2016-11-27, 18:52
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag citerar ett avsnitt i förhöret med virkesmästaren Karl Wilhelm Widegren, född den 10 september 1905, gift, skriven och boende i Holmstrand, Helgums socken, postadress Västerbränna, tel. Holmstrandsmon nr 22.

Förhöret hölls torsdagen den 9 december 1948.

"Vid 18.30-tiden hade Vivi anlänt till hemmet. Hon hade åkte med "Backebussen". När Vivi kom in i hemmet, hade fru Widegren suttit på kökssoffan, och Widegren själv hade legat på en ottoman i sovalkoven. Vivi hade inte ens hälsat på sina föräldrar, när hon kommit in i huset, utan gått direkt in till sin far och frågat: "Vad menas med detta. Jag vill först och främst veta vad ni vill för något."

Widegren hade fattat tag i flickans kläder och ruskat om henne. Därefter hade han givit flickan en lätt örfil med flata handen och sagt till henne att hon åtminstone kunde hälsa på sin syster, när hon kom hem. Därefter hade Widegren haft för avsikt att ge Vivi ett ordentligt kok stryk. Han hade lagt ned henne på en ottoman och varit beredd att knäppa av henne byxorna, men hon hade sparkat och fäktat med armarna tills hon lyckades slita sig loss och satte sig upp i soffan.

Widegren hade yttrat till flickan: "Du har blivit alldeles förstörd, du får inte resa till sjukhuset mer." Därpå hade Vivi knutit sina händer framför sin far och yttrat: "Jag skall fara bort och inte komma hem mer." Widegren hade ånyo fattat tag i Vivis kläder medan hon satt i soffan och ruskat om henne samt yttrat: "Säg att du skall stanna hemma och inte resa bort mer."

Vivi hade suttit kvar i ottomanen och stirrade framför sig utan att säga något. Widegrens hustru hade uppmanat Vivi att gå ut i hallen och taga av sig kappan. Flickan hade tittat skarpt på fru Widegren utan att säga något.

Efter något ögonblick hade Vivi rest sig och gått ut. Widegren hade hört att Vivi stängde dörren till förstugan. Hans tanke var att flickan skulle gå ut på VC."

Enligt i a f Widegren själv så kom händelseförloppet mellan far och dotter att utspela sig i sovalkoven och ottomanen där och inte i köket.
Citat:
Förhör med Eva Marie Widegren, 8 år gammal, boende hos föräldrarna i Holmstrand, Västerbränna den 11 december 1948. Förhöret troligtvis gjort i hemmet.

"Hon hade suttit hemma i köket på kvällen, när Vivi kom hem. Vivi hade varit upprörd och yttrat till sin far: "Vad menas med detta." Därefter hade Vivi sagt något som Eva Marie inte mindes. "Pappa tog tag i Vivi och ruskade om henne, luggade henne och gav henne en örfil."

På fråga om Eva Marie blev rädd, när pappa och Vivi kommo ihop sig, svarade Eva Marie "Nej."

"Vivi satt inne på ottomanen. När mamma sade åt henne att taga av sig kappan, hade Vivi gått utan att säga något. Jag hörde när hon stängde förstugudörren efter sig." Förhörsledaren: "Var Vivi blodig i ansiktet, när hon gick ut?" Eva Marie "Nej."

Tack, Skaraborg2.
I stort sett allt har man läst om tidigare, men det är alltid bra att få en korrekt (vilket jag förmodar att det är) version av ex. ett förhör.

Den fetmarkerade meningen i förhöret av pappan har jag inte sett, hört eller läst tidigare, åtminstone inte med den formuleringen. Det låter som en uppriktig vädjan om att få träffa sin dotter lite oftare, eller att Viola åtminstone träffar sin lillasyster.
Citera
2016-11-27, 19:03
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ursäkta S2 att jag svarar, men det är givet att en åttaåring blir skrämd när storasyster kommer hem och börjar ett gräl med pappa vilket eskalerar till handgripligheter och blodvite. Vad Eva Marie än svarade så nog blev hon rädd förutsatt att hon såg eländet, så fungerar ett barn i hennes ålder.

