2016-11-28, 14:20
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Inför denna säsong var det väl typ bara känt att Anna Haag led av astma? Nu helt plötsligt är Kalla och Stina de enda som INTE har astma. Eller ja, från och med nu är väl Stina den enda rena åkaren.

Bara för att du inte visste vem som hade astma så betyder det inte något.
Johan Olsson har medfödd astma så han kan du nog inte anklaga för att hitta på men i dessa misstänksamma tider förstår jag om man blandar ihop korten.

Största problemet är inte om åkare som faktiskt har astma får medicinering för just detta utan att åkare får medicinering för ingen sjukdom över huvud taget, tex. Norska Junior/Senior landslaget.
Citera
2016-11-28, 14:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Johan Olsson har medfödd astma så han kan du nog inte anklaga för att hitta på men i dessa misstänksamma tider förstår jag om man blandar ihop korten.

Största problemet är inte om åkare som faktiskt har astma får medicinering för just detta utan att åkare får medicinering för ingen sjukdom över huvud taget, tex. Norska Junior/Senior landslaget.

Det låter intressant.

Hur kan man belägga att Johan har medfödd astma?
Citera
2016-11-28, 14:29
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter intressant.

Hur kan man belägga att Johan har medfödd astma?
Enligt Intervju med DN 18 nov

Johan Olsson har en diagnostiserad astma som är medfödd och använder medicin för att hålla sjukdomen i schack.

– Jag har haft astma i stort sett under hela min karriär och jag medicinerar på nivåer som ligger långt under högst tillåtna doseringen, säger Olsson. På min medicin står det tydligt hur många doser jag får ta per dag.

Vet du ens vad Astma är eller tror du att det är en hittepå sjukdom som EL allergi?
Citera
2016-11-28, 14:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Enligt Intervju med DN 18 nov

Johan Olsson har en diagnostiserad astma som är medfödd och använder medicin för att hålla sjukdomen i schack.

– Jag har haft astma i stort sett under hela min karriär och jag medicinerar på nivåer som ligger långt under högst tillåtna doseringen, säger Olsson. På min medicin står det tydligt hur många doser jag får ta per dag.

Vet du ens vad Astma är eller tror du att det är en hittepå sjukdom som EL allergi?
Det låter ju lite grand som motstridiga uppgifter.
Dels skall hans sjukdom vara medfödd, dels säger han att han haft sjukdomen under "i stort sett hela sin karriär".
Citera
2016-11-28, 14:44
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Det låter ju lite grand som motstridiga uppgifter.
Dels skall hans sjukdom vara medfödd, dels säger han att han haft sjukdomen under "i stort sett hela sin karriär".

Ok som jag trodde, du vet inte mycket om sjukdomen Astma, ändå sitter du här och argumenterar.

Astma är en kronisk sjukdom, man har sjukdomen jämt men besvären kan variera i grad allt ifrån totalstopp i luftvägarna till inga besvär alls.

Förslag på vettig grundläggande information.

http://www.astmaochallergilinjen.se/astma/
Citera
2016-11-28, 14:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ok som jag trodde, du vet inte mycket om sjukdomen Astma, ändå sitter du här och argumenterar.

Astma är en kronisk sjukdom, man har sjukdomen jämt men besvären kan variera i grad allt ifrån totalstopp i luftvägarna till inga besvär alls.

Förslag på vettig grundläggande information.

http://www.astmaochallergilinjen.se/astma/
Skall jag tro att han har medfödd astma skall han ha uppvisat symptom och utretts för astma som barn, (och troligen behandlats) innan han påbörjade sin skidkarriär.
Citera
2016-11-28, 15:00
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Skall jag tro att han har medfödd astma skall han ha uppvisat symptom och utretts för astma som barn, (och troligen behandlats) innan han påbörjade sin skidkarriär.

Nja vad du tror är inte intressant ska du veta, ser även att du inte läst på ett dugg utan bara skriver vidare.

Icke-allergisk astma kan utlösas av luftvägsinfektioner (oftast virus), kall luft, vissa läkemedel, irriterande ämnen som parfym, tobaksrök, avgaser och fysisk ansträngning.

Så att längdskidåkare drabbas av detta är inte speciellt underligt då de pressar sig i kallt väder hårdare än många andra.
Dock att gå tillbaka till TS, att använda Astma medicinering för doping, dvs. att förhöja sin prestation utan att ha sjukdomen eller att överdosera som Martin J-S det är totalt förkastligt.
Citera
2016-11-28, 15:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Nja vad du tror är inte intressant ska du veta, ser även att du inte läst på ett dugg utan bara skriver vidare.

Icke-allergisk astma kan utlösas av luftvägsinfektioner (oftast virus), kall luft, vissa läkemedel, irriterande ämnen som parfym, tobaksrök, avgaser och fysisk ansträngning.

Så att längdskidåkare drabbas av detta är inte speciellt underligt då de pressar sig i kallt väder hårdare än många andra.
Dock att gå tillbaka till TS, att använda Astma medicinering för doping, dvs. att förhöja sin prestation utan att ha sjukdomen eller att överdosera som Martin J-S det är totalt förkastligt.
Kan han påvisa att han utretts med positiva fynd/behandlats för astma innan han påbörjade sin skidkarriär så kan man ju börja fundera på om han verkligen har astma.
Annars är han ju bara en i raden av skidåkare med fejkad astma.
Citera
2016-11-28, 15:26
Medlem
Citat:

Det motstridiga är att om man verkligen lider av medfödd astma, så skulle absolut inte föräldrar eller i alla fall inte läkare, tillåta/uppmuntra ett barn att börja åka skidor mot elitnivå.
Citera
2016-11-28, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Johans påstående gör ju att han måste ju presentera bevis för att han skulle ha en åkomma som skiljer sig från en normal sammandragning av luftrören i kyla.

Har han utretts för astma med positivt fynd innan han påbörjade sin skidkarriär?

Har han någon gång uppvisat tydliga astmasymptom annat än ev lungfunktionsprov som beror på hur mycket patienten medverkar.

Vad har han för bevis att han inte bara har en normal sammandragning av luftrören i kyla?
Citera
2016-11-28, 15:46
Medlem
Till hjälp för att diagnosticera olika typer av astma finns bl a något som heter "Metakolinprovokation". Jag tror att denna provokation hjälper till att diagnosticera just icke allergisk astma. Tror också att det finns andra provokationer, prick-tester (allergisk astma) för att hjälpa till att ställa en diagnos. Man kan ha en medfödd astma som bryter ut/visar sig först i vuxen ålder p g a olika anledningar. Jag anser att dom med diagnosticerad astma ska få använda astmamedicin (dock bara dosen som rekommenderas för läkemedlet) men det skall förbjudas för dom som inte har diagnos.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=230
Citera
2016-11-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solutbrott
Till hjälp för att diagnosticera olika typer av astma finns bl a något som heter "Metakolinprovokation". Jag tror att denna provokation hjälper till att diagnosticera just icke allergisk astma. Tror också att det finns andra provokationer, prick-tester (allergisk astma) för att hjälpa till att ställa en diagnos. Man kan ha en medfödd astma som bryter ut/visar sig först i vuxen ålder p g a olika anledningar. Jag anser att dom med diagnosticerad astma ska få använda astmamedicin (dock bara dosen som rekommenderas för läkemedlet) men det skall förbjudas för dom som inte har diagnos.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=230

Mätningen består ändå av andningsprov, som går att fejka. Så denna metod är inte tillförlitlig då man lätt kan manipulera resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in