2016-11-27, 21:42
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Jo. Det är du helt ensam om. Helt out-of-the-blue ensam.

Javisst - men läs också varför jag gör det...
Citera
2016-11-27, 21:51
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fadern uppgav Violas signalement i utredningen till följande:

"Längd 165 cm, mörkt och permanentat hår, näsan i spetsen ganska pikig men näsborrarna vid roten ganska breda, friska tänder, smärt i midjan men dock något kraftigt byggd, fylliga läppar, något stor mun, blå ögon, talar kanske något fort men väl och vackert, går fort med händerna i fickorna, har rak hållning. Har på magen ärr efter operation för brusten blindtarm."

Följande kläder bar hon vid försvinnandet enligt fadern:

"Gammalrosa jumper, svart kjol, vit kofta som verkade hemstickad, beige kappa som från midjan och ned baktill hade två platta veck och som hade skärp men inga slag och ingen synlig knäppning framtill, bruna strumpor, bruna och breda promenadskor med slejf. Hon var barhuvad."

I länken till Rinaldo Edlunds vittnesmål som du länkade till i ett tidigt inlägg, Skaraborg2, skulle den man som han tyckte sig se också ha haft en kofta. Kan det ha varit Viola han såg i mörkret? I så fall kan hon ha varit vid liv efter midnatt och rört sig i den absoluta närheten till de båda gårdarna.

Jag tycker mig minnas att någon har spekulerat tidigare i tråden också om att det kunde ha varit Viola.
Citera
2016-11-27, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var i s f var hennes beige kappa?

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
I länken till Rinaldo Edlunds vittnesmål som du länkade till i ett tidigt inlägg, Skaraborg2, skulle den man som han tyckte sig se också ha haft en kofta. Kan det ha varit Viola han såg i mörkret? I så fall kan hon ha varit vid liv efter midnatt och rört sig i den absoluta närheten till de båda gårdarna.

Jag tycker mig minnas att någon har spekulerat tidigare i tråden också om att det kunde ha varit Viola.

Det var en av anledningarna som jag la ut Violas klädsel vid försvinnandet. Hon hade ju bl. a. en vit kofta på sig.

Den person som Edlund såg kl. 00.30 kan ha varit Viola lika väl som det inte var hon.

Om detta ev. var Viola varför hade hon då inte sin beige kappa på sig?
Citera
2016-11-27, 22:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Det här är intressant. Jag tycker mig minnas att det tidigare i tråden stått att Edlund sett en man på Widegrens gård - som kanske skulle ha kunnat vara Karl Widgren eller rent av Viola eftersom sikten var dålig. Om det var på landsvägen nära grannens - Söderberg - gård så kastar det ett annat ljus på saken. Det framgår inget om i fall Edlund trodde sig ha kunnat känna igen Karl Widegren om det varit denne?
Det är klart att det hade kunnat vara en främling som befann sig där.

Jo, då... Den så kallade "Midnattsmannen" är ett mysterium. Han/hon/hen efterlystes i tidningarna och kanske även i radion, utan att höra av sig. Det skulle kunna vara pappa Widegren, men knappast Viola. Gångstilen på en person, i alla fall när det gäller en person man känner, är ett vanligt sätt att identifiera en person på avstånd. Jag inbillar mig att man på avstånd, eller i mörker, även kan avgöra om det är en kvinna eller man som man ser. Män och kvinnor går något olika. Tror jag...

Så här står det i Brottets Krönika:

"Ett annat spår, som länge intresserade polisen, gavs av grannflickan Gudrun Tjärnberg och hennes fästman Rinaldo Edlund. I sällskap med några andra ungdomar hade de på söndagskvällen varit borta på dans i Gideåberg och återvänt till Västerbränna vid midnatt, då de sett en kortväxt man i fyrtioårsåldern, iklädd tröja, gå förbi Widegrens. De hade även förvånats sig över, att lyset brann hos Widegrens så sent på natten (vilket väl berodde på, att kökslampan var tänd och att fru Widegren flera gånger varit uppe för att titta om Vivi kommit hem). Vem midnattsmannen var kunde aldrig klarläggas."