Sannolikt såg hon delar av bråket från dörren till alkoven, hon visste att Viola blödde från näsan.
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Det är nog givet att hon blev skrämd vid tillfället. Men ett barn som är van vid högljudda, aggressiva tonlägen mellan familjemedlemmar, eller där fysiskt våld ofta förekommer, brukar reagera annorlunda än barn som inte är vana vid det.
Därav funderingen om hur vanligt det kan ha varit med aggressioner i familjen.

Pappa Widegren hade endast en gång tidigare (vad man vet) agat Viola. Det var när hon som sexåring rymde hemifrån och var på väg till sitt gamla hem där de bott tidigare. Hon fick ris på rumpan har jag för mig. Viola har beskrivit sin far som "sträng men from som ett lamm." Samma formulering som GW använde i senaste Veckans Brott om pappan.

Om det tidigare förekommit våld eller aggressioner i familjen vet vi inte, inte heller hur rädd Eva Marie egentligen var.
Citera
2016-11-27, 19:10
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Möjligheten finns att Viola fick en skallskada i samband med bråket, som fick henne att förlora medvetandet och kanske tom avlida en stund efter att hon lämnat huset. Ska man hårddra den hypotesen kan pappan och eventuellt styvmodern ha beslutat att gömma undan kroppen. Eller tänk tanken att hon tagit sin tillflykt till någon och fallit ihop i bostaden eller ett uthus. Hur hade den grannen valt att handskas med situationen?

Javisst. Jag köper den teorin. De flesta skulle nog inte vilja att det kom fram att en dotter dött i hemmet till följd av våld. Men som jag skrev nyss i ett längre inlägg. Skulle de klarat av att få polisen att tro på dem? Och skulle de sedan kunnat hålla tyst om det i alla år? Det är ju dubbelt så svårt att två lyckas vara tystna än att en ska vara det. Det är givetvis fullt möjligt, men jag har så himla svårt att tro det.

Om jag försöker tänka mig in en grannes situation så tror jag ändå att de allra flesta hade ringt polisen direkt och talat om vad som hänt. Inget går ju emellertid att slå fast om den saken heller. Men för att bli lite Maria Lang-fantasifull (jag älskar Maria Lang - vill bara påpeka det) så kan hon ju ha kommit till det lilla torpet där kvinnan som hyrde av Karl Widegren bodde. Kanske hade den kvinnan då en älskare där som var rädd att helvetet skulle bryta löst om det kom fram att han varit där. Om de kontaktat polisen då och rapporterat att att det låg en död Viola där hade det ju blivit en omfattande utredning så klart.

Då kanske det istället fick bli en promenad ner till älven med ett bylte som släpptes ner i en vak...

Nu spekulerar jag så att jag nästan rodnar - men det är jag ju knappast ensam om...
Citera
2016-11-27, 19:25
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Javisst. Jag köper den teorin. De flesta skulle nog inte vilja att det kom fram att en dotter dött i hemmet till följd av våld. Men som jag skrev nyss i ett längre inlägg. Skulle de klarat av att få polisen att tro på dem? Och skulle de sedan kunnat hålla tyst om det i alla år? Det är ju dubbelt så svårt att två lyckas vara tystna än att en ska vara det. Det är givetvis fullt möjligt, men jag har så himla svårt att tro det.

Om jag försöker tänka mig in en grannes situation så tror jag ändå att de allra flesta hade ringt polisen direkt och talat om vad som hänt. Inget går ju emellertid att slå fast om den saken heller. Men för att bli lite Maria Lang-fantasifull (jag älskar Maria Lang - vill bara påpeka det) så kan hon ju ha kommit till det lilla torpet där kvinnan som hyrde av Karl Widegren bodde. Kanske hade den kvinnan då en älskare där som var rädd att helvetet skulle bryta löst om det kom fram att han varit där. Om de kontaktat polisen då och rapporterat att att det låg en död Viola där hade det ju blivit en omfattande utredning så klart.

