Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Högsta domstolen tolkar lagarna OCH konstitutionen på så sätt att abort är tillåtet och homoäktenskap ska erbjudas.
Stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Och nej, jag önskar mig absolut inte några tillägg om vare sig abort eller homoäktenskap. Jag anser att federala myndigheter ska hålla sig på en armlängds avstånd från statlig lag och låta delstaerna vara ifred. Kanske kan Trump utse några vettiga domare så det blir ordning på torpet. Till den dagen får du nog acceptera hur verkligheten ser ut.
Kanske får jag det, kanske inte. Fallet är dock solklart belagt - och det av mig. Du inser säkert att även om jag är ett geni med flashbackmått som finns det amerikanska jurister som kan göra det bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Det är kongressen som stiftar lagarna
Det är högsta domstolen som tolkar lagarna
Det är presidenten som ska se till att lagarna efterlevs, genom att utse representanter för tex åklagarmyndighet, FBI, CIA och så vidare.
Kongress + president (2) mot domstol (1). 2 > 1.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Men att presidenten skulle strunta i beslut fattade av högsta domstolen är något som aldrig kommer inträffa. Då blir han impeached. Det spelar ingen roll hur sammansättningen ser ut, eftersom de svurit ed på att följa konstitutionen, vars främste uttolkare är - högsta domstolen.
Främste? Lugn i stormen nu. There are three
equal branches of government.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Detta är liksom inte öppet för någon debatt, utan är som det är. Det spelar ingen roll vilka åsikter du har i frågan - konstitutionen är konstitutionen och ser ut som den gör.
Det är som det är - tills dess att det ändras på. Ja, konstitutionen är konstitutionen och ser ut som den gör - och i den står inte ett ord om abort eller homoäktenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Återigen: Om kongress och president väljer att bortse från beslut fattade av högsta domstolen och ingen polis, militär eller milisgrupp ingriper, upphör USA att vara en konstitutionell republik. Då är "all bets of the table" som det så vackert heter. Ingen behöver längre följa lagstiftning eller konstitution.
Det beror på det. Kongressen kan införa ekonomiska sanktioner mot en delstat. Presidenten kan skicka in federal militär för att få delstaten att göra så som den blir tillsagd. Du har själv tagit upp detta. Jag ska inte behöva upprepa det för dig!
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Det skulle bli total kris, enorma diskussioner och få följder som är svåra att överblicka.
Fel. Det är mycket enkelt att överblicka. Så här kommer det bli: homoäktenskap förbjuds i ett antal delstater.