2016-11-29, 14:29
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meyerbeer
Det är givetvis svårt att förstå för den som aldrig varit involverad i en så stark gemenskap som en religiös grupp kan utgöra. Kunskap om psykologiska processer bakom mind control kan öka förståelsen.

Man brukar skilja på olika typer av kontroll inom manipulativa rörelser:

1. KÄNSLOKONTROLL
Medlemmarna känner en oerhört stark gemenskap i gruppen. Man hör ihop. Man är på väg mot samma mål. Glädje! Frihet! Gemenskap! Samhörighet! Man blir bekräftad av varandra. Man upplever känslokickar och andliga kickar på möten och olika samlingar. Gud är med oss, Gud talar till mig när jag ber! Man känner också en stark kärlek till Ledaren. Man vill känna bekräftelse från ledaren. Samtidigt är man livrädd för att hamna utanför gemenskapen. Utan gruppen är man ingenting. Man är rädd för straff om man är olydig. Man känner ofta skam över att man inte är tillräckligt andlig, tillräckligt hängiven, inte läser Bibeln och ber tillräckligt, om man brottas med synder, brottas med sin sexualitet osv.

2. TANKEKONTROLL
Medlemmarna genomgår ritualer (t.ex. gudstjänster, möten, bönesamlingar, bibelstudier, musikcaféer mm) där det ofta förekommer ett laddat språk och känsloupplevelser. Man har hemliga kunskaper som personer utanför gruppen inte får känna till. Man avskärmas från omvärlden, från vänner och familj som är kritiska till gruppen. Man rättfärdigar lögner, eftersom de där ute inte skulle kunna hantera sanningen (t.ex. att ledaren är gudomlig/utvald). Man förnekar problem och dåliga saker. Man önskar så innerligt att det som ledaren säger ska vara sant. Man tvingas till underordning, eftersom ledaren är utvald av Gud. All kritik mot ledaren trycks ned. Kritik = uppror = syndigt. Kritik utifrån bevisar att man har rätt (de där ute förstår inte!)

3. FYSISK KONTROLL
Man isoleras från omvärlden, från vänner och släktingar. Man bor i kollektiv, eller åtminstone i närheten av varandra. Man träffas nästintill dagligen. Man offrar mycket pengar och tid till rörelsen. Man förväntas lyda ledaren in i minsta detalj, annars kan man bli straffad av Gud. "Om Gud säger åt dig att du ska städa på Träningsskolan varje dag så ska du göra det, annars är du olydig mot Gud!" Ledaren ska också säga sitt angående äktenskapspartner, jobb, boende, innan man vågar fatta några beslut.

När alla dessa saker pågår under lång tid så kan man säkert förstå att det är mycket svårt att ta sig ur ett sådant sammanhang.

Tack för dina läsvärda och intressanta inlägg, meyerbeer!
Citera
2016-11-29, 14:44
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Det är givetvis svårt att förstå för den som aldrig varit involverad i en så stark gemenskap som en religiös grupp kan utgöra. Kunskap om psykologiska processer bakom mind control kan öka förståelsen.
Man brukar skilja på olika typer av kontroll inom manipulativa rörelser:......
Den grupp som fått starkast hemliga övertygelse gemensamt vinner också över demokrati och rättsstat så som svenska psykförsvaret demonstrerat sedan lång tid tillbaka. Sara, Åsa och Helge ÄR inte den sortens personligheter de utpekats till här och i allmänna media.
Citera
2016-11-29, 18:13
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Den grupp som fått starkast hemliga övertygelse gemensamt vinner också över demokrati och rättsstat så som svenska psykförsvaret demonstrerat sedan lång tid tillbaka. Sara, Åsa och Helge ÄR inte den sortens personligheter de utpekats till här och i allmänna media.
Kan inte du vara snäll och berätta vad de är för sorts personligheter?
Citera
2016-11-29, 18:57
Medlem
GustafKroons avatar
Fantastisk sammanfattning!
Citat:

Man brukar skilja på olika typer av kontroll inom manipulativa rörelser:

1. KÄNSLOKONTROLL
Medlemmarna känner en oerhört stark gemenskap i gruppen. Man hör ihop. Man är på väg mot samma mål. Glädje! Frihet! Gemenskap! Samhörighet! Man blir bekräftad av varandra. Man upplever känslokickar och andliga kickar på möten och olika samlingar. Gud är med oss, Gud talar till mig när jag ber! Man känner också en stark kärlek till Ledaren. Man vill känna bekräftelse från ledaren. Samtidigt är man livrädd för att hamna utanför gemenskapen. Utan gruppen är man ingenting. Man är rädd för straff om man är olydig. Man känner ofta skam över att man inte är tillräckligt andlig, tillräckligt hängiven, inte läser Bibeln och ber tillräckligt, om man brottas med synder, brottas med sin sexualitet osv.