Oftast namnges bara Rinaldo Edlund som vittne till denna iakttagelse, men ibland nämns även att grannflickan Gudrun Tjärnberg såg "Midnattsmannen".

I "slutklämmen" i Brottets Krönika om Viola-fallet säger utredaren Janne Sundin:

"Det enda riktigt mystiska som kvarstår i denna affären är den man som den aktuella söndagsnatten sågs gå förbi Widegrens. Tyvärr har vi aldrig kunnat spåra honom."
Senast redigerad av Pajosv 2016-11-27 kl. 23:13.
Citera
2016-11-27, 23:06
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var en av anledningarna som jag la ut Violas klädsel vid försvinnandet. Hon hade ju bl. a. en vit kofta på sig.

Den person som Edlund såg kl. 00.30 kan ha varit Viola lika väl som det inte var hon.

Om detta ev. var Viola varför hade hon då inte sin beige kappa på sig?

Violas klädsel den 5 december 1948 stämmer till stora delar överens med den klädsel som en kvinna bar när hon besökte en matbutik i Hägersten, enligt pappa Widegren. En några år äldre kvinna, som växt upp i Helgum, arbetade i butiken vid de två tillfällena som denna Viola-liknande kvinna besökte butiken. Vid ett ut av tillfällena stod en medelålders man en bit utanför butiken. Och jag har för mig att de sågs gå iväg tillsammans.

Vem var denne man? Gustaf Appelberg? Han bör då ha varit drygt 30 år. Men medelålders? Ja, om han hade ett "gubbigt" utseende...
Citera
2016-11-27, 23:46
Bannlyst
Citat:
Javisst - men läs också varför jag gör det...

För att du älskar Maria Lang?
Citera
2016-11-28, 00:52
Medlem
TeddyoFreddy1s avatar
Gick det bussar längs den mer trafikerade vägen på andra sidan älven den kvällen hon försvann? Kanske visste hon att enda chansen att hinna med sista bussen till solle var om hon genade över faxälven....å så brast isen (ursäkta om detta redan blivit avklarat i tråden, har inte hunnit läsa allt ännu)
Citera
2016-11-28, 06:02
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Violas klädsel den 5 december 1948 stämmer till stora delar överens med den klädsel som en kvinna bar när hon besökte en matbutik i Hägersten, enligt pappa Widegren. En några år äldre kvinna, som växt upp i Helgum, arbetade i butiken vid de två tillfällena som denna Viola-liknande kvinna besökte butiken. Vid ett ut av tillfällena stod en medelålders man en bit utanför butiken. Och jag har för mig att de sågs gå iväg tillsammans.

Vem var denne man? Gustaf Appelberg? Han bör då ha varit drygt 30 år. Men medelålders? Ja, om han hade ett "gubbigt" utseende...

Polisen checkade av kvinnan i Hägersten. Det var inte Viola. Och om Appelberg rymt med henne..hur skulle han kunnat hålla det hemligt? Skulle hans egen familj hållit tyst i alla år?
Citera
2016-11-28, 06:05
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyoFreddy1
Gick det bussar längs den mer trafikerade vägen på andra sidan älven den kvällen hon försvann? Kanske visste hon att enda chansen att hinna med sista bussen till solle var om hon genade över faxälven....å så brast isen (ursäkta om detta redan blivit avklarat i tråden, har inte hunnit läsa allt ännu)

Ja..det gick en kvällsbuss. Det var ju den Viola planerat att åka tillbaka med.
Citera
2016-11-28, 06:37
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
För att du älskar Maria Lang?

Du får allt läsa lite mer. Och även läsa flera inlägg.
Citera
2016-11-28, 06:45
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Pappa Widegren hade endast en gång tidigare (vad man vet) agat Viola. Det var när hon som sexåring rymde hemifrån och var på väg till sitt gamla hem där de bott tidigare. Hon fick ris på rumpan har jag för mig. Viola har beskrivit sin far som "sträng men from som ett lamm." Samma formulering som GW använde i senaste Veckans Brott om pappan.

Om det tidigare förekommit våld eller aggressioner i familjen vet vi inte, inte heller hur rädd Eva Marie egentligen var.

