Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-29, 21:36
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Har alltid varit tveksam till det där med 4D schack, men fan vet.

Den fjärde dimensionen brukar utgöra tiden.

Förslaget är ju faktiskt från 12 år tillbaka i tiden ^_^
2016-11-29, 21:36
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad menar du? Det finns fler motiveringar till den där tweeten. Exempelvis att liberaler som "protesterar" ofta bränner den amerikanska flaggan. Detta är ett sätt att uppmärksamma det - att trigga liberaler att försvara sitt flaggbrännande.

Du har postat i långt över ett år och börjar vakna till först nu. Herrejävlar... baggen..
Jag kände inte till att Hillary hade legat bakom ett exakt likadant förslag med exakt lika långt föreslaget fängelsestraff.

Jag tror inte du heller gjorde det. Och jag tror inte du noterade den poängen i det jag citerade. Du ville bara babbla, som vanligt.
2016-11-29, 22:12
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Med tanke på att Trump på fullt allvar verkar tycka det är okej driva business parallellt med presidentposten så lär riksrätt bli oundvikligt. Första tveksamheten, så är det kört. Det räcker att ett gäng republikaner tycker det är dags ersätta Trump med vicepresidenten så finns en majoritet i kongressen och 2/3 i senaten.

Republikanerna har ju kvar makten (a.k.a. "äta kakan och ha den kvar") och mer därtill eftersom vicepresidenten kan antas vara lättare att ha att göra med. Det kan vara den bästa lösningen för alla. Det ger viss upprättelse för alla parter.

Jag trodde personligen Trump skulle skärpa till sig lite (sluta twittra, sätta egna företagen i en "trust" eller liknande, osv.) och bli en president. (chansen finns fortfarande)

Tänker han bli en pajjas och göra USA till åtlöje så tror jag inte republikanerna stödjer honom så länge.

Fast det kan gå till såhär: De avvaktar och låter han göra bort sig, låter han "bli svag", låter han ta tillbaka alla löften till vanligt folk, och sedan avsätter de honom. Senast det var riksrätt lät republikanerna Bill Clinton sitta kvar till valet därför att det var kort tid kvar och han var "nyttig" som svag president. Sen vann ju republikanarna mycket riktigt så det var en bra strategi.
2016-11-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Med tanke på att Trump på fullt allvar verkar tycka det är okej driva business parallellt med presidentposten så lär riksrätt bli oundvikligt. Första tveksamheten, så är det kört. Det räcker att ett gäng republikaner tycker det är dags ersätta Trump med vicepresidenten så finns en majoritet i kongressen och 2/3 i senaten.
Japp. Jag har också insett detta de senaste dagarna. Tidigare har han sagt att han ska separera sig från sitt företag så gott det går men de senaste dagarna har det kommit motstridiga besked.

Om han inte gör som han tänkt från början så kommer han bli impeached. En artikel som diskuterar detta bland en massa annat gnäll:

http://www.bostonglobe.com/opinion/2016/11/28/legitimacy-crisis-for-our-democracy/Z8bVd99sFygmtAVMkWfeiO/story.html

Vill han undvika riksrätt och samtidigt berika sig på presidentskapet så måste han gå full populist och alliera sig stenhårt med sin bas, men det tycks han inte vilja, på samma sätt som SD i Sverige inte vill ha med sin bas att göra mellan valen.
2016-11-29, 22:24
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Stämmer bra det. Three equal. En har lagstiftande makt och det är inte domstolen. Ingen federal lag om abort finns.

Låt mig formulera det med siffror: 1 (president) +1 ( kongress) = 2 > 1 (domstol).

2 > 1. Två är mer än ett. Det är fakta, dock utan "källa". Bestrider du min utsaga?
Detta måste vara den mest infantila beskrivningen av "separation of power" som jag nånsin läst. Tror du det handlar om nåt jävla majoritetsbeslut här? Att det räcker med "två mot en" för att bortse från högsta domstolens beslut?

Du förstår uppenbarligen inte vad konstitutionen innebär för USA som federal nation. Även om både högsta domstolen och presidenten skulle vilja ha igenom en ny lag, går inte det. Det är kongressen som beslutar. ÄVen om kongress och president ogillar högsta domstolens beslut, måste de rätta sig efter det. Alternativet är att de bryter mot USAs konstitution. Något sådant är fullständigt otänkbart.
2016-11-29, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Högsta domstolen tolkar lagarna OCH konstitutionen på så sätt att abort är tillåtet och homoäktenskap ska erbjudas.

Stämmer.

Citat:
Och nej, jag önskar mig absolut inte några tillägg om vare sig abort eller homoäktenskap. Jag anser att federala myndigheter ska hålla sig på en armlängds avstånd från statlig lag och låta delstaerna vara ifred. Kanske kan Trump utse några vettiga domare så det blir ordning på torpet. Till den dagen får du nog acceptera hur verkligheten ser ut.

Kanske får jag det, kanske inte. Fallet är dock solklart belagt - och det av mig. Du inser säkert att även om jag är ett geni med flashbackmått som finns det amerikanska jurister som kan göra det bättre.

Citat:
Det är kongressen som stiftar lagarna
Det är högsta domstolen som tolkar lagarna
Det är presidenten som ska se till att lagarna efterlevs, genom att utse representanter för tex åklagarmyndighet, FBI, CIA och så vidare.

Kongress + president (2) mot domstol (1). 2 > 1.

