Flashback bygger pepparkakshus!
2016-11-27, 11:11
Medlem
Förra året (2015) låg mina utgifter på ungefär 10 000 kr i månaden, men då inkluderar jag transport till jobbet på 1 000 kr/månaden. Jag upplever inte att jag är speciellt snål, gillar att ha en ny dator, bjuder gärna vänner på mat och äter ute. Bostadsrätt i en kommun utanför en större stad.

Med en SWR på 4% så är jag således ekonomiskt oberoende vid 3 000 000 kr (fast egentligen behöver jag ju inte pendla till jobbet om jag är ekonomiskt oberoende )

Ärligt talat tycker jag dock att 4% SWR är att räkna löjligt lågt. Så jag skulle säga att du behöver ungefär 2 000 000 - 2 500 000 kr för att vara ekonomiskt oberoende baserat på mina utgifter. Jag förstår att det är annorlunda om du vill bo i Stockholm ...
Citera
2016-11-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Förra året (2015) låg mina utgifter på ungefär 10 000 kr i månaden, men då inkluderar jag transport till jobbet på 1 000 kr/månaden. Jag upplever inte att jag är speciellt snål, gillar att ha en ny dator, bjuder gärna vänner på mat och äter ute. Bostadsrätt i en kommun utanför en större stad.

Med en SWR på 4% så är jag således ekonomiskt oberoende vid 3 000 000 kr (fast egentligen behöver jag ju inte pendla till jobbet om jag är ekonomiskt oberoende )

Ärligt talat tycker jag dock att 4% SWR är att räkna löjligt lågt. Så jag skulle säga att du behöver ungefär 2 000 000 - 2 500 000 kr för att vara ekonomiskt oberoende baserat på mina utgifter. Jag förstår att det är annorlunda om du vill bo i Stockholm ...

4% SWR är lagom att räkna med, 3% om man är riktigt pessimistisk. Tänk på att ditt kapital behöver växa lite också för att kompensera för framtida inflation och för skatten.

Snittar själv utgifter på 17-18k, så med 3% SWR och 20k utgifter krävs 8 millar.
Citera
2016-11-27, 13:42
Medlem
Citat:

Hur motiverar du att du tycker 4% är lågt? Man får tänka på att SWR är inflationsjusterat, så med en snittinflation på 2% så motsvarar det en årlig utveckling på ~6%. Sen är det kanske lågt räknat så länge vi befinner oss i bra tider, men om det blir en rejäl världskris, typ ett världskrig eller liknande så dras snittet ner rejält. Det kanske känns avlägset just nu, men det är inte så osannolikt att man får vara med om en rejäl kris under sin livstid.
Citera
2016-11-28, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur motiverar du att du tycker 4% är lågt? Man får tänka på att SWR är inflationsjusterat, så med en snittinflation på 2% så motsvarar det en årlig utveckling på ~6%. Sen är det kanske lågt räknat så länge vi befinner oss i bra tider, men om det blir en rejäl världskris, typ ett världskrig eller liknande så dras snittet ner rejält. Det kanske känns avlägset just nu, men det är inte så osannolikt att man får vara med om en rejäl kris under sin livstid.

4% är räknat på "worst case scenario". Detta är, precis som du skriver, lågt räknat så länge vi befinner oss i "bra tider". Jag tycker inte att det är orimligt att man istället anpassar sig om det blir ett världskrig, handelsembargo eller liknande. Hela Trinity Study bygger på att man INTE anpassar sig efter omvärlden, vilket en normal person hade gjort. Därför tycker jag att 4% är väldigt lågt räknat, men marginaler är aldrig fel att ha
Citera
2016-11-28, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
4% SWR är lagom att räkna med, 3% om man är riktigt pessimistisk. Tänk på att ditt kapital behöver växa lite också för att kompensera för framtida inflation och för skatten.

Snittar själv utgifter på 17-18k, så med 3% SWR och 20k utgifter krävs 8 millar.

Du inser att 8 000 000 kr låter dig ta ut 200 000 kr om året i 40 år även om du får 0% ränta? Till och med ett bankkonto kan ge dig ränta som täcker inflationen. Varför ha ett kapital som inte förväntas generera någonting? Känns som ett orealistiskt scenario.
Citera
2016-11-28, 08:09
Medlem
Citat:
Hela Trinity Study bygger på att man INTE anpassar sig efter omvärlden, vilket en normal person hade gjort. Därför tycker jag att 4% är väldigt lågt räknat, men marginaler är aldrig fel att ha

Tja, om man ska hålla på att anpassa sig så är man inte ekonomiskt oberoende. Det är väl det som är hela konceptet, att ha så mycket pengar att man inte behöver bry sig om omvärlden. Annars är jag ekonomiskt oberoende idag också, jag har iofs fått anpassa mig efter rådande situation med ett jobb.
Citera
2016-11-28, 09:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Intressant. Är den lönen en heltidsmånad alltså, eller en snittlön utslagen året med 4 månaders ledighet?
Likande kapital som mitt men mitt är nästan helt bundet i mitt boende. Tjänar betydligt mindre än dig också men nyligen kommit ut i arbetslivet. Tack för ditt svar!
Det är min heltidslön efter skatt utan jour eller övertid. Vad jag har före skatt har jag inte funderat över på länge. Övertid har jag inte heller jobbat på ett par år nu.
Citat:
Du har säkert skrivit om detta förr, men det hade varit intressant att få veta hur din ekonomiska plan ser ut. Vid vilken summa anser du dig vara ekonomiskt oberoende och när beräknar du att nå dit? Vad vill du ha för passiv inkomst för att räkna dig som ekonomiskt oberoende? Om du ska ha motsvarande 28k från avkastning av kapital så har du en bit kvar.