Säger ganska mycket. Både om pappan och Viola.
Två år yngre än vad lillasystern var vid Violas försvinnande rymmer Viola. Var det här efter moderns död ?
Citera
2016-11-28, 07:17
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Jo, då... Den så kallade "Midnattsmannen" är ett mysterium. Han/hon/hen efterlystes i tidningarna och kanske även i radion, utan att höra av sig. Det skulle kunna vara pappa Widegren, men knappast Viola. Gångstilen på en person, i alla fall när det gäller en person man känner, är ett vanligt sätt att identifiera en person på avstånd. Jag inbillar mig att man på avstånd, eller i mörker, även kan avgöra om det är en kvinna eller man som man ser. Män och kvinnor går något olika. Tror jag...

Så här står det i Brottets Krönika:

"Ett annat spår, som länge intresserade polisen, gavs av grannflickan Gudrun Tjärnberg och hennes fästman Rinaldo Edlund. I sällskap med några andra ungdomar hade de på söndagskvällen varit borta på dans i Gideåberg och återvänt till Västerbränna vid midnatt, då de sett en kortväxt man i fyrtioårsåldern, iklädd tröja, gå förbi Widegrens. De hade även förvånats sig över, att lyset brann hos Widegrens så sent på natten (vilket väl berodde på, att kökslampan var tänd och att fru Widegren flera gånger varit uppe för att titta om Vivi kommit hem). Vem midnattsmannen var kunde aldrig klarläggas."

Oftast namnges bara Rinaldo Edlund som vittne till denna iakttagelse, men ibland nämns även att grannflickan Gudrun Tjärnberg såg "Midnattsmannen".

I "slutklämmen" i Brottets Krönika om Viola-fallet säger utredaren Janne Sundin:

[I]"Det enda riktigt mystiska som kvarstår i denna affären är den man som den aktuella söndagsnatten sågs gå förbi Widegrens. Tyvärr har vi aldrig kunnat spåra honom."[/i]

Oddsen att det skulle ha sprungit omkring främlingar vid den här tiden en söndagskväll i ett glesbygdsområde i Helgum är egentligen närmast obefintlig. De ökar emellertid av att det varit dans i en grannby och det lär ha varit flera än Rinaldo Edlund och Gudrun Tjärnberg som varit iväg på dansen från Violas hemby. Jag tror därför att den de såg antingen var Karl eller Viola Widegren - eller möjligen Agnes.

Det var mitt i natten och det de reagerade med all säkerhet främst på var att det var någon som var ute vid denna tid natten mot en måndag och en kommande arbetsdag. Åtminstone Gudrun Tjärnberg - grannflickan - hade garanterat känt igen både Karl och Viola - och Agnes också - om hon kunnat se personen i fråga ordentligt.

Om jag tillåter mig att spekulera lite - vilket vissa tydligen stör sig på nu - kan jag tänka mig att Viola kan ha varit vid liv runt midnatt men död före gryningen. Om jag hade velat undvika att frysa ihjäl i decembernatten men inte gå in i huset igen hade jag tagit min tillflykt till ladugården där det givetvis fanns en viss värme. Om den som sågs hade andra kläder än man förväntade sig när det gäller Viola kan det ändå ha varit hon. Om hon varit i ladugården fanns det säkert kläder upphängda på någon vägg där, kläder att dra på sig när man jobbade i ladugården. Där talar jag utifrån min egen uppväxt i en liknande by som denna. (Och för att skydda sina egna finkläder är det ju rätt troligt att hon i det läget drog på sig andra klädesplagg över dem om hon hittade några. Det kan ha haft en dubbelt funktion, nämligen just för att hålla värmen också.)

I ladugården kan alltså Viola ha hållit sig gömd och varm. Om Karl Widegren på egen hand eller tillsammans med sin fru gjort något som de lyckades dölja för polisen och alla andra behöver det inte ha skett i nära anslutning till det att hon anlände till hemmet. Det ha hänt under natten eller nästa dag också för den delen.

Det finns ju flera olika skeenden som varit möjliga. Men som som mer än en person skrivit - Viola lämnade med all säkerhet aldrig gården. Om hon tog livet av sig, dog genom en olycka eller genom någon annans hand kan det ha skett senare än den 5 december. Personen som sågs från grannhuset sågs ju den 6 december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in