Då kanske det istället fick bli en promenad ner till älven med ett bylte som släpptes ner i en vak...

Nu spekulerar jag så att jag nästan rodnar - men det är jag ju knappast ensam om...

Polisen köpte ju föräldrarnas berättelse. Och det gjordes ingen husrannsakning. Idag hade detta inte gått för sig.
Citera
2016-11-27, 19:33
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Ja, man kunde önska att det var lektor Lange som varit framme och diktat ihop Violas försvinnande. Tyvärr handlar det om en flicka av kött och blod. Och ska man fortsätta att spekulera, om Viola skaffade sig en dödlig skada på egen hand, halkade i sina pumps och slog sig och kanske kröp därifrån. In familjens eller grannens ladugård kanske, till värmen och tryggheten bland korna? Om - säger om - något liknande hände och Karl hittade henne, såg till att hennes kropp försvann och resten av sitt liv undrade om det var han som dödat sin dotter?

Hur det än var med pappans eventuella skuld så dömde han sig själv till livstid där i byn, måltavla för hat och skvaller.
Citera
2016-11-27, 20:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förhör med Agnes Widegren 1948-12-09.

Förhör med fru Agnes Kristina Widegren, född den 25 december 1907, skriven och boende i Holmstrand, Helgums socken, gift med förenämnde Karl Widegren, postadress Västerbränna, tel. Holmstrandsmon nr. 22. Förhöret hållet 1948-12-09.

"Fru Widegrens uppgifter sammanfalla i allt väsentligt med makens.

Hon var styvmor till Vivi, som hennes make hade i ett tidigare äktenskap. Hon hade alltid tyckt bra om Vivi, och det hade aldrig förekommit några meningsskiljaktigheter dem emellan. Vivi hade alltid varit rask och hjälpsam.

På särskild fråga förnekade fru Widegren bestämt, att Vivi utsatts för aga i hemmet, och såväl fru Widegren som hennes make hade gjort sitt bästa för att deras barn skulle få det bra och växa upp till präktiga människor.

Vid hemkomsten söndagen den 5 december hade Vivi förefallit vara synnerligen upprörd över att hon blivit hemkallad. Och omedelbart efter hemkomsten rusade hon in (här står faktiskt ordet inte som måste vara en felskrivning från polisens sida) till fadern och frågade: "Vad menas med detta. Jag vill först och främst veta vad ni vill för något."

Detta uppträdde mellan fadern och fickan som därefter förekom var ej av någon svårare art. Detta kunde också intygas av 8-åriga Eva Marie, som befann sig i köket och såg allt från början till slut. Hon såg även när Vivi gick sin väg.

Denna utsago kom fru Widegren att sedermera ändra något på vilket skedde 1948-12-13.
Citera
2016-11-27, 20:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den okände mannen utanför Söderbergs gård.

Citat:
Kullenberg är skånska tror jag, man får förlåta henne att hon inte känner till en sån sak.

Det har spekulerats tidigare i tråden varför Viola var så motvillig att fara hem, vem vet? Det kanske fanns någon i byn hon var om inte rädd för så iaf upplevde som obehaglig? Hon borde känna sin far och veta att det var lugnast att åka hem när han sa så - det är inget uppseendeväckande att vilja att ens 17-åring visar sig i hemmet då och då, varför höll hon inte bara god min och åkte hem? Några timmar kunde hon väl stå ut även om hon trivdes bättre i Sollefteå?

Visste Karl att Viola svärmade för en gift läkare fanns det dessutom visst fog för att oroa sig för henne och hur hon hade det.

Fanns fel person i närheten när Viola kom ut ur huset så nog finns det möjlighet att något gick alldeles på tok.

Detta är ju inte viktigt men tar ändå upp det. Kullenberg är inte skånska men har bott länge i Ängelholm.