Citat:
Men att presidenten skulle strunta i beslut fattade av högsta domstolen är något som aldrig kommer inträffa. Då blir han impeached. Det spelar ingen roll hur sammansättningen ser ut, eftersom de svurit ed på att följa konstitutionen, vars främste uttolkare är - högsta domstolen.

Främste? Lugn i stormen nu. There are three equal branches of government.

Citat:
Detta är liksom inte öppet för någon debatt, utan är som det är. Det spelar ingen roll vilka åsikter du har i frågan - konstitutionen är konstitutionen och ser ut som den gör.

Det är som det är - tills dess att det ändras på. Ja, konstitutionen är konstitutionen och ser ut som den gör - och i den står inte ett ord om abort eller homoäktenskap.

Citat:
Återigen: Om kongress och president väljer att bortse från beslut fattade av högsta domstolen och ingen polis, militär eller milisgrupp ingriper, upphör USA att vara en konstitutionell republik. Då är "all bets of the table" som det så vackert heter. Ingen behöver längre följa lagstiftning eller konstitution.

Det beror på det. Kongressen kan införa ekonomiska sanktioner mot en delstat. Presidenten kan skicka in federal militär för att få delstaten att göra så som den blir tillsagd. Du har själv tagit upp detta. Jag ska inte behöva upprepa det för dig!

Citat:
Det skulle bli total kris, enorma diskussioner och få följder som är svåra att överblicka.

Fel. Det är mycket enkelt att överblicka. Så här kommer det bli: homoäktenskap förbjuds i ett antal delstater.
2016-11-29, 22:30
Medlem
Citat:
Detta måste vara den mest infantila beskrivningen av "separation of power" som jag nånsin läst. Tror du det handlar om nåt jävla majoritetsbeslut här? Att det räcker med "två mot en" för att bortse från högsta domstolens beslut?

Japp, kom ihåg att varje del av regeringen är equal. Två är fler än en.

Citat:
Du förstår uppenbarligen inte vad konstitutionen innebär för USA som federal nation. Även om både högsta domstolen och presidenten skulle vilja ha igenom en ny lag, går inte det.

Det du beskriver funkar inte. Varken president eller domstol stiftar lagar. Frågeställningen du försker anföra är per definition omöjligt.

Citat:
Det är kongressen som beslutar. ÄVen om kongress och president ogillar högsta domstolens beslut, måste de rätta sig efter det. Alternativet är att de bryter mot USAs konstitution. Något sådant är fullständigt otänkbart.

Nej, så är det inte. Du behöver visa mig exakt var i konstitutionen det står att domstolen är ställd över både president och kongress. Du behöver visa mig: 1 > 2.

Du kommer inte att finna det. Det finns inte där. Sorry, men så är det.
2016-11-29, 22:37
Medlem
Citat:
Japp, kom ihåg att varje del av regeringen är equal. Två är fler än en.
Varje del av regeringen?
2016-11-30, 00:19
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Och som jag sade om Obama. Han har struntat i domstolsbeslut och kört på med sin amnesti för vissa illegaler ändå. Enligt din teori så skulle han bli impeached. Det blir han inte. Det är fakta. Jag noterade att du inte bemötte det. Du kan inte - hela ditt korthus till teoribygge har rasat.

Vad gäller Obamas amnesti har den givetvis stoppats. Det blev helt enkelt inte nån amnesti, som tur var. Hälften av domarna röstade mot amnestin och därför blev det inte av.

Det BLEV inte någon amnesti.

Så, tycker du jag har bemöt den idiotinvändningen nog nu?

Anledningen till att jag inte bemött det tidigare, är att invändningen är infantil, obildad, pinsam, idiotisk, falsk, knäpp, korkad, skrattretande och så vidare.

Du är ett barn. Väx upp!

Citat:
Supreme Court announced Thursday it was evenly divided in a case concerning President Barack Obama's controversial executive actions on immigration.

The one-sentence ruling, issued without comment or dissent, means that the programs will remain blocked from going into effect, and the issue will return to the lower court. It is exceedingly unlikely the programs will go into effect for the remainder of the

http://edition.cnn.com/2016/06/23/politics/immigration-supreme-court/
Senast redigerad av Japhy 2016-11-30 kl. 00:22.
2016-11-30, 00:30
Medlem
Tarstans avatar
Vilket gäng han skrapat ihop:
http://www.vox.com/policy-and-politics/2016/11/29/13776914/trump-cabinet-devos-chao-price

Finansministern blir en riktig wall street man, härligt.
Typiskt en person som man förväntade sig att Hillary skulle ta.
2016-11-30, 00:36
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Vilket gäng han skrapat ihop:
http://www.vox.com/policy-and-politics/2016/11/29/13776914/trump-cabinet-devos-chao-price

Finansministern blir en riktig wall street man, härligt.
Typiskt en person som man förväntade sig att Hillary skulle ta.

Nu framstår Trumpens slogan om #draintheswamp som en lögn och de nyttiga idioterna som röstade på honom om Change kommer inte att fatta att de har blivit blåsta. Det kommer att bli buissnes as usual i Washington.
2016-11-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Nu framstår Trumpens slogan om #draintheswamp som en lögn

Varför? Du vet ju inte vad #draintheswamp betyder och du vet inte ens vad "the swamp" är för något.

Om ministern är från Wall Street är han ju per definition inte från "the swamp". Wall Street ligger i New York, inte i Washington D.C.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in