp och tjänade pengar på prostituerade, var han sambo med en ung tjej som inte anade något. Hon trodde han var på jobbet (bygget av Radio o TV-huset på Gärdet), men stack när allt uppdagades.
Efter avtjänat straff har jag hört att han träffade en läkardotter (som om det skulle vara någon garant) och fick ordning på sitt liv. i a f under några av sina återstående levnadsår.
Citera
2009-10-01, 22:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mera information om Marmbo.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Har läst både här och på andra ställen att Hasse Marmbo var en alkoholiserad slusk både före och efter sitt fängelsestraff. För att nyansera bilden kan jag nämna att han kom från s k bättre förhållanden (släkt med teaterfamiljen Waldenkranz) och kunde föra sig när det behövdes. Samtidigt som han levde rövare i "träsket", söp och tjänade pengar på prostituerade, var han sambo med en ung tjej som inte anade något. Hon trodde han var på jobbet (bygget av Radio o TV-huset på Gärdet), men stack när allt uppdagades.
Efter avtjänat straff har jag hört att han träffade en läkardotter (som om det skulle vara någon garant) och fick ordning på sitt liv. i a f under några av sina återstående levnadsår.

Tack för denna mycket intressanta information rosalenin.
Citera
2009-10-01, 22:43
Medlem
Russinkungens avatar
Finns mycket att läsa på Svenska Mord. Sök på "Träskmorden i Stockholm, 1966" på google så får man upp den tråden.
Citera
2009-12-10, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tredje mordoffret Nils-Erik Stenbäck.

I GP fredagen den 11 november står detta om honom:

"Ett försvinnade i Almunge 5 á 6 mil norr om Stockholm sätts nu i direkt förbindelse med den man som mördades i lägenheten vid Brunnsgatan. Det är 45-årige diversearbetaren Nils Erik Stenbäck som den 15 oktober lämnade sin bostad och arbetsplats för att med 600 kronor i plånboken åka till Stockholm för att roa sig".

Tillsammans med artikeln finns ett foto på mordofrret. Där står det att han var från Umeå.

I GP lördagen den 12 november, står det bl.a. att Stenbäck var vägarbetare och att han var från Almunge. Han hade dödats med en stilett.
Citera
2009-12-10, 16:11
Medlem
Men ingen fick ståplats alltså? vilket ju antyder att man har betongrunt fötterna på botten av viken.

Alla har väl annars hört uttrycket.
Citera
2009-12-10, 17:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen fick ståplats.

Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Men ingen fick ståplats alltså? vilket ju antyder att man har betongrunt fötterna på botten av viken.

Alla har väl annars hört uttrycket.

Nej alla - även "Perra" Hallsén skall ha dödats i lägenheten på Brunnsgatan enligt tidningsartiklar från denna tid.

Däremot kan man ju säga att om de inte fick "ståplats i Nybroviken" så fick de iaf "liggplats i Nybroviken". Ingen fick en betongklump runt fötterna.

Uttrycket "Ståplats i Nybroviken", kommer ju från detta trippelmord då kropparna just dumpades där.
Citera
2009-12-10, 22:58
Medlem
charlieparkers avatar
Anledning till att det heter "ståplats", har jag läst (vilken bok?) att det var för att åtminstone ett av offren bokstavligt talat stod upp när dykarna hittade det. Fanns ett foto också som jag vill minnas var taget under vattnet. Min minnesbild är att det var Siv Gryting. Jag vet att det finns ett foto när de bärgar kroppen och att hon på det ser likstel och lite ihopkrupen ut men det motsäger ju egentligen inte att det kan ha varit hon.

Ingen som vet vilken bok jag menar?

Skum historia i alla fall. Från noll till tre offer på så kort tid - idag skulle han väl räknats som seriemördare men var ju inte den typen av person och brotten var ju i högsta grad fylledåd.

Får lite "Polanski" känsla (repulsion) över hela historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in