Citat:
Ursprungligen postat av
Instruisto
Om vi räknar på 8% avkastning på ditt kapital och 2% inflation om året så kommer dina 8 miljoner att räcka LÄNGRE än 30 år även om du tar ut 40 000 kr i månaden.
Jag har tyvärr inte hittat något program som kan räkna längre än 30 år framåt, men jag tror att du kan se att dina beräkningar är väldigt generöst tilltagna.
Som jämförelse så räcker 3 miljoner i över 23 år om du tar ut 20 000 i månaden. 4 miljoner räcker längre än 30 år. Googla på "how long will the money last" och använd valfritt program.
Jag tror att man måste sätta pengarna i relation till tiden man har. Om du kan spara 15 000 kr i månaden så tar det ungefär 20 år att spara ihop 8 miljoner. Jämför med de 10 år det tar för en person som "bara" behöver 3 miljoner. Jag tycker det är bättre på att fokusera på att minska sina kostnader.
Vi är faktiskt ganska överens, och jag håller helt med om att mina beräkningar är generöst tilltagna.
30 år är tyvärr för kort tid att räkna på enligt mig, utan jag vill ha en låg sannolikhet att kapitalet är slut 40 år framåt, inräknat en låg real avkastning. Som sagt, 20k/mån är en lagom nivå, och då uppskattar jag behovet till 6-8 miljoner i avkastande kapital. Att minska kostnaderna mer än jag redan gör vill jag inte, då jag mycket uppskattar mat, dryck och resor -- snarare vore en extra resa per år ett typiskt "tidig pensionsionerings-nöje".
4% SWR är en mycket konservativ siffra, och 3% är extremt konservativt och förutsätter i princip en ekonomisk katastrof. Men oavsett om man väljer att anta att man klarar sig på 3, 4 eller 5%, så får man en för min del siffra på 5-8 miljoner, där jag gärna tar ett par miljoner extra så länge jag trivs mycket bra med jobbet.
Det som är lite kul är att redan idag yieldar Stockholmsbörsen omkring 4%, dvs enbart utdelningen från många företag (en utdelning som dessutom bör öka över tid) räcker att leva på utan att behöva räkna med värdetillväxt i företagen. Räknar jag på det sättet (och drar bort ISK-skatten) så är jag halvvägs till att kunna vara ekonomiskt oberoende enbart räknat till utdelningen på mina innehav, dvs utdelningarna täcker ungefär kostnaden för mat, boende och räkningar.