När du räknar 2 miljoner i kapital, hur räknar du då, räknar du in t.ex pensionspengar. Det är ju trots allt pengar som är dina och som kommer att tillfalla dig. Räknar du in bundet kapital om du har något sånt, t.ex från bostadsrätt eller liknande?
Jag lever gott var som helst i världen på 100.000 om året, dvs 2.5 miljoner kronor. Nej, jag har ytterligare 1.3 miljoner i pension enl minpension.se just nu. Jag har inga andra tillgångar.
Citera
2016-11-28, 09:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tja, om man ska hålla på att anpassa sig så är man inte ekonomiskt oberoende. Det är väl det som är hela konceptet, att ha så mycket pengar att man inte behöver bry sig om omvärlden. Annars är jag ekonomiskt oberoende idag också, jag har iofs fått anpassa mig efter rådande situation med ett jobb.
Det har redan varit världskrig, två stycken till och med.

4% är som Instruisto säger absolut worst case scenario historiskt sett. Jag anser också att den är löjligt låg, folk som siktar på ännu lägre borde bli preppers istället.

Stop worrying about the 4% rule

Om du inte kan anpassa dig efter omvärlden är du aldrig ekonomiskt oberoende och jag tror du får anpassa dig efter världskrig oavsett hur mycket pengar du har.

Men var och en har såklart sina mål, jag har inte tid att spara ihop 100 miljarders miljarder. Lycka till med dina, är man ung så har man tiden på sin sida.
Citera
2016-11-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det har redan varit världskrig, två stycken till och med.

4% är som Instruisto säger absolut worst case scenario historiskt sett. Jag anser också att den är löjligt låg, folk som siktar på ännu lägre borde bli preppers istället.

Stop worrying about the 4% rule

Om du inte kan anpassa dig efter omvärlden är du aldrig ekonomiskt oberoende och jag tror du får anpassa dig efter världskrig oavsett hur mycket pengar du har.

Men var och en har såklart sina mål, jag har inte tid att spara ihop 100 miljarders miljarder. Lycka till med dina, är man ung så har man tiden på sin sida.

Nu drar du det verkligen till sin spets. Om du kollar på t.ex firecalc så hade man klarat sig väldigt bra historiskt med 4%, trots att man räknar in perioder med 2 världskrig. Behövs knappast några miljarder för att klara sig på 4%.
Citera
2016-11-28, 11:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nu drar du det verkligen till sin spets. Om du kollar på t.ex firecalc så hade man klarat sig väldigt bra historiskt med 4%, trots att man räknar in perioder med 2 världskrig. Behövs knappast några miljarder för att klara sig på 4%.
Ja, det var ju det jag menade. Jag kanske missuppfattade dig.
Citera
2016-11-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja, det var ju det jag menade. Jag kanske missuppfattade dig.

Jag tycker 4% känns som en bra regel, vad jag har sett så har man klarat sig bra historiskt med det. De analyser jag har gjort på en högre utdelning har blivit besvärliga att få ihop. Om jag t.ex testar 5% på firecalc så får jag en success rate på 72% över 30 år. Använder man ännu högre siffror så hamnar man ofta nere i källaren ganska snabbt. Jag känner mig inte komfortabel med att räcka finger åt alla innan jag klarar mig på 4% av mitt kapital, om utvecklingen sen är bättre under tiden jag når dit så innebär det bara att det går snabbare, vilket inte är fel.

Edit: 6% på firecalc ger successrate på 50%, som att singla slant.
Citera
2016-11-28, 16:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jag tycker 4% känns som en bra regel, vad jag har sett så har man klarat sig bra historiskt med det. De analyser jag har gjort på en högre utdelning har blivit besvärliga att få ihop. Om jag t.ex testar 5% på firecalc så får jag en success rate på 72% över 30 år. Använder man ännu högre siffror så hamnar man ofta nere i källaren ganska snabbt. Jag känner mig inte komfortabel med att räcka finger åt alla innan jag klarar mig på 4% av mitt kapital, om utvecklingen sen är bättre under tiden jag når dit så innebär det bara att det går snabbare, vilket inte är fel.

Edit: 6% på firecalc ger successrate på 50%, som att singla slant.
Ja, jag håller med. Då jag har mer pengar än min dam så tänkte jag matcha hennes uttag på 4%, vilket blir under 3% för mig, de första fem åren eller så, beroende på hur länge vi backpackar.

Efter det så har jag förhoppningsvis såpass stor marginal att jag inte längre behöver bry mig.

Eller inte Den som lever får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in