2. TANKEKONTROLL
Medlemmarna genomgår ritualer (t.ex. gudstjänster, möten, bönesamlingar, bibelstudier, musikcaféer mm) där det ofta förekommer ett laddat språk och känsloupplevelser. Man har hemliga kunskaper som personer utanför gruppen inte får känna till. Man avskärmas från omvärlden, från vänner och familj som är kritiska till gruppen. Man rättfärdigar lögner, eftersom de där ute inte skulle kunna hantera sanningen (t.ex. att ledaren är gudomlig/utvald). Man förnekar problem och dåliga saker. Man önskar så innerligt att det som ledaren säger ska vara sant. Man tvingas till underordning, eftersom ledaren är utvald av Gud. All kritik mot ledaren trycks ned. Kritik = uppror = syndigt. Kritik utifrån bevisar att man har rätt (de där ute förstår inte!)

3. FYSISK KONTROLL
Man isoleras från omvärlden, från vänner och släktingar. Man bor i kollektiv, eller åtminstone i närheten av varandra. Man träffas nästintill dagligen. Man offrar mycket pengar och tid till rörelsen. Man förväntas lyda ledaren in i minsta detalj, annars kan man bli straffad av Gud. "Om Gud säger åt dig att du ska städa på Träningsskolan varje dag så ska du göra det, annars är du olydig mot Gud!" Ledaren ska också säga sitt angående äktenskapspartner, jobb, boende, innan man vågar fatta några beslut.

När alla dessa saker pågår under lång tid så kan man säkert förstå att det är mycket svårt att ta sig ur ett sådant sammanhang.
Citera
2016-11-29, 19:06
Medlem
GustafKroons avatar
För tre år sedan hade låtsaspastorn Gembäck en annan framtoning http://4.bp.blogspot.com/-w3hq8HILKII/UrCb5ik3uZI/AAAAAAAAAec/o4xEm7-8yjE/s1600/131217.jpg ◄länk till Expressenartikel
Citera
2016-11-29, 19:25
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
För tre år sedan hade låtsaspastorn Gembäck en annan framtoning http://4.bp.blogspot.com/-w3hq8HILKII/UrCb5ik3uZI/AAAAAAAAAec/o4xEm7-8yjE/s1600/131217.jpg ◄länk till Expressenartikel

En bra påminnelse om hur det såg ut för bara 3 år sedan.

Skulle PeGe nu ha "vänt blad", efter ca 20 år som "pastor" i sekten? Fan tro´t.

Jag är skeptisk.

Var det iakttagare som tyckte att han borde återgå till snickeriet? Jag håller med.
Citera
2016-11-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
En bra påminnelse om hur det såg ut för bara 3 år sedan.

Jag är skeptisk.

Var det iakttagare som tyckte att han borde återgå till snickeriet? Jag håller med.
Jag är skeptisk till den omröstning som ska göras om medlemmarna har förtroende för honom. De har väl "röstat" på ett lydigt sätt förut som förväntades av dem. Det kanske inte är så lätt att plötsligt försöka tänka självständigt?

Jag är fortfarande nyfiken på röstningen om Urbans utkastning. Det var enligt Pege "närmare 100 procent" som röstade på samma sätt. Och det var ca 80 personer som röstade. Det får jag till att det var en - högst två personer som röstade mot majoriteten. Annars skulle procentsatsen vara lägre? Var Urban själv med och röstade eller vem vågade rösta annorlunda än mängden? ÅW lär ha varit utomlands vid tillfället så hon var det väl inte.
Senast redigerad av joannaw 2016-11-29 kl. 20:11.
Citera
2016-11-29, 20:50
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Min hypotes är att UrFä hade gjort något mot PeGe's närmaste.

Maktmissbruk är ju inget nytt i Knutby. Själavård med händerna innanför kläderna osv.
Citera
2016-11-29, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark

Maktmissbruk är ju inget nytt i Knutby. Själavård med händerna innanför kläderna osv.

Det hade varit väldigt intressant att få veta vad som var droppen.
Citera
2016-11-29, 22:24
Medlem
Nils Tomtes avatar
Beställde boken Knutbykoden. Hur ska man förhålla sig till den, ni som vet. Med en nypa salt, eller?
Citera
2016-11-29, 22:40
Medlem
Jag har länge intresserat mig för sekter. Frågor om tankekontroll, vad som får människor att söka sig till dem, hur livet fungerar på insidan etc.

En fråga som jag skulle vilja bolla med er är vad som driver en sektledare? Naturligtvis finns det typ lika många svar som sektledare, men vilka är de vanligaste drivkrafterna? Är det de klassiska makt, sex eller pengar? Och hur vanligt är det att sektledaren verkligen tror på det som förkunnas? Är de själva psykologiska offer eller är de cyniska sadister som njuter av att utöva makt över "svaga" människor?
Citera
2016-11-29, 23:13
Medlem
Zebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark

Var det inte H*lge F*ssmo som drev ut demoner med samlag typ...? Eller minns jag fel? Boken "Himmel och helvete" är för övrigt en av de mest obehagliga jag någonsin läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in