2016-11-26, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avhuggethuvud
Varför går det inte köpa SolarCity aktier på Avanza längre?
SolarCity har blivit uppköpta av Tesla.
Citera
2016-11-29, 12:57
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Något skumt är det i alla fall, min sharpekvot har aldrig varit något annat än "-".

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
En fonds sharpekvot räknas ut över de senaste 3 årens utveckling. Fonden är inte så gammal. Därav kan det vara svårt att räkna ut kvoten på ens hela innehav.

Hej!

Vi använder 12 mån, rullande värde. Om man har haft ett konto kortare tid än 12 månader så kommer man alltså att se "-" på sin kontobild.

Vi kommer även se över möjligheten att lägga till 36 mån värde så att vi minskar påverkan från enskilda händelser/variationer.

/Dan, Avanza
Citera
2016-11-29, 13:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vi använder 12 mån, rullande värde. Om man har haft ett konto kortare tid än 12 månader så kommer man alltså att se "-" på sin kontobild.

Vi kommer även se över möjligheten att lägga till 36 mån värde så att vi minskar påverkan från enskilda händelser/variationer.

/Dan, Avanza
Aha, visste inte att ni räknade på 12 månader. 36 verkar vara branschstandard i fondvärlden så jo, det skulle vara trevligt med även den siffran i sin depå.
Citera
2016-11-29, 13:30
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Hej!

Det går bra att göra via hemsidan, då följer även GAV med. Dina transaktioner för det tidigare kontot kommer givetvis att ligga kvar på det kontot. Du kan efter en flytt mellan två ISK lägga in inköpskostnaden på nytt under Mina sidor / Deklaration & Kontobesked -> Ändra inköpskostnad.

/Dan, Avanza

Hej igen!

Flyttade imorse ett värdepapper AF -> ISK. GAV följde inte med, och aktien finns inte att välja under "Ändra inköpskostnad". Nu ser det ut som att jag ligger plus, vilket visserligen är trevligt, men i själva verket borde jag ligga ett par procent back på den. Eftersom det gjordes genom två affärer antar jag att det inte går att ändra?
Citera
2016-11-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Hej igen!

Flyttade imorse ett värdepapper AF -> ISK. GAV följde inte med, och aktien finns inte att välja under "Ändra inköpskostnad". Nu ser det ut som att jag ligger plus, vilket visserligen är trevligt, men i själva verket borde jag ligga ett par procent back på den. Eftersom det gjordes genom två affärer antar jag att det inte går att ändra?
Det svaret du citerar från Avanza gäller flytt ISK -> ISK. Flyttar du A/F -> ISK så räknas det som en försäljning, alltså att du sålt aktierna du hade på A/F och sedan köpt nya aktier på ISK, därav nytt GAV.
Citera
2016-11-29, 13:35
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Hej igen!

Tja,

Det beror på att du flyttade från ett AF-konto till ett ISK, det betraktas alltid som en försäljning och sedan ett köp på nytt pga det är olika skattemodeller på kontona. Försäljningen rapporteras även till skatteverket vilket innebär att transaktionen följer med i din kontrolluppgift.

Flyttar du mellan ISK -> ISK så följer däremot din inköpskostnad med eftersom det är inom samma "skatteskal".

/Dan, Avanza
Citera
2016-11-29, 13:52
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det svaret du citerar från Avanza gäller flytt ISK -> ISK. Flyttar du A/F -> ISK så räknas det som en försäljning, alltså att du sålt aktierna du hade på A/F och sedan köpt nya aktier på ISK, därav nytt GAV.

Citat:
Tja,

Det beror på att du flyttade från ett AF-konto till ett ISK, det betraktas alltid som en försäljning och sedan ett köp på nytt pga det är olika skattemodeller på kontona. Försäljningen rapporteras även till skatteverket vilket innebär att transaktionen följer med i din kontrolluppgift.

Flyttar du mellan ISK -> ISK så följer däremot din inköpskostnad med eftersom det är inom samma "skatteskal".

/Dan, Avanza

Tack, då var det som jag misstänkte.
Trots två år på Avanza är det mycket jag inte kan...
Citera
2016-11-29, 14:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack, då var det som jag misstänkte.
Trots två år på Avanza är det mycket jag inte kan...

No worries! Det är ju mycket som ändras samt det är inte lätt att hålla koll på allt

Glöm inte att vi finns här, alternativt ex. på Facebook och Twitter!

/Dan, Avanza
Citera
2016-11-30, 09:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
/Dan, Avanza
Så hur ska vi tolka debaclet kring Volati? Ni blev ordentligt sidsteppade, folk som tecknat via NN fick aktier men "avanzianerna" blev utan. Sen ingen info till er om eventuell tilldelning förrän långt efter börsöppning.

Ska vi gissa att intresset för att teckna via Avanza lär minska vid kommande IPO: s?
Citera
2016-11-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Så hur ska vi tolka debaclet kring Volati? Ni blev ordentligt sidsteppade, folk som tecknat via NN fick aktier men "avanzianerna" blev utan. Sen ingen info till er om eventuell tilldelning förrän långt efter börsöppning.

Ska vi gissa att intresset för att teckna via Avanza lär minska vid kommande IPO: s?

Riktigt jävla dåligt. Varför ska jag handla ipos på avanza om jag har minst chans att få tilldelning hos er?
Citera
2016-11-30, 15:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Citat:
Ursprungligen postat av onetime4yourmind
Riktigt jävla dåligt. Varför ska jag handla ipos på avanza om jag har minst chans att få tilldelning hos er?

Hej,

Vi lider med våra kunder som inte fått tilldelning! Men vi kan tyvärr inte påverka tilldelningen till våra kunder i de erbjudanden som vi själva inte är med i. Det gäller alltså de erbjudanden som vår Corporate Finance inte medverkar i på något sätt. Dessa erbjudanden ligger under rubriken "övriga erbjudanden" på vår sajt. I fallet med Volati så var Nordnet med som "retail selling agent" och de höll i erbjudandet tillsammans med Nordea och Carnegie, det var sannolikt därför som de fick en garanterad del.

Vi hoppas såklart att vi kan vara med i många erbjudanden framöver och vi hoppas även att vi kan vara med i samt få tilldelning i de allmänna erbjudanden som vi lägger upp på sajten.

/Dan, Avanza
Citera
2016-11-30, 21:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej,

Vi lider med våra kunder som inte fått tilldelning! Men vi kan tyvärr inte påverka tilldelningen till våra kunder i de erbjudanden som vi själva inte är med i. Det gäller alltså de erbjudanden som vår Corporate Finance inte medverkar i på något sätt. Dessa erbjudanden ligger under rubriken "övriga erbjudanden" på vår sajt. I fallet med Volati så var Nordnet med som "retail selling agent" och de höll i erbjudandet tillsammans med Nordea och Carnegie, det var sannolikt därför som de fick en garanterad del.

Vi hoppas såklart att vi kan vara med i många erbjudanden framöver och vi hoppas även att vi kan vara med i samt få tilldelning i de allmänna erbjudanden som vi lägger upp på sajten.

/Dan, Avanza
Du har inget att säga om den andra omständigheten jag påtalade, att info om (utebliven) tilldelning hos Avanza inte kunde levereras före börsöppning? Att ni inte fick någon info från Nordea har jag förstått, men rimligtvis finns det väl ett regelverk på området, ett regelverk som Nordea i så fall inte har följt? Eller har jag fel i min gissning, finns det inga regler om inom vilka tidsramar som information ska distribueras till de banker som inte håller i erbjudandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in