Hur Kullenberg har menat vet jag inte men hon kan ha haft i åtanke att en kropp går också att gräva ner inomhus.

Rinaldo Edlund berättade för polisen 1948-12-11 följande som inte är ordagrant citerat: Han hade varit på besök hos Söderberg den 5 december. Kl. 00.30 natten mot den 6 december hade Edlund kommit hem från en nöjestillställning. Innan han gick till sängs så hade han haft ett ärende till uthuset. När han var på väg därifrån hade han iakttagit en man, som uppehöll sig på landsvägen intill Söderbergs gård.
Citera
2016-11-27, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisen köpte föräldrarnas bestämmelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Polisen köpte ju föräldrarnas berättelse. Och det gjordes ingen husrannsakning. Idag hade detta inte gått för sig.

Ja de gjorde detta.

Ju mera man läser i utredningen desto mera förundrad blir man att de gjorde detta. Enligt mitt förmenande ganska lättvindigt.

Som du så helt riktigt skriver så hade detta inte gått för sig idag.
Citera
2016-11-27, 20:31
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Rinaldo Edlund berättade för polisen 1948-12-11 följande som inte är ordagrant citerat: Han hade varit på besök hos Söderberg den 5 december. Kl. 00.30 natten mot den 6 december hade Edlund kommit hem från en nöjestillställning. Innan han gick till sängs så hade han haft ett ärende till uthuset. När han var på väg därifrån hade han iakttagit en man, som uppehöll sig på landsvägen intill Söderbergs gård.

Det här är intressant. Jag tycker mig minnas att det tidigare i tråden stått att Edlund sett en man på Widegrens gård - som kanske skulle ha kunnat vara Karl Widgren eller rent av Viola eftersom sikten var dålig. Om det var på landsvägen nära grannens - Söderberg - gård så kastar det ett annat ljus på saken. Det framgår inget om i fall Edlund trodde sig ha kunnat känna igen Karl Widegren om det varit denne?
Det är klart att det hade kunnat vara en främling som befann sig där.
Citera
2016-11-27, 21:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Edlunds utsago 1949.

Citat:
Det här är intressant. Jag tycker mig minnas att det tidigare i tråden stått att Edlund sett en man på Widegrens gård - som kanske skulle ha kunnat vara Karl Widgren eller rent av Viola eftersom sikten var dålig. Om det var på landsvägen nära grannens - Söderberg - gård så kastar det ett annat ljus på saken. Det framgår inget om i fall Edlund trodde sig ha kunnat känna igen Karl Widegren om det varit denne?
Det är klart att det hade kunnat vara en främling som befann sig där.

Nej det gör han inte.

Det enda som framkommer förutom det som redan har nämnts ang. Edlund är att hans adress uppges till Droskstationen, Sollefteå.

Så här uttalade han sig om sin iakttagelse 1949: Rinaldo Edlunds utsago 1949.
Citera
2016-11-27, 21:25
Bannlyst
Citat:

Jo. Det är du helt ensam om. Helt out-of-the-blue ensam.
Citera
2016-11-27, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Violas signalement och kläder vid försvinnandet enligt fadern.

Fadern uppgav Violas signalement i utredningen till följande:

"Längd 165 cm, mörkt och permanentat hår, näsan i spetsen ganska pikig men näsborrarna vid roten ganska breda, friska tänder, smärt i midjan men dock något kraftigt byggd, fylliga läppar, något stor mun, blå ögon, talar kanske något fort men väl och vackert, går fort med händerna i fickorna, har rak hållning. Har på magen ärr efter operation för brusten blindtarm."

Följande kläder bar hon vid försvinnandet enligt fadern:

"Gammalrosa jumper, svart kjol, vit kofta som verkade hemstickad, beige kappa som från midjan och ned baktill hade två platta veck och som hade skärp men inga slag och ingen synlig knäppning framtill, bruna strumpor, bruna och breda promenadskor med slejf. Hon var barhuvad."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in